کد خبر : 55553
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 4:48

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت خرید گندم باید ۶ هزار تومان باشد / قیمت ۴ هزار تومانی گندم ظلم آشکار دولت به کشاورز است

قیمت خرید گندم باید ۶ هزار تومان باشد / قیمت ۴ هزار تومانی گندم ظلم آشکار دولت به کشاورز است

عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی گندم باعث واردات خواهد شد.

عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی گندم باعث واردات خواهد شد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص قیمت ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز، حداقل قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی باید ۶ هزار تومان باشد.
محمدتقی نقدعلی در گفتگو با تسنیم در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم گفت: قیمت ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم ظلم آشکار دولت به قشر زحمتکش کشاورز است؛ چون قیمت واردات این محصول در شرایط کنونی بسیار بیشتر از نرخ خرید تضمینی گندم است. البته این موضوع مسبوق به سابقه است و دولت طی سالیان اخیر نیز نرخ خرید تضمینی را متناسب با شاخص های اصلی قیمت تعیین نکرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل گندم در سفره مردم خصوصا اقشار کم درآمد افزود: در سال ۹۶ تورم نزدیک به ۱۰ درصد بود ولی دولت تنها ۲٫۴ درصد قیمت این محصول را افزایش داد؛ در سال ۹۷ هم دولت قیمت خرید تضمینی را تغییر نداد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در سال ۹۸ هم علیرغم تورم ۵۰ درصدی اما دولت قیمت خرید تضمینی را ۱۷۰۰ تومان تعیین کرد تا باکاهش جدی در خرید تضمینی گندم مواجه شویم. در سال ۹۹ نیز قیمت خرید تضمینی گندم تناسبی با هزینه های تولید نداشت تا در نهایت دولت مجبور به واردات گندم شد.

عدم اجرای صحیح قانون خرید تضمینی گندم توسط دولت

عضو کمیته آب در کمیسیون کشاورزی گفت: در دو سال اخیر هزینه نهاده‌های کشاورزی با رشد قابل توجهی همراه بوده است؛ به طوریکه نرخ دستمزد، بیمه، سم و کود، آب، برق و دیگر نهادها سبب شده است که کاشت گندم برای کشاورزان امری سودآور نباشد.

وی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته قیمت ۲۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم نامناسب بود و سبب شد کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نداشته باشند. به همین دلیل گندمکاران از تحویل بیش از ۲ میلیون تن محصول خود به سیلوها و به تعبیر دیگر دولت امتناع ورزیدند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دلالان در سال گذشته از پائین بودن قیمت خرید تضمینی گندم نهایت بهره را بردند و با خرید نقدی گندم از کشاورزان آن را به کشورهای همسایه قاچاق کردند. از سویی دیگر همین موضوع باعث شد تا دولت برای کمبود گندم مورد نیاز کشور اقدام به واردات این محصول کند.

عدم تعیین صحیح قیمت خرید تضمینی گندم باعث واردات خواهد شد

نماینده مردم خمینی شهر اظهار داشت: میزان خرید تضمینی گندم در استان اصفهان در سال زراعی ۹۹-۹۸ حدود ۱۱۹ هزار تن بود که نسبت به میزان سال گذشته که در حدود ۸۱ هزار تن بود حدود ۴۶٫۸ درصد رشد داشته است.
این میزان افزایش خرید تضمینی گندم در سال جاری را نباید با قیمت گذاری ناصحیح به سمت کاهش ببریم.

وی در ادامه گفت: در خصوص قیمت مناسب گندم در سال جاری نیز گفت: در سال جاری با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت خرید تضمینی گندم باید حداقل برابر نرخ روز واردات این محصول باشد. در حال حاضر حداقل قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی باید ۶ هزار تومان باشد.

حجت الاسلام نقدعلی در پایان گفت: با تعیین نامناسب قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده امکان هر اتفاقی در کشور وجود خواهد داشت. در صورتی که کشاورزان مانند سال جاری تمایلی به فروش گندم های خود به کشاورزان نداشته باشند در این صورت واردات گندم هزینه بسیار زیادی به کشور در شرایط تحریم تحمیل خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.