کد خبر : 2900
تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 - 10:19

کشاورزی مثل همیشه در آخر صف قرار دارد !

دهقان نیوز / به‌نظر می‌رسد کشاورزی مثل همیشه در آخر صف قرار دارد و هنوز نوبت رسیدگی به آن فرا نرسیده است. بانک روستایی، مطالبه بخش کشاورزی است.

دهقان نیوز / اما به‌نظر می‌رسد کشاورزی مثل همیشه در آخر صف قرار دارد و هنوز نوبت رسیدگی به آن فرا نرسیده است.

اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی با ورود به بازار تلاش می‌کند سیستم معیوب بازار را اصلاح و به سیطره دلال‌ها خاتمه دهد و با تعریف جدیدی از بانک روستایی، نقدینگی و سرعت گردش آن را در روستاها به‌عنوان کانون‌های تولید، معرفی کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: یکی از معضلات بخش کشاورزی کشور، نقش دلال‌ها و سلف‌خرها است که محصولات کشاورزی را به بهای ناچیز خریداری و با سه برابر قیمت به مصرف‌کنندگان شهری عرضه می‌کنند.

محمدرضا رئیسی‌نژاد به ایانا افزود: اصلی‌ترین وظیفه اتحادیه مرکزی، خرید و فروش محصولات تولیدی از اعضا و کمک به تنظیم بازار و اصلاح روند معیوب بازار است که باعث می‌شود اثرگذاری غیرمتعارف دلال‌ها محدود شود.

ورود اتحادیه به تنظیم بازار شب عید

وی با اشاره به تنظیم بازار شب‌های پایانی سال خاطرنشان کرد: سال گذشته سازمان تعاون روستایی برای تنظیم بازار اقدامات مؤثری کرد و با توجه به تأکید وزیر جهاد کشاورزی در ممنوعیت واردات پرتقال تمهیدات مناسبی برای عرضه میوه با قیمت مناسب در شب‌های پایانی سال اندیشیده شده است.

رئیسی‌نژاد ادامه داد: همه استان‌ها برای ذخیره‌سازی پرتقال و سیب در روزهای آخر اسفندماه آماده‌باش شدند تا از محل ذخیره‌های اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، بازار پرتقاضای شب‌های عید پاسخ داده شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران تصریح کرد: اتحادیه مکلف شده با ورود به‌موقع و استفاده از ظرفیت سردخانه‌های استانی در تنظیم بازار شب‌های پایانی سال نقش خود را ایفا کند.

وی از گسترش کشت گلخانه‌ای خبر داد و یادآور شد: به‌منظور صرفه‌جویی در آب و افزایش بهره‌وری، اتحادیه به‌دنبال توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای به‌ویژه در استان‌های جنوبی کشور است.

رئیسی‌نژاد تأکید کرد: توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای با توجه به ضرورت کاهش تبخیر آب در استان‌های جنوبی و ضرورت تأمین سبزی و صیفی فصل زمستان، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که اتحادیه بنا دارد با جدیدترین شیوه‌های روز دنیا و استفاده از روش هیدروپونیک برای آن برنامه‌ریزی کند.

کود شیمیایی مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنیم

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با اشاره به ضرورت واگذاری شرکت خدمات حمایتی اظهار داشت: پیش از این، این اتحادیه آمادگی خود را برای تحویل گرفتن شرکت خدمات حمایتی اعلام کرده است.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه بخش عمده و اساسی کود توسط اعضای تعاونی‌های عضو این اتحادیه مصرف شده و حتی بخش قابل توجهی از کود را توزیع می‌کنیم، کود با کیفیت بهتر، دقت و سرعت بیشتر و کمترین هزینه ممکن به دست کشاورزان خواهد رسید.

رئیسی‌نژاد افزود: هیچ‌کدام از نهادهای موجود به اندازه اتحادیه، امکانات انبار و گستردگی لازم برای تأمین و توزیع کود را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه بازوی اجرایی مناسب وزارتخانه است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها نیز مؤثر باشد.

بازار روسیه نباید مغفول بروکراسی واقع شود

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با اشاره به مشکلات سیاسی به‌وجودآمده بین روسیه و ترکیه ادامه داد: اتحادیه برنامه‌هایی برای نقش پررنگ تولیدات کشاورزی در بازارهای روسیه دارد.

رئیسی‌نژاد تصریح کرد: هیأت‌های تجاری ایران برای صادرات کالاهای کشاورزی، راهی مسکو می‌شوند تا بازارپسندی و فهرست محصولات صادراتی کشور را نهایی کنند.

بانک روستایی، مطالبه بخش کشاورزی است

وی با اشاره به کمبود نقدینگی در بخش کشاورزی یادآور شد: در حالی که روستاها، کانون‌های تولید هستند و برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی لازم است منابع مالی به‌موقع در اختیار آنها قرار گیرد، به‌علت مشکلات مالی موفق نشده‌اند به‌موقع از نقدینگی و گردش مالی مناسبی برخوردار شوند.

رئیسی‌نژاد تأکید کرد: هرچند بانک کشاورزی به‌عنوان تنها بانک تخصصی توانسته به بخشی از نیازهای اقتصادی جامعه روستایی پاسخ دهد، اما این بانک نیز در شهرها شعبه دارد و دست روستاییان از دسترسی به بانک کوتاه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در شرایط رکود فعلی، ایجاد بانک جدید می‌تواند مبنای منطقی داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌های زیادی از بانک مرکزی مجوز فعالیت گرفته یا در حال تأسیس شعبه‌های جدید هستند؛ بانک کشاورزی نیز به‌عنوان بانک با هویت روستایی و کمک به بخش تولید، مطالبه تولیدکنندگان کشاورزی است که می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیسی‌نژاد با اشاره به کلیات برنامه ششم توسعه گفت: هرچند لابه‌لای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، تأسیس بانک کسب و کار کوچک مورد توجه قرار گرفته، اما به‌نظر می‌رسد کشاورزی مثل همیشه در آخر صف قرار دارد و هنوز نوبت رسیدگی به آن فرا نرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعاون روستایی و اتحادیه می‌تواند بخشی از منابع مورد نیاز بانک را فراهم کنند، افزود: همه بانک‌ها با استفاده از کمک‌های دولتی و منابع مالی بانک مرکزی ایجاد شده، هرچند این اتحادیه با اتکا به سهام مردمی و بیش از دوهزار و ۵۰۰ تعاونی تحت پوشش و چهارهزار عضو شاغل می‌تواند شبکه بانکی پویایی در کشور تعریف کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.