کد خبر : 60113
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1402 - 15:08

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
تغییر کاربری و خرد شدن اراضی کشاورزی ممنوع است و سازمان امور اراضی کشور با تمام توان از اراضی کشاورزی محافظت می‌کند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: تغییر کاربری و خرد شدن اراضی کشاورزی ممنوع است و سازمان امور اراضی کشور با تمام توان از اراضی کشاورزی محافظت می‌کند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، محسن آشتیانی در برنامه رویش شبکه آموزش سیما افزود: سازمان امور اراضی کشور وظایف حاکمیتی مهمی برعهده دارد که می‌توان به حفظ کاربری اراضی کشاورزی، رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: حدود ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک میلیون هکتار زمین درجه یک و حدود چهار میلیون هکتار زمین درجه دو است و این اراضی تأمین کننده امنیت غذایی کشور است.

وی تصریح کرد: دست‌اندازی‌هایی به این اراضی می‌شود، برای همین هم سازمان امور اراضی کشور با تمام توان در برابر افراد متخلف می‌ایستد و با آنان برخورد قانونی می‌کند.

آشتیانی اضافه کرد: هر هکتار زمین کشاورزی غذای ۲۰ نفر را تأمین می‌کند، برای این، حفظ اراضی کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: امروزه زمین به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و متأسفانه ساخت ‌و ساز در اراضی کشاورزی موجب ایجاد ارزش افزوده در این اراضی می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا برخی افراد تمایل به فروش اراضی خود داشته باشند، البته معتقدیم که کشاورزان واقعی تمایلی به تغییر کاربری و فروش اراضی خود ندارند.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: تغییر کاربری در اراضی خرد اتفاق می‌افتد و در این اراضی هزینه تولید زیاد است و محصولات هم کیفیت کمتری دارند، بنابراین نباید اجازه داد اراضی کشاورزی خرد شود.

وی تصریح کرد: مجوز احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی، گلخانه، دامداری و مرغداری در اراضی با کیفیت پایین برای متقاضیان صادر می‌شود و در قانون مشوق‌هایی هم برای آن در نظر گرفته شده است، متقاضیان باید درخواست خود را در سامانه‌ پنجره واحد مدیریت زمین ثبت کنند و استعلام‌ها و مجوزهای لازم را دریافت کنند.

آشتیانی افزود: در حال حاضر با برون‌سپاری این نظارت‌ها به بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و پایش هوشمند اراضی کشاورزی سعی داریم تا اراضی کشاورزی را حفظ کنیم.

وی گفت: این سازمان به تنهایی قادر به حفظ اراضی کشاورزی نیست و باید عزم جدی در بین همه دستگاه‌های متولی ایجاد شود تا بتوانیم اراضی کشاورزی را به خوبی حفظ کنیم.

آشتیانی اظهار داشت: مردم می‌توانند تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به سامانه ۱۳۱ اطلاع دهند تا همکاران ما آن را پیگیری کنند و با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد کنند.

به گفته وی، اخیرا در فضای مجازی کلیپ‌هایی منتشر شده که ساخت‌وساز واحد مسکونی ۵۰۰ متری آزاد شده است، درحالی که قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در سال ۸۵ تصویب شده و هیچ تغییری نکرده است، در این قانون ذکر شده است که تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است، مردم نباید فریب این کلیپ‌ها و افراد سودجو را بخورند.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: تمام فعالیت‌ها در اراضی کشاورزی باید با مجوز صورت گیرد و هر فعالیتی بدون دریافت مجوز از جهاد کشاورزی غیرمجاز تلقی می‌شود.

وی گفت: افرادی که قصد ساخت‌ و ساز در اراضی کشاورزی دارند، می‌توانند برای دریافت استعلام از وضعیت زمین‌ به مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.