کد خبر : 39219
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 13:30

قیمت گندم متناسب با نرخ تورم افزایش یابد / کشاورزان در انتظار اعلام قیمت گندم هستند

قیمت گندم همزمان با نرخ تورم کشور افزایش پیدا کند.

قیمت گندم همزمان با نرخ تورم کشور افزایش پیدا کند.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان با بیان اینکه مسئولان به بخش کشاورزی توجه چندانی ندارند گفت: کشاورزان استان در انتظار اعلام قیمت گندم هستند.

محمد حسین خنکال در گفتگو با مهر با بیان اینکه طبق قانون باید قیمت اقلام استراتژیک نظیر گندم، جو، ذرت، چغندر قبل از سال زراعی مهرماه اعلام شود که با توجه به در پیش بودن ایام پایان سال هنوز این اتفاق نیفتاده است، ابراز داشت: در شرایطی که کشاورزان نواحی گرمسیر شروع به برداشت گندم کردند، بهره‌برداران استان سمنان هنوز در انتظار اعلام قیمت گندم از سوی دولت هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت همه ساله درصدی برای افزایش نهاده‌ها در برنامه‌ها اعلام می‌کند اما متاسفانه شورای اقتصاد با این افزایش موافقت نکرد و توجیه آن‌ها گران نشدن قیمت حامل‌های انرژی است لذا از نقطه نظر این شورا افزایش قیمت در شرایط فعلی لزومی ندارد.

دبیرخانه کشاورز استان سمنان با بیان اینکه در مخالفت شورای اقتصاد با قیمت گذاری، تخلف صورت گرفت چرا که افزایش قیمت حامل‌های انرژی اتفاق افتاده است، ابراز داشت: مجلس قانونی را تصویب کرد تا انشعابات خانه‌های روستایی و چاه‌های کشاورزی باید ۵۰ ریال در هر کیلووات افزایش پیدا کند که این قانون از ابتدای سال جاری در حال اجرایی شدن است.

خنکال در ادامه تصریح کرد: تعرفه اصل برق تغییر نکرد اما با تعیین مالیات بر ارزش‌افزوده در جمع‌بندی مصرف سرانه یک‌ماهه با توجه به عمق ولتاژ، ۳۵۰ تا ۴۵۰هزار تومان برای هر چاه کشاورزی هزینه دارد که نشان می دهد حامل‌های انرژی به اسم دیگری افزایش پیداکرده است.

وی با طرح این پرسش که آیا در سال زراعی ۹۵-۹۶ دولت در پرداخت بدهی خود به‌درستی عمل کرده است؟ افزود: گندم کاران شاهرودی اردیبهشت‌ماه محصول خود را برداشت کردند و پول آن با تاخیر هفت ماهه در آذر پرداخت شد که نه تنها تاخیر و جریمه دیرکرد آن پرداخت نشد بلکه به صورت خرده خرده به کشاورزان تحویل دادند.

رئیس هیئت مدیره بنیاد توانمندسازی گندم کاران استان سمنان بابیان اینکه نسبت به رفتارهای صورت گرفته با بخش کشاورزی منتقد هستیم، ابراز داشت: به دلیل خشکسالی و سرما نسبت به غرب استان در شاهرود و میامی با افت تولید مواجه شدیم و ۸۰ درصد بهترین گندم دیم بخش کالپوش خوراک دام شد که امیدواریم امسال با بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت شاهد افزایش تولید باشیم.

خنکال ضمن بیان اینکه باید قیمت گندم همزمان با نرخ تورم کشور افزایش پیدا کند، تصریح کرد: در خصوص ساخت سیلو در شرق استان سمنان باید گفت نه تنها دولت سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نمی‌دهند بلکه با عدم حمایت بخش خصوصی نیز در این مقوله رغبتی برای ورود به این عرصه وجود ندارد.

وی ضمن بیان اینکه با توجه به اعمال کنتورهای هوشمند و محدودیت‌هایی که در این بخش مواجه هستیم قطعا با افت تولید مواجه هستیم، افزود: ساخت سیلو ۳۵۰ تنی در شرایطی که ریسک بالایی در بخش کشاورزی وجود دارد برای سرمایه‌گذار توجیه‌پذیر نیست در صورتی که شرق استان با توجه به وجود انبارغله و کارخانه آرد نیازمند به شرکت تعاونی و حضور سرمایه‌گذار در این بخش است.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان با اشاره به مشکلات چغندرکاران بخش میامی نیز ابراز داشت: کارخانه قند شاهرود با توجه به اینکه در کاشت، برداشت و پرداخت هزینه‌های مالی نتوانست به تعهدات خود عمل کند بنابراین کشاورزان میامی با شروع کشت چغندر در بلاتکلیفی هستند از یک سو کارخانه به قدر کفایت بذر، کود، و نهاده ندارد و از سوی دیگر کشاورزان نیز به کشت چغندر تمایل چندانی نشان نمی دهند.

خنکال در ادامه تصریح کرد: بهره‌برداران میامی برای سال آینده به‌جای چغندر قند، پیاز را به عنوان کشت جایگزین انتخاب کردند و ۴۵۰ هکتار پیاز کشت شده است که معادل ۹۰۰ هکتار آب می‌برد.

وی هدر رفتن آب‌وخاک را از مهمترین معضلات کشاورزی برشمرد و افزود: سال جاری ۱۷۰ هزار تن چغندر قند تولید و ۸۰ هزار تن آن یعنی بیش از نیمی از چغندر تولیدی شرق استان به دو استان خراسان رضوی و شمالی ارسال شد این جای تاسف دارد که منابع آبی و خاکی استان استفاده و منافع آن در جای دیگری مصرف شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.