کد خبر : 23399
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1395 - 22:31

کاهش ۱۰ برابری مصرف آب با گلخانه

توسعه گلخانه ها منجر به کاهش ۱۰ برابری مصرف آب می شود. مهمترین مزیت گلخانه ها چهارفصل بودن و نیاز به مصرف پایین آب است.

توسعه گلخانه ها منجر به کاهش ۱۰ برابری مصرف آب می شود. مهمترین مزیت گلخانه ها چهارفصل بودن و نیاز به مصرف پایین آب است.

 

ابوالقاسم سوزنچی در جمع خبرنگاران افزود: میزان محصولاتی که از گلخانه های برداشت می شود چندین برابر مزارع است.
وی با ذکر اینکه یک هکتار گلخانه معادل ۱۷ هکتار بوستان خیار، محصول می دهد اضافه کرد: مهمترین مزیت گلخانه ها چهارفصل بودن و نیاز به مصرف پایین آب است.
وی اظهار کرد: با توجه به کم آبی در استان همدان افزایش کشت های گلخانه ای امری ضروری است که در این باره اقدام های خوبی صورت گرفته است.
رئیس خانه کشاورز استان همدان گفت: افرادی که در بخش گلخانه سرمایه گذاری می کنند باید از نظر علمی هدایت شوند تا بدانند چه محصولاتی را کشت کنند.

*** چهار هزار حلقه چاه غیرقانونی در همدان وجود دارد
سوزنچی گفت: هم اینک ۱۶ هزار حلقه چاه مجاز و چهارهزار حلقه چاه غیرمجاز در همدان فعال هستند که نیمی از چاه های مجاز برق دار شدند.
وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده و تا پایان برنامه پنجم توسعه مقرر شده تمامی چاه ها برق دار شوند.
وی بیان کرد: هشت هزار حلقه چاه با سوخت گازوئیل فعال است که تنها ۸۵ مورد از این تعداد به برق مجهز شده اند و ۵۰ میلیون ریال هزینه نصب هر کنتور بوده که مقرر شده بود بانک ها این هزینه را پرداخت کنند که تاکنون این امر محقق نشده است.
به گزارش ایرنا رئیس خانه کشاورز همدان گفت: برخی از چاه ها با وجود اینکه مجوزدار هستند ولی بیش از ظرفیت تعیین شده آب برداشت می کنند.
سوزنچی تاکید کرد: مکانیزه و صنعتی کردن بخش کشاورزی بهترین راهکار برای جلوگیری از بحران آب و حفظ این نعمت الهی برای نسل های آینده است.
وی بیان کرد: برای کاهش کاشت محصولات آب بر باید فرهنگسازی، دغدغه مند کردن کشاورزان، تدوین قانون مناسب و حمایت کشاورزان از الگوی کشت صورت گیرد.
وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی در استان همدان وجود ندارد در کشور نیز شمار اینگونه صنایع برای فرآوری محصولات اندک است.
وی علت اندک بودن صنایع تبدیلی را نبود ارزش افزوده در بخش کشاورزی و بی رغبتی کشاورزان برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی دانست.
رئیس خانه کشاورز استان همدان گفت: قانون ماده ۱۰۰ در زمینه معافیت پرداخت بیمه تامین اجتماعی با توجه به پرداخت نشدن دیون دولتی از این پس برای افراد جدید اجرایی نمی شود.

*** تولید بیش از ظرفیت به کشاورزی آسیب می زند
رئیس خانه کشاورز استان همدان اظهار کرد: میزان مصرف زعفران در جهان ۲۷۰ تن است در حالیکه میزان تولید ۳۱۰ تن است.
سوزنچی اضافه کرد: ایران سالانه ۲۶۵ تا ۲۷۵ تن زعفران تولید می کند که با وجود بالا بودن میزان تولید نسبت به مصرف و نبود بازار فروش هدایت کشاورزان به سمت تولید این محصول کاری نادرست است.
وی بیان کرد: محصول آب بر سیب زمینی هم اینک کیلویی سه هزار ریال در میدان میوه و تربار تهران به فروش می رسد در حالیکه در بازار همدان کیلویی ۱۰هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد.
** طرح خانه کشاورز برای آبیاری سبزیکاریها ۱۵ سال معطل مانده است
رئیس خانه کشاورز استان همدان گفت: یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی حاشیه جاده فرودگاه و بلوار نجفی شهر همدان سبزیکاری می شود که ۸۵ درصد آن صورت می گیرد.
سوزنچی افزود: اداره بهداشت در اقدامی مناسب از کشاورزانی که با استفاده از آب فاضلاب اقدام به آبیاری مزارع سبزی می کنند شکایت کرده است ولی تمامی سبزی کارها حتی افرادی که از آب چاه استفاده می کنند نیز به دادگاه احضار شده اند.
وی خاطر نشان کرد: ۱۵ سال پیش طرحی از سوی خانه کشاورز ارائه شد مبنی براینکه ۲۰ هزار هکتار از زمین های مجاور پلیس راه همدان – تهران به عنوان شهرک سبزی کاری به کشاورزان تحویل شود تا آنها از جاده فرودگاه و بلوار نجفی به این مکان منتقل شوند.
وی اضافه کرد: در این زمین ۲۰ هزار هکتاری مستقر شدن صنایع بسته بندی میوه و گلخانه ها بخاطر قابلیت انعطافی که برای صیفی کاری دارند پیش بینی شده بود.
وی اضافه کرد: با انتقال سبزیکاران به این شهرک صیفی جات، بلوار نجفی نیز تبدیل به کمربند سبز شهری می شد با این وجود این طرح معطل مانده و ۱۵ سال است که خاک می خورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.