کد خبر : 22160
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1395 - 13:36

قیمت گندم را باید تشکلهای کشاورزی مشخص کنند / دلیلی ندارد کل ایران گندم بکاریم / عملا برنامه ای برای الگوی کشت نداریم

دهقان نیوز / قیمت خرید تضمینی گندم در کل ایران نباید یکسان باشد.

دهقان نیوز / قیمت خرید تضمینی گندم در کل ایران نباید یکسان باشد.

عضو سابق هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: قیمت گندم را باید تشکلهای کشاورزی و آن هم بصورت منطقه ای بر حسب شاخصهای کاشت، داشت و برداشت و در جهت نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی مشخص کنند.

عباس سروش در گفتگو با دهقان نیوز با بیان اینکه در قیمت گذاری گندم نباید هر کسی نظر دهد گفت: تشکلهای کشاورزی در هر استان باید پیشنهاد خود را در خصوص قیمت گندم بر اساس شاخصهای هزینه تولید هر منطقه به وزارت جهاد کشاورزی بدهند.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در کل ایران نباید یکسان باشد گفت: برای نمونه هزینه هایی که برای تولید گندم در مناطق کوهستانی می شود با هزینه هایی که در دشت می شود متفاوت است. از طرفی کیفیت گندم ها هم در نقاط مختلف کشور متفاوت است بنابراین منطقی است که قیمت خرید تضمینی مختص هر منطقه کشور و بر اساس شاخصهای کمی و کیفی تعیین و اعلام شود.

وی با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران کشور گفت: این تاخیر خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان وارد می کند که تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی زیادی دارد و سبب بی اعتمادی کشاورزان به دولت تدبیر و امید می شود. متاسفانه شش ماه است که مطالبات کشاورزان عقب افتاده و کشاورزان برای امرار و معاش خود به مشکل برخورده اند.

سروش با تاکید بر اینکه محصول گندم به عنوان یک محصول استراتژیک تاثیر زیادی روی اقتصاد کشاورزی کشور دارد گفت: وقتی دولت قیمت خرید تضمینی گندم را برای یکسال زراعی در ابتدای فصل کشت اعلام می کند باید منابع مالی آن را هم در نظر بگیرد تا به مشکل برنخورد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با تاکید بر اینکه قیمت گندم باید رقابتی شود افزود: در طول چند دهه اخیر نتوانسته ایم به کشاورزان آموزش دهیم که تنها متکی به کشت گندم نباشند و برای همین است که بسیاری از کشاورزان فقط گندم می کارند و با آن سازگار شده اند در حالی که اگر همین کشاورزان، محصولاتی دیگر مانند کلزا کشت کنند وضع هم برای آنها و هم برای دولت بهتر می شود. ما طی سالهای اخیر فقط به کشاورزان گفته ایم که گندم کشت کنند و عملا برنامه ای برای الگوی کشت کشاورزان ارائه نداده ایم و امروز می بینیم که گندمکاران کشور حال و روز خوبی ندارند و از سویی کشاورزان مقصر هم نیستند چرا که برنامه ریزی خوبی برای الگوی کشت آنها نشده است.

وی افزود: ما در دهه های اخیر اصرار داریم که همه جا باید گندم کشت شود چون استراتژیک است در حالی که دلیلی وجود ندارد که کل ایران گندم بکاریم.

سروش با اشاره به اینکه قیمت گندم در ایران منطقی نیست گفت: اگر بر اساس اقتصاد جهانی به موضوع کشت گندم نگاه کنیم می بینیم که گندمکاری در ایران توجیه ندارد. اگر چه کشاورزان ایران نشان داده اند که در تحقق اقتصاد مقاومتی، پیشتاز بوده و تکالیف خود را به عنوان یک سرباز در خط مقدم اقتصاد انجام داده اند، حتی با بی آبی هم به تولید گندم می پردازند و غذای سالم مردم را تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه نهادهای حمایتی مانند صندوق بیمه محصولات کشاورزی، بیمه روستاییان و عشایر و همچنین تامین اجتماعی نتوانسته اند رسالت واقعی خود را در قبال کشاورزان اجرا کنند افزود: صندوق های بیمه ای باید از کشاورزان حمایت کنند و آنها را پوشش دهند. از سویی سهم اعتبارات بانکها برای بخش کشاورزی طی سالهای اخیر بخوبی پرداخت نشده است. در صورتیکه سهم بخش کشاورزی با همه این کم لطفی ها از اشتغال و اقتصاد کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است و سهم تکلیفی بانکها ۲۵ درصد از منابع داخلی شان بوده است که متاسفانه در بخش تزریق نشده است که در صورت تزریق صحیح اعتبارات، امکان رقابتی شدن تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش سن کشاورزی در ایران و آثار نامطلوب این وضع گفت: حدود ۶۰ درصد کشاورزان ایران بالای ۵۰ سال سن دارند و زمان آن رسیده که بازنشسته شوند. ما می توانیم با اجرای طرح الگوی کشت و تعطیلی بخشی از کشاورزی که از نظر فنی و اقتصادی توجیه ندارد و بازنشسته کردن کشاورزان سالخورده گامی اساسی در اجرای نظام بهره برداری و بهره وری برداریم که البته منابع مورد نیاز را می توانیم از محل اخذ عوارض واردات محصولات کشاورزی تامین کنیم.

رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی محلات با بیان اینکه کشاورز فقط دنبال کار صنفی است گفت: طی سالهای اخیر با وجود اینکه قیمت نهاده های کشاورزی چند برابر افزایش پیدا کرده اما کشاورزان همواره خود را سرباز اقتصادی می دانند و تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا امنیت غذایی مردم را تامین کنند اما در بسیاری موارد مورد بی مهری قرار می گیرند و حتی متهم به مصرف بالای آب هم می شوند.

سروش گفت: کار کشاورز ایجاد امنیت غذایی در کشور است و قرار نیست کشاورز هزینه همه را چیز را بدهد و مورد بی مهری قرار گیرد و مطالبات به حقش اینگونه عقب بیفتد.

عضو سابق هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در بخشی دیگر با اشاره به اینکه در شرایط امروز، دولت باید استراتژی را اتخاذ نماید که ضمن اجرای اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل و بر حسب منویات مقام معظم رهبری بتواند بهره گیری مناسب را در جهت تقویت بخش کشاورزی  داشته باشد که از طرفی نسبت به تقویت بخش رقابتی و تقویت صادرات محصولات کشاورزی اقدام و از طرفی با ورود محصولات کشاورزی با قیمت پایین، از شرایط بوجود آمده در جهت تامین منابع برای بازنشستگی کشاورزان سالخورده و تعطیلی کشاورزی کم بهره و حفظ منابع و آموزش کشاورزان برای ایجاد کشاورزی هوشمند و صادرات محور با کمک تشکلهای کشاورزی اقدام کند.

سروش گفت: برای اجرای کشاورزی هوشمند که امکان رقابت با رقبای بین المللی داشته باشد باید کشاورزان آموزش های لازم را ببینند. ترویج کشاورزی باید با جدیت بدنبال فرهنگسازی و آموزش در بین کشاورزان باشد و مراکز پژوهشی، دانشگاهها و سازمان فنی و حرفه ای در محتوا و اجرا باید دچار تحول جدی گردند که نیاز هست دولت در این خصوص نگاه ویژه به مقوله کشاورز و کشاورزی کشور داشته و بازنگری اساسی را اعمال کند.

عضو سابق هیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور ابراز امیدواری کرد: امسال دولت فکر اساسی برای حل مشکل خریدهای تضمینی و حمایتی و بویژه محصول گندم بکند تا بیش از این کشاورزان متضرر نشوند.

سروش در پایان با اشاره به اینکه بی مهری به کشاورزان می تواند منجر به بی اعتمادی کشاورزان به دولت تدبیر و امید شود گفت: این موضوع مستلزم نگاه ویژه دولتمردان و بویژه ریاست محترم جمهور است که هوشمندانه نماینده بخش کشاورزی در هیات دولت را مورد توجه قرار داده و کشاورزان و جامعه کشاورزی را در هیات دولت و شورای عالی اقتصاد حمایت نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.