کد خبر : 31729
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1396 - 14:59

کشاورزی ایران الگوی کشت می خواهد / برخی کشاورزان از ناچاری کارگری می کنند / ترویج کشاورزی ضعیف است

کشاورزی ایران از نداشتن الگوی کشت مناسب رنج می برد.

کشاورزی ایران از نداشتن الگوی کشت مناسب رنج می برد.

نایب رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: کشاورزی ایران از نداشتن الگوی کشت مناسب رنج می برد و کشاورزی بیش از هر چیزی نیازمند الگوی کشت است.

ایرج شهبازی در گفتگو با دهقان نیوز عدم وجود آمار واقعی تولیدات کشاورزی، بی برنامگی، نداشتن الگوی کشت مناسب و عدم آموزش و ترویج مطلوب را از عمده مشکلات بخش کشاورزی ایران برشمرد و گفت: تا زمانی که آمار تولیدات کشاورزی اصلاح نشود نمی توانیم برنامه ریزی صحیح و درستی برای بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی با اشاره به ضعف آموزش در بخش کشاورزی گفت: متاسفانه بین مزارع تا مراکز تحقیقات کشاورزی فاصله زیادی است و عملا آن چیزی که در بخش کشاورزی تحقیق می شود شاهد ترویج آن در مزارع کشاورزی نیستیم و این ضعف بزرگی است. بسیاری از کشاورزان هنوز با اصول اولیه دیمکاری آشنا نیستند بعد انتظار دارند در کشاورزی موفق شویم.

 نایب رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی فارس در بخشی دیگر با اشاره به کمبود منابع آبی در کشور و اهمیت استفاده از سامانه های نوین آبیاری گفت: آبیاری تحت فشار دارای مزایای زیادی برای کشاورزان می باشد اما بدلیل عدم حرکت آب و شستشوی خاک در این طرح بعضا شوری خاک را در پی دارد لذا در این خصوص باید به زهکشی اراضی کشاورزی توجه ویژه شود.

شهبازی با اشاره به اهمیت آبخیزداری در کشور گفت: در این خصوص عملکرد خوبی نداریم. درصد زیادی از نزولات جوی ما بدلیل نداشتن آبخیزداری مطلوب از دسترس ما خارج می شود در حالی که آب باران دارای کیفیت خوبی است که می توان در شرایط کنونی کشور که با خشکسالی روبرو هستیم از آن بهره برداری خوبی کرد.

وی با اشاره به اهمیت الگوی کشت در بخش کشاورزی گفت: بعضا مشاهده می شود تولید یک محصول در یک سال چنان زیاد می شود که بجز ضرر چیزی عاید کشاورز نمی شود و قیمت همان محصول در سال بعد چند برابر می شود و این مشکل مربوط به نداشتن الگوی کشت است و در این خصوص قانون مشخصی هم برای رعایت الگوی کشت نداریم.

نایب رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی فارس افزود: نداشتن الگوی کشت در بسیاری موارد باعث وفور محصول کشاورزی و به تبع آن ضرر و زیان برای کشاورزان می شود و بعضا همین موضوع باعث می شود تا کشاورزان انگیزه خود برای کشت و کار در سالهای بعد را از دست بدهند و به شغلهای کاذب مانند کارگری روی بیاورند که در شان کشاورز نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.