کد خبر : 27781
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1395 - 10:18

ما به کشاورزان می بالیم / از کشاورزان تشکر می کنم / دولت حامی کشاورزان خواهد بود

نخستین تشکرم باید از کشاورزان سراسر کشور باشد. کشاورزان پایه اصلی این افتخار هستند.

جشن برداشت محصول با محوریت فراوانی گندم و دستیابی به خود اتکایی کشور به گندم با سخنان رییس جمهوری در حال برگزاری است که گزارش کامل و لحظه به لحظه سخنان رییس جمهوری را از محل اجلاس را مشاهده می کنید.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایانا، جشن برداشت محصول با محوریت فراوانی گندم و دستیابی به خود اتکایی کشور به گندم با سخنان رییس جمهوری در حال برگزاری است که متن کامل سخنان رییس جمهوری را مشاهده می کنید.

امروز شاهد جشن بزرگ ملی برای دستیابی به نعمات خداوند و محصولات به‌ویژه محصول استراتژیک گندم هستیم. این جلسه هم جلسه شکرگزاری به درگاه خداوند بزرگ رزاق هست…

اولاً امروز مصادف است با روز ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام با روایت برادران اهل سنت و همچنین برخی از علما و محققان شیعه است. بنابراین این روز بزرگ را که هم روز شکر است و هم جشن و هم افتخار و مصادف با میلاد بزرگ‌ترین و مسعودترین مولود تاریخ بشریت، به فال نیک می‌گیریم.

نخستین تشکرم باید از کشاورزان سراسر کشور باشد. کشاورزان پایه اصلی این افتخار هستند. اراده، ایمان، امید، کار، تلاش و دلسوزی آن ها امروز ما را به این نقطه پرافتخار رسانده است.

کشاورزی هم شغلی است که نگاه کشاورز به آسمان است. این خیلی است که نگاه آدم به آسمان باشد. اینکه آدم روزی را در آسمان‌ها و از لطف خدا ببیند. و وقتی باران می‌بارد، شکرگزار باشیم. اگر هم خشکسالی است، دست دعایش به سوی آسمان باشد. شاید لذت‌بخش‌ترین شغل و کار در بخش کشاورزی است. کشاورزی این نیست که به فکر محصول و پول آخر کار هست، با گیاه و نبات و دام زندگی می‌کنیم. شاید این تعبیر کمی اغراق آمیز باشد که کشاورز رشد و نمو محصولاتش را همانند فرزندان خودش می‌بیند. وقتی گندم از بذرش شروع می‌کند به قد کشیدن تا زمانی که این محصول باردار می‌شود، قسمت بالای خوشه معلوم می شود که درونش دانه‌های گندم است و بعد رشد بیشتر پیدا می‌کند، خوشه نمایان می‌شود، وقتی رنگ خوشه از سبز به زرد عوض می‌شود و آماده درو کردن می شود، شیرین ترین لحظات یک کار لذت بخش رقم می خورد.

کشاورزی زیباست برای کسی که مسیر کشاورزی را انتخاب کرده است. او در خلقت نبات، در خلقت دام، در کنار خدای خلاق، قدم‌به‌قدم با خلقت همراه است.

وقتی که کشاورز محصول سهم خدا را به‌عنوان ذکات از آن محصول پرداخت و ذخیره می‌کند برای سال های آینده خود و اضافه‌اش را می‌فروشد.

ما به کشاورزان امیدوارمان که توکل آنها به خداست و با دستان پرتلاش و با بازوان قدرتمند از زمین و باران و امکانات و تجربه بشری غذای شهروندان ما را آماده می‌کنند، می بالیم.

آن هایی که پیرمردتر از جمعیت حاضر جلسه امروز ما هستند، روزهای قحطی و جنگ جهانی اول را به خاطر دارند و می‌دانند که امنیت غذایی یعنی چه. آن ها نیک می‌دانند اگر یک روز غذا نباشد، چه می‌شود. می‌دانند اگر یک سال گندم به اندازه کافی نباشد و دشمن بخواهد ما را در فشار قرار دهد، چه شرایطی را به کشور تحمیل می‌کند.

مسئله کشاورزی، مسئله‌ای نیست که چه مقدار از اشتغال ما را تأمین می‌کند. بحث رشد اقتصادی چقدر مؤثر است. بحث اینکه چند درصد تولید ناخالص داخلی که اون هم مهمه، اما مهمتر از همه آنها قدرت ملی است، پایداری ملی است، استقلال کشور، تأکید می‌کنم قدرت چانه‌زنی ما در دنیا است.

بدانید هر آن چه در کشور قدرت چانه‌زنی ما را در مذاکرات جهانی بیشتر کند، به معنای این است که قدرت ملی ما افزایش پیدا کرده است. با افزایش تولید نفت در کشور ما در اجلاس اوپک قدرت چانه‌زنی داریم و حرف می‌زنیم. اگر قدرت تولید نفت نداشته باشیم، تولید نفت ما یک میلیون بشکه باشد، کسی با ما کاری ندارد. کسی با ما حرف نمی‌زند. کسی چانه‌زنی ما را گوش نمی‌کند.

روز اجرایی شدن برجام یعنی ۲۷ دی‌ماه سال ۹۴ (آخر شب ۲۶ دی‌ماه) که هم اسرائیل سیاه‌پوش شد و هم یکی از کشورهای منطقه‌ای که متأسفانه آن کشور هم در حال طی کردن مسیر غلطی است، از آن روز تا امروزدر اوپک و غیراپوک تولیدکنندگان در حال چانه زنی برای کاهش تولید و سرانجام قیمت نفت هستند. طی این ۱۰ ماه تولید نفت ایران از یک میلیون بشکه به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و این قدرت است. وقتی قدرت هست، از ما در اوپک دعوت می‌کنند و با ما حرف می‌زنند و حتی می خواهند اداره‌کننده جلسه شویم. در آنجا با قدرت چانه می ز‌نیم که تولید ما چقدر باشد؟ تولید دیگران چقدر باشد و چقدر کاهش پیدا کند. در این شرایط ما هم در مذاکرات بین‌المللی موفق می‌شویم. در واقع حال ما فقط در برجام پیروز نشده ایم، بلکه در اوپک هم موفقیت به دست آورده ایم. در خرید هواپیما هم موفقیت به دست آوردیم. کشاورزی هم موفقیت به دست آوردیم. در صحنه‌های دیگر هم موفق خواهیم بود. ملت مقاوم امیدوار متوکل به خداوند و متحد از هر مشکلی عبور می‌کند. اساساً زندگی بشر، خداوند ما را به گونه ای خلق کرده که باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم. از اول زندگی و آغاز تولد

شما صبح بلند می شوید همه چیز آماده باشد که دیگر حرکت نمی‌کنید. چرا چهار و پنج صبح بلند می شویم؟ چرا ۱۱ و ۱۲ بلند نشویم!؟ چرا سر کار برویم؟ چرا بدویم؟ چرا تلاش کنیم؟ چرا عرق بریزیم؟ آیا این نوع زندگی اصلا لذت دارد؟ چه لذتی دارد؟ آدم نه کار کند نه تلاش کند همه چیز هم آماده باشد، آیا زندگی لذت دارد؟ زندگی توأم با سختی و با اراده قوی و ایستادگی و تلاش در به‌دست آوردن محصول با رنج است که زندگی را لذت‌بخش می‌کند. رنجی که برای استقلال و سربلندی کشور باشد، لذت بخش است.

یکی از اهداف اولیه دولت یازدهم از روز اول قبل از اینکه دولت را شروع کنیم ( آقایان کشاورز و حجتی یادشان هست که تیرماه سال ۹۲ وقتی هنوز مسوولیت در دولت را به عهده نداشتیم و انتخابات انجام گرفته بود، نخستین جلسات ما با دست اندکاران بخش کشاورزی بود. قبلاً هم گفتم به‌خاطر گزارش‌هایی که همان روزهای اولیه درباره وضع ذخایر گندم در استان‌های مختلف به من رسید. روزهایی بود که آقای حجتی هنوز نمی‌پذیرفت بار وزارت را بر دوش بگیرد و برای اینکه ما رهایش کنیم مرتب برای زیارت به مشهد می رفت. آن روزها با عده‌ای از دوستان که اسامی‌ آن ها در ذهنم هست می‌نشستیم و درباره کشاورزی که چه اقدامی کنیم صحبت می کردیم. یک روز نیروی انتظامی گزارش می‌داد و بخش‌های دیگر مانند استانداری‌ها هم گزارش می‌دادند که ذخایر گندم در برخی استان‌ها ۱۵ روز بود، بعضی ۱۴ روز و برخی استان‌ها هم فقط ۳ روز!

در آن هنگام کشتی های حمل گندم روی آب بود و برای انتقال گندم از خارج مشکلات جدی وجود داشت. مشکل ارز داشتیم. نمی‌تونستیم پول پرداخت کنیم. همه طرف سختی و مشکل بود. اون مشکل باعث شد وزارت کشاورزی ما با اراده‌ای مستحکم‌تر حرکت کند. در مسیر خوداتکایی، در مسیر استقلال در مواد استراتژیک غذایی. یادم هست که در جلسات اولیه آقای حجتی اولین مشکلی که مطرح می‌کرد و می‌گفت محصول ما کاهش پیدا کرده، به‌خاطر مسئله نرسیدن پول است و توصیه کرد که ارز لازم را برای ورود کود و بذرهای مورد نیاز اختصاص دهیم. کشاورزی جنبه‌ها و ابعاد مختلفی دارد. همان جایی که می‌گفت اگر آخر شهریور به‌دست من نرسد، آخر سال محصول ندارم. آقای حجتی یک وزیر پرکار و پرتلاش است. او در این کار تخصص و تجربه لازم را دارد و بزرگ‌ترین توفیق دولت زمانی است که بتواند آدم‌های متخصص و دلسوز را دور یک میز جمع کند. حرکت بسیار خوبی از آغاز این دولت شروع شد. کاری نداریم به برخی آدم‌هایی که نسبت به دولت یازدهم غیرمنصفانه حرف می‌زنند. باید برای آن ها دعا کنیم. چاره‌ای نیست.

اولین جلسات این دولت قبل از آغاز مسئولیت رسمی‌اش درباره کشاورزی مسئله تأمین گندم بود. یادم هست که سه روز چهار روز دوستان را جمع می‌کردیم و می‌گفتیم همه کارها را رها کنید. گندمی به کشور برسانیم که دچار مشکل تامین نان نباشیم. حس کردیم که چه تنگناهایی می‌تواند برای کشور به وجود بیاید. وقتی در گندم خودکفا هستیم، سرمان را همه جا بالا می‌گیریم. نیاز نیست به بانک خارجی، شرکت های خارجی، کشتیرانی و این کامیون و آن کامیون التماس کنیم. این گندم باید از خارج به کشور ما حمل شود.

از آنجا که کشاورزی برای ما بسیار مهم است، لذا دولت حامی کشاورزان خواهد بود. اگرچه امسال تأمین منابع مالی بسیار سخت بود اما چون باید در محضر شما چهره ما لبخند داشته باشد و این رفتار ما نیز در پیروی از پیغمبر است که همیشه چهره اش بشاش بود. در دل ما حزن هست و گرفتاری فشار بسیار زیادی به ما وارد کرد وقتی دیدیم با ۱۵ هزار میلیارد پرداختی پول یعنی نصف کل بودجه عمرانی کشور مواجهیم . کل بودجه عمرانی ۳۰ هزار میلیارد تومان است. آن وقت ما ۱۵ هزار میلیارد تومان باید پول به مطالبات به حق گندمکاران واریز کنیم. البته که ما باید بیشتر به زندگی کشاورزان خود کمک کنیم و این وظیفه و افتخار ماست.

در عین حال که ما از کشاورزی باید حمایت کنیم، اما دو مسئله بسیار مهم است. یکی حفظ آب و دیگری حفظ خاک. این دو را از دست بدهیم، در بلندمدت هیچ نداریم، ولو اینکه در کوتاه مدت کشاورزی داشته باشیم.

کشورهای جنوب خلیج فارس خاک ایران را برای کشاورزی یا سایر مقاصد می‌برند

این دو پایه اصلی است. آب و خاک و محیط زیست. اینها برای ما اساس کار است. ما توسعه کشاورزی پایدار می‌خواهیم. پایداری خاک را نباید بگذاریم از بین برود. نباید بگذاریم خاک نابود شود. این بزرگ‌ترین سرمایه است. شما بروید در کشورهای جنوب خلیج فارس ببینید خاک چطور ارزش دارد. خاک ایران را برای کشاورزی یا سایر مقاصد آنجا  می‌برند. خاک و آببزرگ‌ترین نعمت خداست.

در دولت چند روز پیش بحث مفصلی بود که ما باید از فناوری نوین برای آب استفاده کنیم که یک بخش آن کشاورزی است. باید کاری کنیم محصول  بیشتر را با آب و سطح زیر کشت کمتر برداشت کنیم. دولت با همه توانش در سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه دولت  برای حمایت از بخش کشاورزی تلاش خواهد کرد.

دولت به دو شکل یارانه می‌دهد. یک جا از کشاورز که گندم آن را با قیمت بسیار بالاتر از نرخ جهانی آن می‌خرد که البته امسال قیمت تضمینی را کاهش نخواهیم داد. اما باید قدرت رقابت را در دنیا حفظ کنیم در عین حال که قبول دارم همه دولت‌ها در بخش کشاورزی یارانه پرداخت می‌کنند اما به غیر از یارانه به کشاورز به مردم هم برای خرید نان یارانه پرداخت می شود.

باید با توجه به منابع ما برنامه‌ریزی دقیق برای آینده داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.