کد خبر : 55116
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهریور 1399 - 6:47

رییس نظام صنفی کشاورزی ایران در گفتگو با دهقان نیوز:

قیمت گندم باید ۷ هزار تومان باشد / نمایندگان بجای حل مشکل کشاورزان، وزیر را به مجلس می کشانند! / خاوازی مقصر نیست / خرید گندم کیلویی ۳۵۰۰ تومان توهین به کشاورز است

قیمت گندم باید ۷ هزار تومان باشد / نمایندگان بجای حل مشکل کشاورزان، وزیر را به مجلس می کشانند! / خاوازی مقصر نیست / خرید گندم کیلویی ۳۵۰۰ تومان توهین به کشاورز است

قیمت خرید گندم کمتر از کیلویی ۷ هزار تومان اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

رییس نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: اگر چه چند روز پیش اعلام کردیم که قیمت خرید گندم در فصل جدید باید کیلویی ۵۰۹۲ تومان باشد ولی با این افزایش قیمت که در نهاده های کشاورزی شاهد آن هستیم قیمت خرید گندم کمتر از کیلویی ۷ هزار تومان اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

محمدشفیع ملک زاده در گفتگو با دهقان نیوز گفت: برای نمونه طی روزهای اخیر قیمت یک کیسه کود فسفاته از ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده یعنی قیمت آن بیش از ۷ برابر شده است. در سایر نهاده های کشاورزی و همچنین خدمات و تراکتور هم شاهد افزایش قیمت هستیم بنابراین با این شرایط اگر قیمت گندم کمتر از ۷ هزار تومان اعلام شود اصلا منطقی نیست.

وی با اشاره به شرایط حساس کشور و فشار تحریم ها بر اقتصاد گفت: در حالی که رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید نامید لذا برای تحقق این شعار در بخش کشاورزی باید از کشاورزان حمایت کرد. ما معتقدیم جهش تولید فقط دو برابر کردن تولید و کشت بدون برنامه نیست.

وی با اشاره به صحبت هایی پیرامون اینکه دولت می خواهد قیمت گندم در فصل پیش رو را کیلویی ۳۵۰۰ تومان اعلام کند گفت: این قیمت واقعا توهین به کشاورزان است. دولت باید در راستای تحقق شعار جهش تولید از کشاورزان حمایت کند و نهاده های کشاورزی را با کمترین قیمت در اختیار کشاورز بگذارد. از سویی باید دانش فنی در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد تا در تولید محصولات استراتژیک به خودکفایی برسیم.

رییس نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: درست در آستانه فصل کشت با یک تصمیم عجیب تعرفه را از نهاده های کشاورزی بویژه فسفات و پتاس برداشته اند.

ملک زاده گفت: متاسفانه نماینده های مجلس هم در حمایت از کشاورزان، مسیر را اشتباه می روند و نمی دانند مشکل را از کجا پیگیری کنند. وقتی که نمایندگان می دانند این اتفاقات مربوط به سازمان برنامه و بودجه و شخص رییس جمهور است دلیلی ندارد وزیر جهاد کشاورزی را به مجلس بکشانند. خاوازی در این قضیه هیچ تقصیری ندارد و آمدن او به مجلس و پاسخ به سوالات نمایندگان هیچ دردی از مشکلات کشاورزان را حل نمی کند چون ارتباطی با وزیر جهاد کشاورزی ندارد. گرفتن یقه وزیر مشکل را حل نمی کند. نمایندگان باید سراغ تصمیم گیران اصلی که همان سازمان برنامه و بودجه و رییس جمهور است بروند. نمایندگان باید این را هم بدانند که قوانین بسیاری در کشور در بخش کشاورزی داریم که یا اجرا نمی شوند یا ناقص اجرا می شوند. نمایندگان باید در کنار کشاورزان و تشکلهای کشاورزی باشند.

 وی گفت: در طول ماههای اخیر وزارت جهاد کشاورزی در راستای پایدار ماندن تولید پیگیری های زیادی داشت تا ارز دولتی از نهاده های کشاورزی حذف نشود.

وی گفت: بنظر می رسد برخی تصمیمات عمدی باشد و کار آنهایی است که می گویند کشاورزی کار اشتباهی است. آنها کسانی اند که دنبال واردات هستند. در واقع آنها می خواهند کشاورزی مختل شود تا نیاز ما به واردات بیشتر شود و منافع آنها حفظ شود. افزایش قیمت نهاده های کشاورزی هم یکی از آثار این تصمیمات عمدی است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در ایران به زمین خورده است گفت: در گذشته ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن بود ولی الان برعکس شده و کشاورزان به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند. همچنین میانگین سنی کشاورزان طی سالهای اخیر ۱۰ سال بالاتر رفته است و فرزندان کشاورزان حاضر نیستند کشاورزی کنند.

رییس نظام صنفی کشاورزی ایران به دهقان نیوز گفت: متاسفانه در بخش کشاورزی نتوانستیم به کشاورزان خدمت کنیم.

ملک زاده در پایان گفت: در این شرایط دو راه بیشتر نداریم. یا اینکه دولت از این سیاست های خود منصرف شود و با پایین آوردن هزینه های تولید از کشاورزان حمایت کند تا قیمت تمام شده محصولات به حداقل برسد و کشاورز به همان قیمتی که دولت می گوید محصولش را بفروشد یا اینکه محدودیتی در قیمت خرید محصولات کشاورزی اعمال نکند و پس از نظرخواهی از کارشناسان و تشکلهای کشاورزی، قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را متناسب با هزینه های تولید اعلام کند. ۴۰ سال است که دولت می خواهد الگوی کشت را اجرا کند ولی نمی تواند که در این خصوص باید گفت که اگر قیمت محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا و شکر و … منطقی اعلام شود مطمئن باشد اتوماتیک الگوی کشت در کشاورزی ایران اجرا می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ابو شنبه , ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

سلام
اگه کشاورزی صاحب داشت محصولات استراتژیک روزگارشان این
نبود
قیمت کود و سم وادوات سر به فلک کشیده
ولی قیمت محصولات تضمینی اینه
خدا شاهده آنهایی قیمت محصولات تضمینی این طور تعیین تکلیف میکنند
از کشاورزی هیچ بویی نبرده اند