کد خبر : 53595
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 فروردین 1399 - 13:48

واکنش تند یک مقام حزب اعتدال و توسعه به اظهارات عباس کشاورز

واکنش تند یک مقام حزب اعتدال و توسعه به اظهارات عباس کشاورز

ادعای سرپرست وزارت کشاورزی مبنای علمی و تخصصی ندارد.

ادعای سرپرست وزارت کشاورزی مبنای علمی و تخصصی ندارد.

رییس کانون کشاورزان حزب اعتدال و توسعه با اشاره به اینکه تکرار ادعاهای سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بدلیل سکوت متخصصان کشاورزی و علوم غذایی کشور است گفت: ادعای سرپرست وزارت کشاورزی مبنای علمی و تخصصی ندارد. عباس کشاورز و همفکرانش بجای تکرار این شیوه مدیریت در کشاورزی نگاهی به معیشت کشاورزان بیاندازند.

محمد شجاع الدینی در گفتگو با دهقان نیوز در واکنش به اظهارات عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه در سال زراعی گذشته، کشور بیشترین رشد در بخش کشاورزی یعنی ۷ درصد را داشته است گفت: تکرار ادعاهای سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بدلیل سکوت متخصصان کشاورزی و علوم غذایی کشور است.

وی افزود: همچنین سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفته است که سال گذشته عدد خودکفایی کشور در تامین داخلی انرژی غذایی به ۸۱ درصد رسید و پیش بینی ما آن است که امسال این عدد به ۸۳ درصد برسد در حالیکه بسیاری از کشور‌ها آرزویشان رسیدن به ۸۵ درصد است گفت: برخی عادت دارند که آمار و ادعاهایی را در تریبون های داخلی و حتی بین المللی مطرح کنند که اغلب قریب به اتفاق آنها مبنای آماری، علمی و تخصصی ندارد و خبرگان کشاورزی، متخصصان دانشگاهی و محققان وزارت جهاد کشاورزی و یا حتی متخصصان علوم تغذیه، مبانی فنی و محاسباتی این ادعاها را نمی پذیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به تناقض در آمار و وضعیت واقعی رشد اقتصادی بخش کشاورزی گفت: عباس کشاورز همزمان در مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم حضور دارد. این مرکز، آمار جالب توجهی از وضعیت تراز تجاری محصولات کشاورزی را گزارش کرده است که در آخرین خروجی آن آمده است در ۱۰ ماهه اول ۱۳۹۸ صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور حدود ۵ میلیون تن و واردات ۱۹ میلیون تن ثبت شده است که موجب شده تراز تجاری این بخش به حدود منفی ۱۴ میلیون تن معادل ارزی ۵ میلیارد دلار برسد که بیشترین فاصله واردات و صادرات طی ۶ سال اخیر است. از سوی دیگر، عباس کشاورز در هفته اول فرودین ۱۳۹۹ ادعا می کند سال ۹۸ عدد خودکفایی کشور در تامین داخلی انرژی غذایی به ۸۱ درصد رسید. این اظهارات سرپرست وزارتخانه متولی تولید غذا در حالی دائما تکرار می شود که متخصصان علوم غذایی، هنوز اطلاعات قابل تاییدی از تغییرات اخیر ترکیب سبد غذایی در اثر تورم قیمت برخی اقلام مانند گوشت، شیر، برنج و … منتشر نکرده اند. همچنین پایداری رشد اقتصادی بخش کشاورزی نیازمند حفظ شاخص هایی از جمله اشتغال، ضریب فناوری، تورم و سرمایه است که آمار رسمی این موارد اغلب در خلاف جهت رشد اقتصادی است.

وی به دهقان نیوز گفت: عباس کشاورز معاون وقت امور زراعت وزارتخانه، در اسفند ۱۳۹۶ در مصاحبه ای گفته است که امروز (۶ اسفند ۱۳۹۶) درصد خودبسندگی کشور به انرژی غذایی به بالای ۸۲ درصد رسیده است. یکبار دیگر وی در بهمن ۱۳۹۷ در نخستین گردهمایی روسای سازمان های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادعا کرد که در ۱۳۹۲ تامین کالری غذایی کشور به حدود ۵۶ درصد رسید و الان (سال ۱۳۹۷) به ۸۳ درصد رسیده است. بدیهی است، متخصصان کشاورزی کشور ناامید از شنیده شدن صدایشان هستند که در برابر این شیوه ارائه آمار از سوی برخی مدیران سکوت اختیار کرده اند.

وی افزود: مرور تاریخی حضور عباس کشاورز و همفکران وی در وزارتخانه متولی کشاورزی نشان می دهد این گروه هرگز تصمیم ندارند دست از تکرار این شیوه مدیریت بخش کشاورزی و نیز تکرار این اعداد و محاسبات بردارند و نگاهی عبرت آموز به اثرات دوره های متوالی مدیریت گذشته خود بر معیشت کشاورزان و وضعیت درهم آشفته بازار نهاده ها و محصولات کشاورزی در داخل بیاندازند. در این میان، انگیزه های تحول خواهانه کشاورزان، دانش و خلاقیت بیش از ده هزار متخصص کشاورزی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در کنار توانمندی های داخلی آمار و فناوری اطلاعات و امکان بهره جویی از پیشرفت های جهانی کسب و کارهای کشاورزی بجای واردات محصولات خام، همگی ملزومات کنار گذاشته شده ی جهش تولید و تحول کشاورزی ایران در گام دوم انقلاب هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.