کد خبر : 10967
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1395 - 0:54

پرداخت بموقع هزینه خرید گندم ؛ مطالبه اصلی گندمکاران از مسوولان

دهقان نیوز / دولت گندم را با قیمت ریال از مردم می خرد و به دلار می فروشد. کشاورزان خواهان شفاف سازی در این مورد از سوی مسوولان هستند.

 

دهقان نیوز / دولت گندم را با قیمت ریال از مردم می خرد و به دلار می فروشد. کشاورزان خواهان شفاف سازی در این مورد از سوی مسوولان هستند.

 

منصور فتحی یکی از گندم کاران به نمایندگی از کشاورزان شهرستان کامیاران خواستار پرداخت به موقع هزینه گندم خریداری شده از سوی دولت شد و گفت: گندم کاران به خاطر دیر پرداخت کردن پولشان از سوی دولت به دلالان و واسطه ها روی می آورند که پرداخت به موقع هزینه گندم می تواند بازار واسطه ای و دلالی را حذف کند.
وی همچنین در خصوص اینکه دولت گندم را با قیمت ریال از مردم می خرد و به دلار می فروشد افزود: کشاورزان خواهان شفاف سازی در این مورد از سوی مسوولان هستند.
وی در ادامه فرسوده بودن کمباین های موجود در شهرستان کامیاران را یکی از مشکلات اصلی گندم کاران دانست و اظهار کرد: کشاورزان حاصل یک سال تلاش و دست رنج خود را به این کمباین ها می سپارند که بعضی مواقع به دلیل اینکه استان کردستان جزو آخرین استان ها در برداشت گندم است این دستگاه ها ضدعفونی و سرویس نمی شود و باعث ریزش بیش از حد گندم در زمین و انتقال انواع بیماری ها به زمین های شهرستان کامیاران می شود.
او به هزینه بالای حمل و نقل به مراکز خرید گندم در شهرستان کامیاران نیز اشاره کرد و گفت: ساعت کاری مراکز خرید باید از ۱۲ ساعت به ۲۴ ساعت تغییر کند زیرا خودرو حامل گندم هر چند ساعتی که زیر بار بماند و بار را تخلیه نکند هزینه حمل و نقل را از کشاورز می گیرد.
او مشکل دیگر کشاورزان را ممنوع بودن تردد خودروهای حمل گندم در داخل شهر عنوان کرد و افزود: کشاورزان انتظار دارند با توجه به تمام سختی های یک ساله ای که متحمل شده اند دیگر درگیر مسایلی از این قبیل نباشند و جهاد کشاورزی هماهنگی های لازم را در این خصوص با نیروی انتظامی از قبل انجام دهد.
مدیر عامل شرکت غله استان کردستان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه امسال قیمت خرید گندم از سوی دولت نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است گفت: قیمت پایه امسال هر کیلوگرم گندم ۱۲هزار و ۷۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.
جمال صالحی افزایش قیمت گندم را چاره رفع مشکلات گندم کاران ندانست و افزود: باید تلاش کنیم قیمت تمام شده تولید گندم کاهش یابد تا بسیاری از مشکلات کشاورزان برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه دولت گندمی که با ریال خریداری می کند را با همان ریال هم می فروشد گفت: دولت گندمی که با ۱۲هزار و ۷۰۰ریال از کشاورزان می خرد را به نرخ هر کیلوگرم شش هزار۸۵۰ریال به خبازی ها و به نرخ ۹هزار ریال به بخش صنعت می فروشد.
وی در مورد فرسودن بودن دستگاه های برداشت گندم نیز گفت: هر سال در خصوص سرویس کردن و ضدعفونی کردن این دستگاه ها تذکرات و توصیه های لازم به جهاد کشاورزی شهرستان از طرف جهاد استان صورت می گیرد و امیدواریم این موارد رعایت شود.
وی در خصوص ساعات کاری مراکز خرید گندم در شهرستان کامیاران نیز گفت: استان در این زمینه تابع نظرات فرماندار شهرستان به عنوان رییس ستاد خرید گندم است و فرماندار باید تصمیم بگیرد.
او در ادامه سخنان خود مهم ترین دلیل تاخیر در پرداخت به موقع پول به کشاورزان را این موضوع اعلام کرد که استان کردستان جزو آخرین استان ها در برداشت گندم است و تصریح کرد: تامین نقدینگی از راه منابع دولتی، تسهیلات و بخش دیگر فروش همان گندم های خریداری شده است که به وجود آمدن تاخیر در این فرآیندها امری طبیعی است اما امسال سعی بر آن است که این تاخیرات با ارسال به موقع اطلاعات از سوی بانک به حداقل برسد.
وی همچنین با اشاره به اینکه خرید توافقی از سوی کشاورزان و مراکز خرید گندم ممنوع است گفت: خرید گندم تنها به صورت تضمینی است.
صالحی اضافه کرد: در مراکز خرید گندم گرفتن هر پولی با هر عنوانی از کشاورزان ممنوع است و با متخلف در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد و این موضوع باید در بنری در تمام مراکز خرید گندم نصب و به کشاورزان اطلاع داده شود.
در ادامه رییس جهاد کشاورزی کامیاران سطح زیر کشت گندم در این شهرستان را ۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار ۲۵ هزار هکتار دیم و پنج هزار هکتار آبی است.
بهرام کوشکی میزان برآورد تولید گندم در سال زراعی جاری را ۶۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: میزان خرید مازاد بر مصرف نیز ۵۰ هزار تن است.
وی با اشاره به اینکه کامیاران بزرگترین پتانسیل را در حوزه کشاورزی دارد گفت: برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی در کامیاران با برنامه ریزی می توان ایجاد اشتغال کرد و میزان تولیدات را در این زمینه بالا برد.
او در خصوص برخورد قانونی با دلالان و واسطه ها در بازار خرید گندم نیز گفت: دولت با ایجاد سامانه جامع بازرگانی دست این افراد را قطع کرده است.
وی در خصوص سامانه جامع بازرگانی نیز افزود: جهاد کشاورزی با ثبت نام کردن کشاورزان در این سامانه و در اختیار قرار دادن اطلاعات این سامانه به مراکز خرید گندم این مراکز موظف هستند فقط از کشاورزان گندم خریداری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.