کد خبر : 16702
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 - 20:56

پرداخت تسهیلات به مکانیزاسیون برنج

باید شاخص بهره وری در محصول برنج را در کشور افزایش دهیم و به همین منظور، باید از روش های نوین استفاده شود.

باید شاخص بهره وری در محصول برنج را در کشور افزایش دهیم و به همین منظور، باید از روش های نوین استفاده شود.

کامبیز عباسی در جلسه جلسه ستاد برداشت مکانیزه برنج کشور در رشت افزود: توسعه کشت برنج در دو استان گیلان و مازندران مورد تایید است و به دلیل رویکرد کاهش سطح اراضی برنج ، مکانیزاسیون کشت برنج در سایر استان ها در دستور کار قرار ندارد.
وی اظهار داشت: امسال ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون به بخش کشاورزی اختصاص یافته که به ترتیب به بخش های زراعت و باغبانی پرداخت می شود و این تسهیلات بیشتر در زمینه های دام ، طیور و شیلات صرف خواهدشد.
عباسی سهم هر کدام از استان های گیلان و مازندران از این تسهیلات را ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی، رویکرد توسعه کشت برنج در این دو استان را در دستور کار قرار داده و این مهم، به دلیل محدودسازی سطح کشت اراضی در استان های دیگر و در نهایت با هدف توقف کاشت برنج در دیگر نقاط کشور است.
وی با اشاره با اینکه تلاش بر این است که از تقاضای آب در بخش کشاورزی کاسته شود، اظهار داشت: گفته شده که بخش کشاورزی، بیشترین مصرف آب کشور را دارد و در تلاش هستیم تا این موضوع را اصلاح کنیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید شاخص بهره وری در محصول برنج را در کشور افزایش دهیم و به همین منظور، باید از روش های نوین استفاده شود و کشت نشائی محصولاتی نظیر گندم و جو مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است.
عباسی افزود: بطور جدی در تلاش هستیم بجز دو استان گیلان و مازندران، در سایر استان ها تولید برنج محدود شود و سیاست بر توقف تولید برنج در این استان هاست.
وی تولید برنج در سایر استان ها را به دلیل مصرف بالای آب مقرون به صرفه ندانست و ادامه داد: شاخص تولید برنج در استان هایی مانند اصفهان و فارس، شکننده است و در استان اصفهان به ازای هر مترمربع، ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم برنج تولید می شود.
جلسه ستاد برداشت مکانیزه برنج کشور امروز (سه شنبه) با حضور رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و شرکت کنندگانی از استان های مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، خوزستان در رشت برگزار شد.
در این جلسه نظارت بر برداشت، نرخ محصول برداشت شده، جابجایی کمباین ها بین استان ها و سایر موارد مرتبط بررسی شد.
استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه یک میلیون و یکصد تن شلتوک از این اراضی برداشت می شود که از این میزان شلتوک، حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.