کد خبر : 57942
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 6:05

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی:

باید بخش کشاورزی را دانش‌بنیان کنیم / برای نفوذ موضوعات دانش بنیان در کشاورزی باید تلاش کنیم / باید انقلاب بهره‌وری ایجاد کنیم

باید بخش کشاورزی را دانش‌بنیان کنیم / برای نفوذ موضوعات دانش بنیان در کشاورزی باید تلاش کنیم / باید انقلاب بهره‌وری ایجاد کنیم

ایران مهمترین مولفه اقتصاد دانش بنیان را دارد.

ایران مهمترین مولفه اقتصاد دانش بنیان را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال ۱۴۰۱ فرمودند این بود که ما کشوری هستیم که از بعد سرمایه نیروی انسانی، کشوری ثروتمندیم که به معنای مهم‌ترین مولفه اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از تسنیم از اصفهان، سید مجتبی خیام‌نکویی در سفر خود به اصفهان در جلسه هم‌اندیشی راهکار تحقق شعار سال با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: جهش علمی در بسیاری از ابعاد پس از انقلاب حیرت‌انگیز بوده، اما در حوزه اقتصاد باید اعتراف کنیم آن موفقیتی که باید داشته باشیم را نداشتیم که این موضوع به پاشنه آشیلی برای فشار دشمن به ما شده است. به همین جهت در سال‌های مختلف می‌بینیم هدف‌گیری تحریم‌ها، در حوزه‌های اقتصادی است و در مقابل نام‌گذاری سال‌هایی که مقام معظم رهبری می‌کنند، عاملی برای تقویت بنیه کشور در این حوزه بوده است.

وی افزود: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)  نهادهای مختلفی را از جمله جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، بنیاد شهید و بنیاد مسکن و نهادهای دیگر را تاسیس کردند، ولی یکی از نهادهایی که مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد در سال ۸۸ بوده، تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل زنجیره تولید علم، فناوری و تجاری‌سازی بوده است که شروع  تولید دانش‌بنیان در کشور بود. حقیقتا اگر مسیر اقتصاد معمولی که امروز درگیر آن هستیم را طی کنیم، به جایی نخواهیم رسیم؛ چنانچه چهار دهه است که مشکلات حوزه اقتصادی را داریم و دولت‌ها هم اهتمامی به ورود به این حوزه ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ویژگی برجسته اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی این حوزه ظرفیت نیروی انسانی کم‌نظیری است که ما در کشور داریم. مزیت نسبی ما به بسیاری از کشورها بحث نیروی انسانی و زیرساخت‌های  حوزه علم و فناوری به عنوان دومین مولفه است. مهم‌ترین ویژگی اهمیت این موضوع نیز در صحبت‌های آغازین رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۱ بود که فرمودند ما کشوری هستیم که از بعد سرمایه نیروی انسانی، کشوری ثروتمندیم یعنی مهم‌ترین مولفه اقتصاد دانش‌بنیان را داریم. اکنون دیدگاه‌هایی که در کشور راجع به اقتصاد دانش‌بنیان داریم، بسیار متفاوت است و هدفم نزدیکی نگاه‌ واقعی مقام معظم رهبری و حوزه اقتصاد دانش‌بنیان به یکدیگر بود تا برای ترسیم آینده کشور و اصفهان روی بعد  اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

خیام نکویی با بیان آنکه باید نسبت به اقتصاد دانش‌بنیان دیدگاه‌ها تغییر کند خاطر نشان کرد: دیدگاه‌هایی را متناسب با نظرات مقام معظم رهبری در این خصوص ترسیم کردم چرا که گاهی اوقات می‌بینیم وقتی صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود صرفا منظور اقتصاد فوق پیشرفته است. در حالی که آن هم می‌تواند در زمره حوزه اقتصاد دانش‌بنیان قرار بگیرد ولی آنچیزی که مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کنند بسیار فراتر از آنچیزی است که صرفا در حوزه اقتصاد فوق پیشرفته دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان و تولیدات و محصولات دانش‌بنیان اضافه کرد: در بیانات رهبری تاکید بر این بود که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید دو برابر شود. اما نقطه کلیدی این است که رهبری از موضوع اقتصاد دانش‌بنیان در صحبت‌ها به بحث کشاورزی روی آوردند. روزی که انقلاب ما پیروز شد، ۲۵میلیون تن تولید غذا برای ۳۶ میلیون نفر بود، اکنون بعد از ۴۲ سال تولیدات این بخش ۱۲۵ میلیون تن است که حدود ۱۰۰ میلیون تن افزایش تولید را در طول این سالیان داشتیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر با این روند نارضایتی که مقام معظم رهبری از نرخ رشد جمعیت دارند، پیش رویم، در سال ۱۴۳۰ جمعیت ۱۰۳ میلیون و میزان ‌غذای مورد نیاز حداقل ۱۹۰ میلیون تن است. اکنون ضریب خودکفایی ما ۸۰ درصد است و بابت آن ۲۰ درصد سالیانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار به واردات اختصاص می‌دهیم و باید توجه داشت که یکی از اقلام واردات در حوزه غذا، روغن است.

وی با بیان آنکه بیش از ۹۰ درصد روغن کشور را از طریق واردات تامین می‌کنیم، بیان کرد: غذای دام و کنجاله را از طریق واردات تامین می‌کنیم. در هفته گذشته و بحران‌هایی که در جنگ روسیه و اوکراین رخ داد، مبادلات غذا در دنیا به هم ریخت، چرا که اوکراین جزء ۵ تولیدکننده غذا در دنیا بود و از روز شکل‌گیری این جنگ قیمت گندم ۴۴ درصد افزایش یافت.

خیام نکویی گفت: اکنون پاشنه آشیل فشار موضوع غذا در حوزه اقتصادی است و بنابرین باید تمام تلاش خود را بکنیم تا در حوزه غذا به وضعیت پایدار برسیم. ما هیچ راهی برای تامین غذای مردم و رسیدن به امنیت غذایی پایدار جز افزایش بهره‌وری در قالب سطح نداریم. باید انقلاب بهره‌وری ایجاد کنیم که اساس آن اقتصاد دانش‌بنیان است، باید بخش کشاورزی را دانش‌بنیان کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی با بیان آنکه برای نفوذ موضوعات دانش بنیان در بخش کشاورزی باید تلاش کنیم بیان کرد: باید از فناوری استفاده کنیم تا اتفاقات مورد نظر را رقم بزنیم. روز پیروزی انقلاب میانگین برداشت گندم در یک هکتار هزار و ۷۰۰ کیلو بوده و اکنون به رقم  ۴ هزار و ۵۰۰ کیلو رسیده‌ایم و سه برابر شده است. ما امکان افزایش سطح زیر کشت  و متوسل شدن به راهی غیر از افزایش بهره‌وری در واحد سطح را نداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.