کد خبر : 19816
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهریور 1395 - 17:53

عضویت کمتر از ۱۵ درصد کشاورزان در نظام صنفی ! / ملک زاده: متاسفانه برخی ها نظام صنفی را در تقابل با دولت می بینند

کمتر از ۱۵ درصد کشاورزان عضو نظام صنفی هستند

کمتر از ۱۵ درصد کشاورزان عضو نظام صنفی هستند

 

محمد شفیع ملک زاده در همایش تجلیل از برگزیدگان برتر بخش کشاورزی لرستان افزود: هم اکنون بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار با تامین امنیت غذایی ۹۸ درصدی و اشتغال ۳۰ درصدی در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته مرهون رشد ۵٫۴ درصدی بخش کشاورزی بوده که توانست با قدمت پنج هزار ساله، عملکرد خوبی ارائه دهد.
وی اضافه کرد: دولت از مشکلات و فشارهای بخش کشاورزی آگاه است اما عقب ماندگی های سال های گذشته به دلیل روش های ناکارآمد، قوانین نابجا، عدم اجرای قوانین و سو مدیریت ها انباشته شده است.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: متاسفانه برخی مسئولان نظام صنفی را در تقابل با دولت می بینند و همکاری لازم را انجام نمی دهند.
ملک زاده با بیان اینکه هدف اصلی نظام صنفی کشاورزی پیگیری مسائل و دفاع از حقوق و مطالبات بهره برداران است، گفت: نظام صنفی با صدور پروانه فعالیت، هویت کشاورزان را معرفی کرده و مشاغل این بخش را ساماندهی می کند.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن به فصل کشت، مبالغ خرید تضمینی گندم کشاورزان پرداخت نشده و به دلیل نبود نقدینگی و فشارهای بانک و طلبکاران، کشاورزان مجبور به خرید نهاده های بی کیفیت می شوند.
در این آیین ۴۴ برگزیده سال ۹۴ بخش های مختلف کشاورزی لرستان تجلیل شدند.
از مجموع حدود ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان ۲۰ درصد آبی و مابقی دیم است و سالانه ۲٫۵ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.

همچنین در اولین همایش انجمن صنفی کشاورزان و در ۳۱ امین مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی لرستان سامانه «ساتاک» نخستین سامانه اینترانت ترویج و آموزش کشاورزی کشور در لرستان رونمایی شد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: بخش کشاورزی کشور با چالش های زیادی مواجه است و تنها راه ما برای عبور از این چالش ها حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان و مدیریت بهینه دانش در بخش کشاورزی است لذا هدف از راه اندازی سامانه «ساتاک» حرکت به سوی کشاورزی دانش بنیان و مدیریت بهینه دانش است.

عبدالله موموندی افزود: در فرآیند انتقال دانش در بخش کشاورزی مباحث بسیار پیچیده ای وجود داشته و به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی پیام های خاصی در حوزه کشاورزی وجود دارد لذا اگر قرار باشد دانش این بخش را به درستی سازماندهی کنیم باید این دانش را در قالب شیوه های مختلف مانند فیلم، بروشور، کارگاه های آموزشی و … درآوریم که این اقدام در سامانه «ساتاک» صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برای بارگذاری پیام های مختلف در حوزه کشاورزی طی دو سال تلاش های زیادی صورت گرفت، ادامه داد: سامانه «ساتاک» از ایده های سازمان جهاد کشاورزی لرستان بوده که یک ایده کالا ترویجی است و اجرای آن به صورت نرم افزاری و سخت افزاری است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بیش از ۱۵۰ فیلم آموزشی در همه زیربخش های کشاورزی در سامانه «ساتاک» تهیه شده است.

موموندی با اشاره به اینکه سامانه «ساتاک» در هفته فرهنگی لرستان تست شده است، عنوان کرد: نتایج تست این سامانه به این صورت بوده که حدود دو هزار و ۱۷ نفر وارد سامانه شده و دو هزار و ۹۷۰ فایل را دانلود کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.