کد خبر : 526
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آبان 1394 - 9:27

عده‌ای می‌خواهند کشاورزی از رونق بیفتد ! / نظریه توقف تولید در بخش کشاورزی ، غیراصولی است

دهقان نیوز / نباید شعارهای بحران بی‌آبی به چوبی برای تنبیه بخش کشاورزی و تولید تبدیل شود، در حالی‌که بیشترین آسیب در مسئله آب و بی‌برنامگی‌های آن را همین بخش‌ها تحمل کرده‌اند.

دهقان نیوز / نباید شعارهای بحران بی‌آبی به چوبی برای تنبیه بخش کشاورزی و تولید تبدیل شود، در حالی‌که بیشترین آسیب در مسئله آب و بی‌برنامگی‌های آن را همین بخش‌ها تحمل کرده‌اند.

رئیس پیشین سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی فارس با اشاره به انتقادات تند علیه بخش کشاورزی در موضوع بحران آب گفت: عده‌ای به بهانه بحران آب می‌خواهند به‌کلی بخش کشاورزی و تولید از رونق بیفتد.

به گزارش دهقان نیوز از شیراز، محمد حسین میرشکاری گفته واقعیت آن است که با چالشی بزرگ در استان پهناور فارس روبه‌رو هستیم که همگان باید برای حل‌وفصل آن آستین‌ها را بالا زده و کمک کنند تا به‌مرور زمان از این بحران خارج شویم.

 وی ادامه داد: این‌ یک واقعیت است که استفاده‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و عدم مدیریت بهره‌وری این سرمایه خدادادی باعث افت شدید بیلان آب و پایین رفتن سطح ایستایی ذخایر آن شده است.

دبیر انجمن بیمه کشاورزی فارس با اشاره به تغییر ظاهر طبیعی اراضی کشاورزی و مراتع این استان تصریح کرد: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که امروز هر فردی در هر نقطه از این سرزمین مشکلات آب را با تمام وجود حس می‌کند و ظاهر طبیعت استان فارس نیز نمایانگر تأثیر خشکسالی و استفاده بی‌رویه از این سرمایه ملی دارد.

میرشکاری بیان داشت: نباید شعارهای بحران بی‌آبی به چوبی برای تنبیه بخش کشاورزی و تولید تبدیل شود، در حالی‌که بیشترین آسیب در مسئله آب و بی‌برنامگی‌های آن را همین بخش‌ها تحمل کرده‌اند و این در حالی است که بزرگ‌ترین دلیل تولد بحران کم‌آبی و بی‌آبی عدم مدیریت برنامه‌محور است.

وی ادامه داد: در برنامه‌دهی برای این روزها و آینده بخش کشاورزی باید دقت شود و در این برهه از زمان نباید بدون پیش‌بینی‌های لازم قدم برداریم چراکه این‌گونه اقدامات، معضلات و مشکلات را در آینده چند برابر می‌‌کند.

رئیس پیشین سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی فارس نظریه توقف تولید در بخش کشاورزی را غیراصولی دانست و گفت: به دنبال مقصر گشتن در شرایط فعلی این استان هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و فقط باید در یک برنامه مدون و کارشناسی شده، مدیریت صحیح استفاده از منابع آبی را در دستور کار تمام نهادهای مرتبط قرار دهیم.

میرشکاری ادامه داد: برای تدوین یک برنامه مدون و مشخص باید شرایطی فراهم شود که از ایجاد تشکل‌های تخصصی مربوط به کنترل بحران آب حمایت شده و مدیریت اجرایی برنامه‌ها نیز به عهده همین تشکل‌ها گذاشته شود و سرمایه‌گذاری لازم برای دوام و ادامه حیات این تشکل‌ها نیز پیش‌بینی شود.

دبیر انجمن بیمه کشاورزی استان فارس تأکید کرد: با توجه به حیاتی بودن بحران آب، نقش مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری بسیار بااهمیت است که با بررسی عملکرد مجلسی‌ها مشخص می‌شود، قانون‌گذاران درگذشته نقش ضعیفی را در کنترل بحران آب ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: درعین‌حال شعارهای بسیاری برای حل بحران آب در سطح کشور و استان فارس داده ‌شده است اما قوانین اساسی و بنیادین برای جلوگیری از پیشرفت این بلای مردمان و خانمان‌سوز مصوب نشده؛ از طرفی آیین‌نامه‌ها و مقررات دولت نیز در این زمینه با واقعیت‌های حوزه مصرف‌کننده و به‌ویژه در تولید همخوانی ندارد و گاهی حتی باعث تشدید بحران آب‌ شده است.

میرشکاری در بخش دیگری از سخنان خود نوع مدیریت مسائل مربوط به منابع آب و خشک‌سالی را موردنقد قرار داد و گفت: راهبرد اصلی و مشخصی برای برخورد با این چالش بزرگ در فارس وجود ندارد و با تغییر مدیریت‌ها دیدگاه‌ها نیز به‌طورکلی دچار تحول می‌شود، به‌طوری‌که در حال حاضر بحران آب به یک شعار تبدیل‌شده است که برای حل‌وفصل آن ‌همگی داد می‌زنند اما کسی برنامه منسجم، کارشناسی شده و مدونی برای کنترل آن ندارد.

رئیس پیشین سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان فارس، برداشتن فشار ناشی از تأمین اشتغال و معیشت جامعه از دوش کشاورز را یک اصل در تمام پیش‌بینی‌ها ارزیابی و تصریح کرد: باید با راه‌اندازی کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک زودبازده، رونق صنعت گردشگری و تعریف بازارهای جانبی در حوزه‌های مختلف اقتصاد این استان، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از اندیشه‌های نو در موضوعات اقتصادی و معیشتی، فشار را از روی بخش کشاورزی برداریم.

 وی بیان داشت: باید مسائل مربوط به کشت و زرع و تغییر الگوی کشت در قانون تعریف شده و در اجرا نیز مورد حمایت قرار گیرد و کشاورزان نیز با توجه به نیاز جامعه تولید خود را مدیریت کنند.

میرشکاری همچنین موضوع صنعتی شدن این استان را مورد نقد قرار داد و گفت: باید اعتراف کرد که در سال‌های گذشته بین صنعت و کشاورزی در این استان ظرفیت توازنی به وجود نیاورده‌ایم و این در حالی است که تمام فشار حوزه اشتغال به بخش کشاورزی وارد شده و در واقع جمع کثیری از مردم فارس راه گریزی جز کشت و زرع ندارند.

رئیس پیشین نظام‌مهندسی کشاورزی استان فارس در پایان تأکید کرد: نقش رسانه‌ها، صداوسیما و سایر ابزارهای رسانه‌ای در حوزه فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف را نباید فراموش کرد و باید از هر راهی برای کنترل بحران آب برنامه‌محور عمل کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.