کد خبر : 28075
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1395 - 0:22

قابلیت کشت ۴۸ هزار هکتار سبزی و صیفی به شکل گلخانه

۴۸ هزار هکتار سبزی و صیفی کاری کشور قابلیت کشت گلخانه ای را دارد

۴۸ هزار هکتار سبزی و صیفی کاری کشور قابلیت کشت گلخانه ای را دارد

 سید مصطفی سیدپور در نشست هماهنگی مدیران و کارشناسان باغبانی جهادکشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط گلستان در گرگان، اظهار داشت: دو سوم توسعه کشت گلخانه ای نیز در برنامه هفتم لحاظ خواهد شد.
به گفته وی، اگر برنامه توسعه کشت گلخانه ای در زمین های زیر کشت سبزی و صیفی در کشور اجرایی شود، ضمن کاهش در میزان مصرف آب، بین ۱۲ تا ۱۰ برابر افزایش بهره وری خواهیم داشت.
وی افزود: اکنون یکی از سیاست های مهم وزارت جهادکشاورزی عملیاتی شدن برنامه های استاندارد سازی تولید کشاورزی، ارتقای سطح تولید و توسعه صنایع تبدیلی و بازاریابی برای صادرات محصول تولیدی بخش کشاورزی است.
به گفته سیدپور؛ ۸۵۰ – ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت سبزی و صیفی اختصاص دارد.

*۱۵۵۰ هکتار توسعه کشت گلخانه ای در سال ۹۵
وی گفت: امسال توسعه کشت گلخانه ای در سطح یکهزار و ۵۵۰ هکتار در کشور برنامه ریزی شده است.
سیدپور افزود: شرایط خوبی برای پرداخت تسهیلات در ایجاد گلخانه در مناطق برخوردار و غیربرخوردار در نظر گرفته و به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می شود.
وی موانع توسعه کشت گلخانه ای را دریافت عوارض توسط دستگاه های شهرداری و بخشداری و وجود قوانین دست و پاگیر ذکر کرد و افزود: برای رفع این موانع از جمله در بخش حریم ها از طریق هیات دولت پیگیری های لازم انجام شده و شیوه نامه آن به استان ها برای اجرا ابلاغ شده است.

*تقویت تشکل های تولیدی کشاورزی و بازاریابی
مجری طرح گلخانه ها و مشاور وزیر جهادکشاورزی گفت که تقویت تشکل های تولیدی کشاورزی به منظور استقرار تولید، افزایش کیفیت و استاندارد سازی و بازاریابی برای محصول یک ضرورت به شمار می رود و باید سرمایه گذاری جدی روی آن صورت گیرد.
وی افزود: امروز توجه ویژه وزارت جهادکشاورزی در حوزه بازاریابی؛ تقویت بیش از گذشته تشکل های تولیدی کشاورزی است تا از فرصت های به وجود آمده در حوزه صادرات نهایت بهره را برد.
به گفته وی؛ سال قبل فضای مناسبی برای صادرات تولیدات کشاورزی به کشور روسیه گشوده شد که به دلیل نداشتن کیفیت متناسب مطابق مصرف این کشور نتوانستیم به خوبی از این فرصت در امر صادرات محصول تولیدی کشاورزی استفاده کنیم.

*پهنه بندی توسعه کشت گلخانه ای تهیه شد
سیدپور افزود: اکنون برای همه استان های کشور پهنه بندی توسعه کشت گلخانه ای انجام شده و بر روی پایگاه معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی جهت بهره برداری از این مطالعات قرار گرفته است.
وی در خصوص وضعیت کشت گلخانه ای در استان گلستان نیز گفت: گلستان یکی از استان های مستعد برای تولید گلخانه ای به شمار می رود و تاکنون وضعیت خوبی در بهره برداری از این وضعیت نداشته است.
مجری طرح گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به ظرفیت موجود در حوزه کشت گلخانه ای در گلستان نیاز است همت و عزم جدی برای توسعه آن از سوی مسئولان مرتبط بکار گرفته شود.
به گفته وی؛ برنامه ریزی شده است که طی ۱۰ سال یکهزار و ۵۰۰ هکتار فضای گلخانه در استان گلستان برای تولید محصول های کشاورزی ایجاد شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: باید سیاستگذاری دقیق تر برای تولید کشاورزی و بازاریابی آن داشته باشیم چون با روندی که اکنون در بازاریابی تولیدات استان داریم چیزی عاید توسعه گلستان نمی شود.
مختار مهاجر افزود: برای موفقیت در این کار باید به سمت بازاریابی و ایجاد تشکل های توانمند در بخش کشاورزی استان رفت و کشاورز در فروش محصول تنها نباشد ،چیزی که امروز کشاورزان استان را رنج می دهد.
به گفته وی؛ کشور آذربایجان متقاضی واردات سیب زمینی از استان گلستان است و باید تولید این محصول استانداردسازی شود تا بتوان نیاز کشور درخواست کننده را تامین کرد.
وی افزود: سرمایه گذاری در حوزه باغبانی برای استانداردسازی و افزایش کیفیت تولید باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مهاجر از مدیران و کارشناسان باغبانی جهادکشاورزی شهرستان های استان درخواست کرد که با مراکز تحقیقات جهادکشاورزی بیش از گذشته هماهنگ شده و تولیدات کشاورزی را متناسب با نیاز مصرف داخلی و صادراتی، سرمایه گذاری کنند.
وی بر ایجاد باغ های کشاورزی سازگار با اقلیم استان تاکید کرد و افزود: در این حوزه باغداران با کارشناسان امور اراضی جهادکشاورزی هماهنگ باشند و اگر باغی با اقلیم استان سازگار نباشد از کشت آن ممانعت به عمل آید.

* آمار بهره برداران کشاورزی گلستان را مشخص کنید
مهاجر خواستار مشخص شدن آمار بهره برداران کشاورزی استان شد و گفت: اکنون مرکز آمار ایران شمار بهره برداران کشاورزی استان را ۱۴۰ هزار و سازمان جهادکشاورزی ۲۱۷هزار بهره بردار معرفی می کند که اختلاف فاحش دارد.
به گفته وی؛ ساماندهی بهره برداران کشاورزی ضروری است زیرا در سال آینده اگر محصول تولیدی کشاورزان خارج از ثبت سامانه باشد، خریداری نشده و وجه آن پرداخت نخواهد شد.
وی افزود: سال آینده پرداخت بهای محصول تولیدی به کشاورزان طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه نظام نوین ترویج است.

*بحران جدی در حوزه آب کشاورزی گلستان
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: این استان ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که نیازمند هفت میلیارد متر مکعب آب است، در حالی که ظرفیت منابع آبی گلستان دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.
به گفته وی؛ با توجه به این که میزان بارش باران در استان کاهش یافته و فرصت جبران آن نیست باید به سمت استفاده بهینه از منابع آبی در تولید محصول کشاورزی برویم.
وی بر سرمایه گذاری در اجرای سامانه نوین آبیاری در تولید محصول های کشاورزی، تولیدهای گلخانه ای و شتاب بخشیدن در ایجاد باغ در زمین های شیب دار استان، تاکید کرد.
دراین نشست نمایندگان دستگاه های مرتبط با حوزه کشاورزی گلستان از جمله نظام مهندسی کشاورزی، بانک کشاورزی و مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی به طرح مسائل و مشکلات برای ایجاد گلخانه در استان پرداختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.