تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1400 - 8:47

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی بردسیر

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی بردسیر

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی بردسیر گفت: کشاورزی بردسیر نابود شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی بردسیر گفت: کشاورزی بردسیر نابود شد. صنایع فولاد باعث مرگ کشاورزی و بی آبی میشود.
جمشید بهزادی به دهقان نیوز گفت: برای ادامه حیات خود و آیندگان بدون آب و هوای پاک‌، زیستن بر روی کره زمین محال است. باید برایشان حافظان محیط زیست خوبی باشیم. اگر میراث خوبی بر جای نمیگذاریم حداقل میراث دار خوبی باشیم. نیاکان ما در گذشته، در سرزمینهای گرم و خشک و بیابانی با حفر قنات و کاریز گاهی از فواصل خیلی دور تا چند ده کلیومتر، آب را از بالا دست ها به جلگه برای کشاورزی می آوردند. در زمانهای دور که آب را با استفاده از اختلاف سطح زمین بدون هیچگونه پمپاژی از راه های بعضا خیلی دور حتی شصت کلیومتر به جلگه ها می رساندند و آنجا را تبدیل به بهشت کشاورزی میکردند آیا آن زمان آبی در سطوح زیر زمینی نبود که با سوراخ کردن دل زمین، آب را از حفره های زیر زمین بیرون بکشند؟! آیا دانش آنرا نداشتند؟! البته که داشتند اما از آن بهتر دانش و آگاهی این را داشتند که در سرزمین های گرم و خشک، خشکسالی های پی در پی خواهند داشت و دست به منابع آبی و ذخایر زیر زمینی نمی زدند.

وی افزود: چطور می شود قنات هایی که هزاران سال آب را برای مردمان به جلگه می رسانند یکدفعه خشک شوند و حتی تالاب های رودخانه ها بی آب شوند! به دلیل اینکه برخی بدون کوچک ترین توجهی به قنات ها و اقلیم منطقه اجازه حفر چاه در عمق صدها متر را دادند و آبی که روزی در سطح بود اکنون در عمق صد و پنجاه متری و آلوده به انواع سموم از جمله ارسنینگ و غیره است.
وی گفت: خاستگاه فولادی ها در مناطق گرم و خشک نیست در کناره دریای عمان و حوزه خلیج فارس است. هزینه های هنگفت انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کردند که اصلا نیازی نبود اگر در استانهای گرم و خشک صنایع فولاد احداث نمیکردند. قاره سبز اروپا و پرآب صنعت تولید فولاد را تعطیل کرد بخاطر آلایندگی و بارانهای اسیدی و تبعات زیست محیطی اش و در نتیجه به واردات فولاد روی آورد. اما ما چکار کردیم؟ بجای حفظ منافع و ذخایر آبی که از میلیاردها سال پیش ذخیره شده بوند، از دل زمین بیرون کشیدیم و بدون مدیریت استفاده بهینه از آب خرج کشاورزی غرقآبی و استفاده بی رویه در صنعت فولاد به فنا دادیم و هنوز هم دست بردار نیستیم و درس نمیگیریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.