کد خبر : 14198
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1395 - 18:51

کشاورزان صرفه جویی کنند / وضعیت آبی مطلوب نیست

دهقان نیوز / ضرورت دارد کشاورزان در صرفه جویی منابع آب بیشتر تلاش کنند چرا که در غیر این صورت سایر دشت ها هم به مناطق ممنوعه تبدیل می شوند.

 

دهقان نیوز / ضرورت دارد کشاورزان در صرفه جویی منابع آب بیشتر تلاش کنند چرا که در غیر این صورت سایر دشت ها هم به مناطق ممنوعه تبدیل می شوند.

 

سجاد رستمی با اشاره به وجود ۱۹ دشت آبی در استان ایلام اظهار کرد: از این تعداد وضعیت چهار دشت مهران، دشت برتش، دشت عباس شرقی و غربی دهلران ممنوعه بوده و مابقی دشت ها نیز از افت منابع آب زیرزمینی زیادی برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم سبب شده تا سراسر کشور با مشکل و بحران آب مواجه شود و این مسئله تنها مختص استان نیست، افزود: این شرکت تلاش می کند تا دشت عباس در شهرستان دهلران را از حالت ممنوعه خارج کند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای ایلام با بیان اینکه ۶۶ درصد منابع آبی استان زیرزمینی و مابقی آب های سطحی است، گفت: منابع آب سطحی استان بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که سالانه ۲۸۶ میلیون مترمکعب آن برداشت می شود.
رستمی تاکید کرد: با توجه به محدودیت ذخیره آبی سفره های آب زیرزمینی استان، آسیب پذیری جدی سفره های آب زیرزمینی نسبت به برداشت مازاد بر ظرفیت آبخوان ها، جوابگو نبودن ذخیره آب‌های زیرزمینی برای تامین آب کشت شالی و در راستای جلوگیری ازصدمات جبران ناپذیر به سفره های آب زیرزمینی و رخ ندادن خسارت به مزارع و کشت های آبی، ضرورت دارد کشاورزان در صرفه جویی منابع آب بیشتر تلاش کنند چرا که در غیر این صورت سایر دشت های استان هم به مناطق ممنوعه تبدیل می شوند.
وی در توضیح وضعیت ذخایر سدهای استان نیز گفت: در حال حاضر حجم آب موجود سدهای استان بیش از ۲۸۰ میلیون متر مکعب( دویرج ۲۰۵، کنگیر ۱۹ و ایلام ۶۳ میلیون) است.
رستمی همچنین از شناسایی ۹۶ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته و سال جاری خبر داد و گفت: ۵۹ حلقه از این تعداد به دستگاه قضایی ارجاع و بخشی از آنها نیز مربوط به قبل از سال ۸۵ است که قانونگذار تکلیفی برای آنها تعیین نکرده و این چاه‌ها هنوز در حال فعالیت هستند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: استفاده از آب‌های مجازی به ویژه در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راه‌های پیشنهادی برای بهبود آینده آبی استفاده از آب‌های مجازی و تحقق ارزش اقتصادی آن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.