کد خبر : 53895
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 9:40

رئیس نظام صنفی کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با دهقان نیوز:

برای گوجه کاران باید خون گریست / گوجه را کیلویی ۵۵۰ تومان از کشاورز می خرند! / عدالت نیست

برای گوجه کاران باید خون گریست / گوجه را کیلویی ۵۵۰ تومان از کشاورز می خرند! / عدالت نیست

باید برای کشاورزان گوجه کار خون گریست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی جنوب کرمان گفت: باید برای کشاورزان گوجه کار خون گریست. دلال مانند طناب دار بر گردن کشاورزان است. سیستم حمل و نقل را ساماندهی کنید.

محمد علی پیراسته به دهقان نیوز گفت: این قصه پر غصه کشاورزان جنوب کرمان را پایانی نیست. منطقه ای با حدود ۳۰۰  هزار هکتار سطح زیر کشت، در سال گذشته قیمت گوجه و پیاز را با دلار مقایسه می کردند و امسال برایش فاتحه و مراسم ختم می گیرند. فعالیت کارخانه های رب گوجه فرنگی شهرستان کهنوج آغاز شده و جهاد کشاورزی می گوید کشاورزان می توانند محصول خود را با قیمت ۵۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به این کارخانه ها عرضه کنند! در حالیکه قیمت تمام شده هر کیلو گوجه فرنگی برای کشاورز حداقل ۱۵۰۰ تومان است این چه عدالتی است؟!

وی گفت: ما مشکل تصمیم گیری در سیستم کشاورزی داریم حتی دلالان نیز پایشان به روند خرید باز شده و به نازلترین قیمت خریدارند و گویا که دلال همانند یک زنجیر به دور گردن کشاورز برای اعدامش است.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی اعلام کرده که تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه فقط خرید تضمینی گوجه فرنگی دارد. با این وجود برای بعد از این تاریخ چه باید کرد؟ کشاورزان چه باید بکنند؟ به دلالان بفروشند؟

وی گفت: پیشنهاد می کنم اولا یک گروه مجرب و کارشناس امر برای قیمت گذاری هر محصول تشکیل شود و دوما سازمان تعاون روستایی مهلت و زمان برای خرید تضمینی اعلام نکند و همیشه و در هر تاریخی از سال خریدار باشد. ما در حمل و نقل نیز با مشکل مواجه هستیم و کرایه کامیون بسیار بالا رفته است دولت باید وضعیت حمل و نقل را نیز سامان دهی کند.

وی در پایان به دهقان نیوز گفت: مسئولین باید دید مثبت به منطقه جنوب کرمان داشته باشند که در چهار فصل سال پتانسیل تولید انواع زیادی از محصولات کشاورزی را دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رنجبر چهارشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳

با سلام و احترام،
ضمن تشکر از تشریح و کنکاش این مسئله که نگاه عمیق و راه حل قابل توجهی را بیان می کند،
خیلی ناراحت کننده است که در جامعه مسائل ساده و قابل حل را چنان پیچیده کنیم که از حلش ملول و درمانده شویم،
عدالت اقتصادی به معنای اینکه هر کس متناسب با زحمت و تلاشش بهره مند شود برای همه قابل قبول است، حتی بسیاری از خود دلال ها هم چنین وضعیتی را درست نمی دانند که کشاورز ۶-۷ ماه زحمت بکشد و سهمش از قیمت فروش به مصرف کننده چنان ناچیز باشد که آدم را از بیانش خجل کند، اگر کمیابی شغل نبود و دلال ها قبل از اینکه به دلالی روی بیارند، شغل شریف و متناسب با علاقه، استعداد و تحصیلات داشتند و همچنین امنیت شغلی داشتند، بسیار بعید به نظر می رسید که دلالی این قدر در کشور گسترش پیدا می کرد، همچنین اگر کمیابی شغل نبود و بسیاری مجبور نبودند به اجرت غیر مکفی حاضر به کار شوند، خیلی از این اختلاف طبقاتی های فاحش و آزاردهنده بوجود نمی آمد و روح و روان جمعی جامعه را مکدر نمی کرد و چنان ثروتمندانی پیدا نمی شد که دولت دست به سویشان دراز کند،

اجرای این عدالت فقط از عهده دولت و حاکمیت بر می آید، نه خون گریستن لازم است و نه به بگیر و ببند،
همه به احترام و امنیت نیازمندیم تا خوب تصمیم بگیریم و درست زندگی کنیم و وقت و عمرمان را صرف مسائل عادی و روزمره، تمام نکنیم،
ان شاء الله که خداوند سبحان کمک فرماید، تا جامعه‌ای سالم و با نشاط و امیدوار و تلاشگر داشته باشیم،

ا. احسانی پنجشنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۵:۲۳

باسلام از مطالعه نظرات رییس محترم نظام صنفی استان غصه خوردم و متاسف شدم که کسانی که باید چاره اندیشی کنند و راه حل بدهند وبه مسئولان بقبولانند که باید تولید و تولید کننده را بر اساس یک نظم واصول علمی هدایت کنند تا به این چالش های ویرانگر نخورند. این درد مزمن و وکهنه را که سالهاست کارشناسان و دلسوزان بخش درخواست دارند و همه بر آن اتفاق نظر دارند که تنها راه حل خاتمه دادن به این گونه بلبشویی تولید و ضررو زیان و ورشکستگی تولید کننده است اجراء نمیکنند. طرح جامع الگوی کشت و تعیین مقدار نیاز و مقدار ظرفیت صنایع تبدیلی و برنامه ریزی برای تولید بر همین اساس کار پیچیده و غامضی نیست. در تمام کشورها از همین نسخه استفاده کرده اند و نتیجه گرفتند. اتفاقا در این کشورها رمز موفقیت آنها پیشتازی تشکل ها و صنف و اتحادیه ها یا سندیکاههای صنفی در اجرای این برنامه هاست. متاسفانه در کشور ما همه منتظر دولت هستند تا کاری کند در حالی که اگر دولت اراده اجرای این طرح را هم داشته باشد ، در اجراء توان آن را ندارد زیرا مالک منابع تولید کشاورزانند که به دلیل عدم مشارکت در تصمیم گیری واطلاع از منافع و مضرات آن فارغ از دستگاههای متولی کار خودشان را میکنند. کشت و تولید هفت برابر نیاز و ظرفیت زیرساخت ها اگر همه توان کشور را هم بسیج کنند نمی توانند کار مفیدی صورت دهند آن وقت برای تولید کننده فقط باید خون گریست!!!! اتفاقا صنف باید جلوداری کند و کشت منطقه ای و برنا مه ریزی شده را با هماهنگی اتحادیه ها راه بیاندازد خود کشاورزان و تولید کنندگان را در تصمیم گیری و اجرا دخالت دهد و نتیجه بگیریم در غیر این صورت جنگ پیاز و سیب زمینی تا ابد دهر با ما تولیدکنندگان همراه است و تنها کسی هم که چوب این بی تدبیری را می خورد ما تولید کنندگانیم . قطعا برخی خواهند گفت پس دولت چه کاره است اگر ما بخواهیم اگر تشکل های ما منسجم و دلسوز باشند دولت حمایت خواهد کردو حتی اگر دولت کاری هم نکند نظام عرضه و تقاضا و بازار کار خودش را می کند . آنوقت همین دلال انگل ضد تولید هم وقتی تقاضا موجود باشد امکان ظلم و جفا به تولید کننده نخواهد داشت. مدل کشت برنامه ریزی شده ترکیه که تلفیقی از سه نظام کشت و تولید و توزیع است را پیشنهاد می دهم مطالعه بفرمایید.اتحادیه ها در ترکیه با حمایت دولت و قانون آنقدر توانمند هستند که تصمیم گیری سطح تولید وکشت و نظارت بر اجرای آن و قیمت گذاری محصول وحتی صادرات بامحوریت آنها انجام می شود قطعا تا جامعه تولید کنندگان خودشان وارد گود نشوند و ساماندهی کنند خون گریستن برای تولیدکنندگان گوجه و پیاز و مرغ و گوشت و … ادامه خواهد داشت . به امید ایجاد یک نظام تولید و توزیع منصفانه و با ثبات. انشاالله