کد خبر : 54053
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 - 15:29

معاون توسعه تعاونی و تشکل های تعاون روستایی در گفتگو با دهقان نیوز:

تعاون روستایی برای حمایت از پیازکاران بسیج شد / اگر تعاون روستایی ورود نمی کرد پیاز به کیلویی ۱۰۰ تومان هم می رسید / پیاز را حتی کیلویی ۲۸۰۰ تومان هم خریدیم

تعاون روستایی برای حمایت از پیازکاران بسیج شد / اگر تعاون روستایی ورود نمی کرد پیاز به کیلویی ۱۰۰ تومان هم می رسید / پیاز را حتی کیلویی ۲۸۰۰ تومان هم خریدیم

تعاون روستایی نقش خود را برای حمایت از کشاورزان ایفا کرد.

معاون توسعه تعاونی ها و تشکل های تعاون روستایی کشور در واکنش به خبر منتشر شده پیرامون خرید پیاز توسط تعاون روستایی به قیمت پایین گفت: سازمان تعاون روستایی نقش هدایتی و حمایتی خود را برای حمایت از کشاورزان و شبکه تعاون روستایی بدون اینکه متکی به بودجه دولتی باشد را بخوبی ایفا کرد. در واقع سازمان تعاون روستایی و شبکه تعاونی های تحت پوشش سازمان در راستای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان جیرفت مانع از زیانهای احتمالی آنها شد.

عبدالرضا مسلمی در گفتگو با دهقان نیوز در تشریح دلایل عرضه سونامی گونه ی پیاز در بازار گفت: اولا سطح ابلاغ شده ی کشت پیاز در جیرفت ۵۸۰۰ هکتار بوده ولی چون قیمت پیاز در سال های قبل بالا بوده لذا در سال زراعی جاری میزان کشت پیاز ۱۱۰۰۰ هکتار شده بود ضمن اینکه چون کشاورزان از بذور اصلاح شده و پرمحصول استفاده کرده بنابراین عملکرد آنها هم در واحد سطح زیاد شده بود. دوما اینکه کارگروه تنظیم بازار از ۱۵/۱۲/۹۸ تا ۳۰/۱/۹۹ تعرفه ۱۰۰۰۰ تومانی برای صادرات هر کیلو پیاز وضع کرده بود یعنی عملا کشاورز و تجار امکان صادرات نداشتند لذا یا پیازها برداشت نشد یا کشاورزان پیاز را نگه داشتند تا ببینند وضع چگونه می شود. سوما ویروس کرونا باعث شد تا عملا خیلی از کشورهای همسایه که بازار هدف ما بودند محدودیت های خاص بهداشتی را وضع کنند. بنابراین در شرایطی که پیاز باید از نیمه دوم فروردین برداشت می شد ولی کشاورزان برداشت نکردند تا زمانی که تعرفه صادراتی برداشته شود لذا در بازه زمانی ۱۵ روزه که باید پیاز برداشت می شد عملا انجام نشد و به یکباره از اول اردیبهشت پیاز وارد بازار شد و یک سونامی در بازار پیاز ایجاد شد که به تبع آن افت قیمت را در پی داشت.

وی افزود: در این شرایط که دولت هم تصمیمی برای خرید حمایتی یا تضمینی پیاز از کشاورزان نداشت سازمان تعاون روستایی برای کمک به کشاورزان که بیش از این ضرر نکنند شبکه های تعاون روستایی سراسر کشور را بسیج کرد که این پیازها را در غرفه های موقت و دائمی شهرستان ها عرضه کنند تا کشاورز متضرر نشود. این کار به شکل شبانه روزی بود و بعضا همکاران ما در شبکه های تعاون روستایی تا ۲ صبح پای کار بودند. ضمن اینکه ما هم تیم اعزام کردیم تا عرضه سیل گونه ی پیاز را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه از ۵ تا ۲۳ اردیبهشت یعنی در بازه زمانی ۱۸ روزه که شبکه های تعاون روستایی برای خاتمه دادن به سونامی عرضه پیاز و به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا ورود کرده بودند توانستند قریب به ۲۹۰۰ تن پیاز را با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان در جیرفت خریداری کنند. در واقع اگر شبکه تعاون روستایی ورود نمی کرد شاید قیمت پیاز به کیلویی ۱۰۰ تومان هم می رسید و ضرر و زیان زیادی به کشاورزان وارد می شد.

معاون توسعه تعاونی ها و تشکل های تعاون روستایی کشور گفت: بطور میانگین شبکه های تعاون روستایی پیاز را از کیلویی ۷۰۰ تومان(پیاز صنعتی و دور ریز) تا کیلویی ۲۸۰۰ تومان از کشاورز خریداری کرد. بطور متوسط پیاز کیلویی ۸۴۰ تومان توسط شبکه های تعاون روستایی از کشاورزان خریداری شد.

مسلمی به دهقان نیوز گفت: برخی ها فقط همان یک نیسان بار پیاز صنعتی و دور ریز را که کیلویی ۴۵۰ تومان خریداری شده را ملاک قرار داده اند در حالی که شبکه تعاون روستایی عمده ی پیازها را کیلویی بالغ بر ۱۰۰۰ تومان از کشاورز خریداری کرد. ای کاش این افراد به خرید پیاز توسط شبکه های تعاون روستایی با قیمت ۱۰۰۰ تومان هم اشاره کنند. شبکه تعاون روستایی صرفا میزان ناچیزی پیاز که مصرف صنعتی داشت را کمتر از ۶۰۰ تومان بصورت توافقی خریداری کرد.

وی افزود: در واقع سازمان تعاون روستایی نقش هدایتی و حمایتی خود را برای حمایت از کشاورزان و شبکه تعاون روستایی بدون اینکه متکی به بودجه دولتی باشد را بخوبی ایفا کرد تا ضرری متوجه دولت و کشاورزان نشود. ضمن اینکه محدودیت های ایجاد شده ربطی به تعاون روستایی و شبکه های تعاون روستایی نداشته و مدیریت آن بعهده کارگروه تنظیم بازار بوده است که در وزارت صمت است.

وی با انتقاد به اینکه برخی ها موضوع را وارونه جلوه می دهند گفت: شبکه تعاون روستایی از جنس خود کشاورزان است و در طول این مدت شبانه روزی تلاش کرد تا محصول پیاز کشاورزان را خریداری کند. این یک حرکت انقلابی از سوی شبکه تعاون روستایی بود تا کشاورزان بیش از این ضرر نکنند. مجددا هم اگر چنین اتفاقاتی رخ بدهد باز هم شبکه های تعاون روستایی ورود خواهند کرد چون کشاورزان را از جنس خودشان می دانند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.