تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 - 6:26

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی بوانات

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی بوانات

دست دلال در جیب کشاورز است. کشاورزان شهرستان بوانات در فروش محصولات کشاورزی سردرگم هستند.

دبیر اجرائی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بوانات گفت: دست دلال در جیب کشاورز است. کشاورزان شهرستان بوانات در فروش محصولات کشاورزی سردرگم هستند.
محمدعلی رضائی به دهقان نیوز گفت: معضلی که علیرغم تولیدات باغی منحصربه فرد این شهرستان، هر ساله دست به گریبان نجیب‌ترین و زحمتکش ‌ترین قشر(کشاورز) است.
وی افزود: سرمای کم سابقه بهاره امسال بخش کشاورزی و مخصوصاً تولیدات باغی شهرستان را به شدت تحت تاثیر قرار داد و موجب ضرر و زیان فراوانی گردید بطوریکه که علیرغم صرف وقت و هزینه‌های گزاف سم، کود، مکانیزاسیون، کارگر و… هزاران درخت انگور،گردو ،به، سیب و آلو هیچ محصولی برای برداشت نداشت و کاملا صفر شد. مانده‌ محصولات باغی این شهرستان که به امید جبران بخشی از خسارت و به دستان پینه بسته کشاورزان رقم خورده اکنون بازاری مناسبی برای فروش ندارد.

وی گفت: از یک سو نیاز مبرم کشاورز به نقدینگی بمنظور پرداخت بدهی حاصله و تأمین مخارج سنگین زندگی و از سوی دیگر نبود بازار فروش مناسب با قیمت و نرخ عادلانه هم کشاورز را سردرگم کرده و هم زمینه سوءاستفاده برخی از دلالان و واسطه گران را فراهم کرده‌ است بطوریکه گاهی در یک معادله‌ی ناعادلانه هزینه و زحمت سهم کشاورز و سود حاصله سهم دلال میشود. مشکلی که در اغلب شهرستانها وجود دارد و علیرغم اعتراض و پیشنهادات همکاران نظام‌ صنفی هنوز چاره اندیشی نشده است.
وی افزود: با توجه به مرغوبیت تولیدات باغی شهرستان بوانات، دعوت میکنیم از تجار و صادر کنندگان محصولات کشاورزی به این شهرستان تا بدون دو یا چند واسطه موجود بصورت مستقیم و با تضمین سود دو طرف از کشاورز خریداری نمایند. قطب تولید محصولات باغی در استان حتی از نعمت سورتینگ و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز بهره مند نمیباشد صنعتی که هم موجب کاهش حجم ضایعات کشاورزی و افزایش بازار پسندی محصول با رویکرد صادرات و هم باعث بازگشت ارزش افزوده آن به کشاورز میشود.
وی به دهقان نیوز گفت: در سالی که مزین به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی هاست بمنظور حمایت و پشتیبانی از تولید ایجادشده در بخش کشاورزی و کشاورز از مسئولین مربوطه تقاضا میکنیم اولا صادرات محصولات کشاورزی مخصوصاً کشمش به کشورهای هدف توسعه و گسترش یابد و ثانیا واردات محصولات کشاورزی مخصوصاً گردو به کشور با توجه به کیفیت برتر گردوی داخلی و این شهرستان، حداقل تا فروش نهائی ممنوع شود تا با افزایش تقاضا و رونق بازار فروش شاهد عادلانه شدن نرخ محصولات غالب شهرستان، سود حداقلی کشاورز و بازگشت امید و انگیزه به این قشر نجیب باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.