کد خبر : 17928
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مرداد 1395 - 17:58

حالا که شرایط برای تولید گندم در کشور فراهم است چرا باید دست به دامان خارجی‌ها شویم؟ / عده ای تولید را با سیاست قاطی کرده‌اند

دهقان نیوز / حال که شرایط برای تولید گندم در کشور فراهم است و قسمت اعظم مزارع ما به صورت دیم کشت می‌شود، چرا باید دست به دامان خارجی‌ها شویم؟

دهقان نیوز / حال که شرایط برای تولید گندم در کشور فراهم است و قسمت اعظم مزارع ما به صورت دیم کشت می‌شود، چرا باید دست به دامان خارجی‌ها شویم؟

نماینده بخش خصوصی گندمکاران کشور گفت: سال‌هایی که به واردات گندم نیاز داشتیم، بی‌کیفیت‌ترن نوع آن وارد کشور می‌شد.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم در گفت‌وگو با ایانا با اعلام این خبر افزود: برخی‌ها حسرت واردات ارزان گندم از خارج از کشور را می‌خورند و فکر می‌کنند چنین اقدامی به نفع اقتصاد کلان جامعه است.

علی خان‌محمدی با اشاره به اینکه باید تمام جوانب یک سیاست را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: باید دید مثلاً در سال ۹۱ که اوج تحریم‌ها بود و حدود هفت میلیون تن گندم از خارجی‌ها خریدیم، این محصول از کجا و با چه کیفیتی وارد می‌شد؟ باید بپذیریم محصولی را که به کشور آوردیم، هیچ مشتری در جهان نداشت و کسی حاضر به خرید آن نمی‌شد.

به گفته وی، هم‌اکنون در بسیاری از مزارع، محصول گوجه‌فرنگی روی دست کشاورزان مانده، اما عراق که نیازمند آن است به‌دلیل کیفیت پایین محصولات، حاضر به خرید نمی‌شود؛ بنابراین سیاست هر کشوری ایجاب می‌کند که یا دست به تولید محصول مورد نیاز بزند و یا اقدام به واردات اجناسی کند که از کیفیت بالایی برخوردارند.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم ادامه داد: حال که شرایط برای تولید گندم در کشور فراهم است و قسمت اعظم مزارع ما به صورت دیم کشت می‌شود، چرا باید دست به دامان خارجی‌ها شویم؟ ضمن اینکه با علمی کردن کشاورزی و ترویج روش‌های جدید و مؤثر، از سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم دیم، می‌توان تا ۱۰ میلیون تن برداشت کرد.

خان‌محمدی تصریح کرد: عده‌ای نگران مصرف آب برای کشاورزی هستند. به‌نظر می‌رسد این افراد، تولید را با سیاست قاطی کرده‌اند و هول برشان داشته است. آنها نمی‌دانند که آب کشاورزی دوباره به چرخه برمی‌گردد، اما درباره آب صنعت و شهری معمولاً این‌گونه نیست.

وی در پایان اظهار داشت: بر فرض که بتوان تمام محصولات غذایی را با قیمت ارزان و کیفیت بالا از خارج وارد کرد، آنگاه با موج جدید بیکاری و مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی چه می‌توان کرد؟ آیا راهکاری برای این مسائل اندیشیده شده است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کشاورز پنجشنبه , ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹

جناب آقای خانمحمدی چه شده که مدافع کشاورزان روستائی شده اید ……