کد خبر : 20378
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهریور 1395 - 0:54

مطالبات گندمکاران تا پایان مهر تسویه می شود

بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی تا پایان مهر ماه مطالبات خرید تضمینی گندم کاران پرداخت می شود .

بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی تا پایان مهر ماه مطالبات خرید تضمینی گندم کاران پرداخت می شود .

 پرداخت نشدن مطالبات خرید تضمینی گندم و مشکل در تامین اعتبار خرید بذر گندم ، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی و محروم بودن کارفرماهای بخش کشاورزی از خدمات تامین اجتماعی از مسائلی بود که از طرف تعدادی از فعالان بخش کشاورزی استان در این نشست مطرح شد.

* مطالبات گندم کاران تا پایان مهر تسویه می شود
عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی تا پایان مهر ماه مطالبات خرید تضمینی گندم کاران پرداخت می شود .
یوسف داوودی با اشاره به مشکلات ضعف مدیریت آب در بخش کشاورزی و هدر رفتن بخش مهمی از منابع آبی در مسیر انتقال به مزرعه گفت: دولت با اعطای تسهیلات برای این منظور درصدد کاهش آب مصرفی در این بخش است .
وی با اشاره به اینکه تولید و عرضه برخی از محصولات دامی و کشاورزی از جمله شیر، گوشت قرمز و برنج منطبق بر نیاز نیست ، افزود: تولید ماهیان سردآبی و گرم آبی هم بیش از تقاضای موجود است و افزایش تولید در این بخش پیشنهاد نمی شود .
نماینده مردم سراب با تاکید بر توجه به سلامت تولیدات کشاورزی گفت: برای نفوذ به بازارهای جهانی این موضوع در کنار ارتقای بسته بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
وی با اشاره به اینکه از تولید ۶ میلیون تنی سیب زمینی در کشور سالانه ۲ میلیون تن مصرف می شود ، گفت: برای افزایش صادرات این محصول باید مشوق صادراتی اختصاص یابد.
داوودی بر ممنوعیت واردات محصولات تراریخته تاکید کرد و افزود: احتمال اثر گذاری طولانی مدت این محصولات در سلامت انسان ها وجود دارد.

* خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی امنیت غذایی را تضمین می کند
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به سرطان زا بودن محصولات تراریخته ، گفت: تمامی نیاز مصرفی خود را در بخش غذایی باید در داخل کشور تولید کنیم و نیازی به واردات نداشته باشیم .
یعقوب شیویاری با اشاره به جایگاه ویژه بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی بر ضرورت انجام آمایش سرزمین در این بخش تاکید کرد تا مشخص شود در هر منطقه چه محصولی باید کشت شود .
وی با اشاره به کمبود آب شرب در روستاها و در عین حال مصرف آب لوله کشی برای آبیاری درختان و باغچه های روستایی ، گفت: نهادینه کردن مصرف بهینه آب نیازمند فرهنگ سازی است که اهتمام بیشتر رسانه ملی را می طلبد .

* مشکل اصلی تولید، ضعف بازرگانی است
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اصلی تولید ضعف بازرگانی است ، گفت: در بخش کشاورزی این ضعف بیشتر احساس می شود .
شهاب الدین بی مقدار با بیان اینکه سیاست گذاری در بخش کشاورزی باید توسط کشاورزان انجام شود ، گفت: تشکل های کشاورزی باید خرید و عرضه محصولات را بر عهده گیرند .
وی با اشاره به اینکه دولت برای تولید ۱۳ میلیون تن گندم در سال جاری ۶۳ هزار میلیارد ریال یارانه داده است ، گفت: حمایت از تولید محصولات استراتژیک رویکرد دولت است .

* دولت با اعمال سیاست های مناسب ، سودمندی بهره برداران در بخش کشاورزی را ارتقا دهد
یکی دیگر از نماینده های مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه مدیریت حاکمیت باید در جهت منفعت و رفاه مردم شود ، گفت: در اجرای طرح هایی همچون تجمیع اراضی کشاورزی و استفاده از سامانه های نوین آبیاری بدون ایجاد انگیزه و سودمندی نمی توان انتظار همراهی مناسب را داشت .
احمد علیرضا بیگی با تاکید بر اینکه تولید در زمینه های مختلف باید دارای منفعت باشد ، گفت: افزایش قیمت تمام شده کالا در نتیجه هزینه های سربار موجب کاهش توان رقابت محصولات داخلی و از دست دادن بازار می شود .
وی تداوم کشت هندوانه به عنوان محصولی آب بر را نتیجه سیاست های غلط در بخش کشاورزی و کم توجهی به ضرورت تغییر الگوی کشت دانست ، برای تولید اقتصادی در بخش کشاورزی باید هزینه مصرفی برق و گاز در این بخش به صفر برسد .
بیگی پیشنهاد کرد بخشودگی تسهیلات روستاییان مناطق زلزله زده استان در برنامه ششم توسعه به عنوان الحاقیه لحاظ شود .

* صندوق بیمه کشاورزی به تعهدات خود عمل کند
سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در خانه ملت نیز با اشاره به پرداخت نشدن بخشی از مطالبات کشاورزان خسارت دیده در اثر حوادث طبیعی سال گذشته ، گفت: صندوق بیمه کشاورزی باید به نعهدات خود در قبال حق بیمه دریافتی از کشاورزان عمل کند .
مدیر صندوق بیمه کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه تامین ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع صندوق بیمه بر عهده دولت است و دولت این وظیفه را به صندوق محول کرده است ، گفت: به واسطه سیاست های انقباضی امکان پرداخت خسارت از منابع داخلی بانک کشاورزی هم وجود ندارد.
شهرام نریمانی با اعلام اینکه از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت سال گذشته بخش کشاورزی استان ۴۲۰ میلیارد ریال تسویه نشده است ، گفت: منابع دولتی پیش بینی صندوق برای سال جاری هم هنوز تخصیص نیافته است .

* تقویت بازرگانی محرک تولید است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان هم با بیان اینکه بازرگانی محرک تولید است ، بر همراهی بخش خصوصی با دولت برای حل مشکلات موجود در بخش کشاورزی تاکید کرد .
اکبر فتحی با اشاره به اینکه امنیت غذایی در بخش کشاورزی متجلی می شود گفت: تزریق منابع به بخش کشاورزی باید همانند بخش دفاعی باشد تا امنیت لازم محقق شود .
وی با اشاره به اینکه در تعیین قیمت محصولات کشاورزی باید قیمت تمام شده بعلاوه سود معقول در نظر گرفته شود ، گفت: تولید محصولات استاندارد و مورد پسند بازار جهانی بدون ورود کارشناسان به عرصه تولید ممکن نیست .
فتحی با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنیان در افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، پیشنهاد کرد: یارانه صادراتی این بخش در قالب کمک های فنی و اعتباری از طریق کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اعمال شود.

* افزایش بهره وری در بخش کشاورزی نیازمند تغییر در سیاست های تولید است
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته سالانه باید ۸ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد ، گفت: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی نیازمند تغییر در سیاست های تولید است و تولید باید مطابق با نیازها باشد .
غلامرضا هاشمی با بیان اینکه مدیریت آب فرابخشی است ، گفت: کاهش مصرف آب نیازمند تعامل تمامی دستگاه هاست.
بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با برخورداری از ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۰ درصد اشتغال، ۱۳٫۲ درصد صادرات غیر نفتی و ۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور شامل محصولات زراعی و باغی، جایگاه والایی در اقتصاد ملی دارد.
مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و ۲۹۴ هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی است؛ اراضی زیر کشت محصولات دائمی نیز ۱۲۳ هزار هکتار وسعت دارد.
پتانسیل بالقوه منابع آبی استان پنج میلیارد مترمکعب است که از این میزان ۲ میلیارد مترمکعب از طریق بارندگی، ۱٫۱۴ میلیارد مترمکعب از طریق آب های سطحی و ۱٫۴ میلیارد مترمکعب نیز از طریق برداشت از منابع زیرزمینی استحصال می شود.
میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی استان در سال گذشته ۵ میلیون و ۲۴۱ هزار تن است که از این رقم ۳٫۰۹۱ میلیون تن به محصولات زراعی، ۱٫۰۵۶ میلیون تن به محصولات باغی، ۱٫۰۸۹ میلیون تن به محصولات دامی و ۴٫۷۲۴ هزار تن به آبزیان اختصاص دارد.
استان آذربایجان شرقی دارای رتبه اول تولید پیاز، زردآلو، عدس، یونجه و تعداد کندو، رتبه دوم تولید سیب درختی، گوشت قرمز و عسل، رتبه سوم جمعیت دامی و تخم مرغ، رتبه چهارم تولید شیر خام و رتبه پنجم تولید نخود، سیب زمینی، انگور و گردو در کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.