کد خبر : 57836
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1400 - 6:02

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران:

با استفاده از سامانه های هوشمند مانع از سودجویی دلالان شدیم / رونق اقتصادی در کشاورزی با تجاری سازی محصولات کشاورزی / سامانه شفافیت محصولات کشاورزی راه اندازی می شود

با استفاده از سامانه های هوشمند مانع از سودجویی دلالان شدیم / رونق اقتصادی در کشاورزی با تجاری سازی محصولات کشاورزی / سامانه شفافیت محصولات کشاورزی راه اندازی می شود

ایجاد و راه اندازی کارخانجات سیار فرآوری و تبدیل محصولات کشاورزی یکی از برنامه های آینده ماست.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تنظیم بازار و تعدیل قیمت محصولات کشاورزی و ارزاق عمومی با استفاده از شبکه هوشمند تجاری سازی خبر داد.

اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی با قدمتی شصت ساله بیش از پنج دهه مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی با استفاده از توان تشکل ها و اتحادیه های تحت پوشش خود بوده است و امیدواریم با شبکه هوشمند تجاری سازی محصولات کشاورزی بتوانیم بیش از پیش شاهد رونق اقتصادی در حوزه کشاورزی باشیم.

وی افزود: در بعد کلان و حاکمیتی با اجرایی شدن قانون انتزاع و محول شدن آن به وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی وظیفه پایش و رصد ارزاق عمومی را بر عهده گرفته تا با استفاده از زنجیره تامین که در سراسر کشور در حوزه محصولات کشاورزی داریم موضوع بازار رسانی و تنظیم بازار را به جد دنبال کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع هوشمندسازی کسب و کارهای مرتبط با محصولات کشاورزی به عنوان یکی از رویکردهای راهبردی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در ماه های اخیر به عینه شاهد نقش موثر استارت آپ های حوزه محصولات کشاورزی در موضوع مهم تنظیم بازار بودیم. در آبان ماه با کمبود و افزایش قیمت در حوزه مرغ و تخم مرغ مواجه شدیم که با استفاده از سامانه های هوشمند و تحویل درب منزل این اقلام  به درب منازل، مانع از سودجویی دلالان شدیم. همچنین در هفته های اخیر که به واسطه سیل در جنوب کشور و عدم بارش کافی در شمال کشور شاهد افزایش بی رویه قیمت برنج و سیب زمینی توسط عده ای سودجو بودیم با توزیع اینترنتی و هوشمند سیب زمینی و برنج  موجبات تنظیم بازار این دو محصول و  تامین نیاز مصرف کنندگان را فراهم کردیم.

قادری فر در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: معرفی الگو و توسعه کشت قراردادی یکی از راهکارهای اصلی ما برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کاهش تنش های قیمتی این محصولات است. کشت قراردادی یکی از وظایف حاکمیتی و اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی است. در سال جاری ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی گندم کاری پاییزه در ۱۰ استان کشور تحت پوشش کشت قراردادی بود و قصد داریم در سال آینده و برای کشت بهاره محصولاتی چون کلزا و پنبه و حتی محصولات باغی را تحت پوشش کشت قراردادی قرار دهیم.

این مقام مسئول ضمن اشاره به مغفول ماندن صنایع تبدیلی و ضرر و زیان های خام فروشی محصولات کشاورزی عنوان کرد: سالانه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی به واسطه نبود صنایع تبدیلی به هدر می رود و از آنجا که ایجاد صنایع تبدیلی در کنار مزارع و باغات در سالیان اخیر بازدهی مناسبی نداشته و از لحاظ اقتصادی به صرفه نبوده، ایجاد و راه اندازی کارخانجات سیار فرآوری و تبدیل محصولات کشاورزی یکی از برنامه های آینده ماست.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه گفت: از آنجا که پراکندگی اطلاعات آمار و داده ها بخصوص در بخش تعاونگران کشاورزی، کار را برای تصمیم سازی و حمایت دشوار کرده است درصددیم با راه اندازی سامانه شفافیت محصولات کشاورزی و ارائه اطلاعات به روز و دقیقی در زمینه کمبود، بیش بود و همچنین پتانسیل ها و توان شبکه امکان رصد یکپارچه و دقیق بازار محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به التهابات بازار گوشت، آیا توزیع این کالا نیز مانند برنج و برخی از کالاهای دیگر هوشمند و اینترنتی خواهد شد، گفت: در راستای تنظیم بازار گوشت، توزیع آنلاین و هوشمند این کالا آغاز می‌شود. وی ذخایر استراتژیک گوشت قرمز را بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت: کمبودی را که در بازار ایجاد شده با ذخایر جبران خواهیم کرد. توزیع گوشت به صورت منجمد خواهد بود و فعلاً زیرساخت‌ها برای توزیع گوشت گرم وجود ندارد تلاش می‌کنیم که برای ایام عید این زیرساخت‌ها فراهم و توزیع گوشت گرم نیز به صورت آنلاین و هوشمند انجام شود.

قادری فر در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه توزیع میوه شب عید اعلام کرد: بر اساس اعلام کارگروه های استانی میوه مورد نیاز برای ایام عید نوروز تهیه شده است و توزیع آن از ۲۰ اسفند آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. قیمت آن حداقل سی درصد زیر قیمت بازار خواهد بود. همچنین درصددیم توزیع  چهل الی پنجاه درصد میوه شب عید به صورت هوشمند و تحویل درب منزل باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم با استفاده از داشته هایمان و نوآوری و با  گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد صنعتی بر پایه هوشمندسازی نقش مهمی در اقتصاد کلان کشور ایفا کنیم. بدیهی است تحقق اهداف بیانیه  گام دوم انقلاب  و خودکفایی که از آرمان های امام راحل بود با کمک و همیاری اصحاب رسانه چه به شکل انعکاس عملکردها و فعالیت ها و چه به شکل ارائه نقطه نظرات و انتقادات سازنده محقق خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.