کد خبر : 4246
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 بهمن 1394 - 18:19

طرح تولید ماهی در قفس و عزم دولت برای توسعه آن

دهقان نیوز / شیلات بعنوان مهم ترین و کم هزینه ترین محور توسعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

دهقان نیوز / شیلات بعنوان مهم ترین و کم هزینه ترین محور توسعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

حمایت های دولت تدبیر و امید از شیلات هرمزگان موجب ارتقای اصولی جایگاه آن شده طوریکه با بهره برداری از طرح های در دست اقدام در آینده شاهد توسعه متوازن مناطق وسواحل شرقی و غربی این استان خواهیم بود.
سلامت غذایی، طبیعی بودن محصول و تولید ماهی در شرایط طبیعی، نبود نیاز به زمین در خشکی، مقرون به صرفه بودن، پایین بودن هزینه ها و زود بازده بودن از مزیت های اجرای طرحهای پرورش ماهی دریایی درقفس است.
درنتیجه این برنامه های دولت یازدهم شاهد حرکت های خوبی درزمینه اجرای طرح های پرورش ماهی دریایی در قفس از سوی بخش خصوصی بامشارکت شرکتهای نروژی و فرانسوی درقشم (تولید بچه ماهی) و روستای گرزه (پرورش ماهی) هستیم.
با توجه به افزایش فشار وارده طی سالهای گذشته به ذخایر آبزیان خلیج فارس از توسعه سریع طرح های پرورش ماهی در قفس بعنوان اصلی ترین راهبرد برای رفع این مشکل و همچنین دستیابی به تولید انبوه ماهیان با ارزش دریایی نام برده شده است.
براساس مطالعات انجام شده توسط شیلات هرمزگان ، ظرفیت تولید بیش از ۹۰ هزارتن از گونه های بومی وغیر بومی از قبیل ماهیان سوکلا، شانک، هامور، سی باس آسیائی، تون ماهیان، صبیتی، شوریده و راشگو در قفس های دریایی درسطح این استان برآورد شده است.
مدیران و کارشناسان شرکت های دست اندرکار اجرای طرح های تولید بچه ماهی و پرورش ماهی در قفس هرمزگان از وزیرجهاد کشاورزی بعنوان متولی ارشد برنامه ها و سیاست های دولت تدبیر و امید در بخش شیلات خواستند اجازه ندهند برخی کوتاهی ها و همچنین عمل نکردن به موقع صندوق توسعه ملی به وعده ها موجب دلسردی بخش خصوصی دراین زمینه شود.
دست اندارکاران امور شیلاتی می گویند: با وجود اینکه بخش خصوصی وارد این عرصه شده و قصد سرمایه گذاری گسترده دارد ولی نیازمند همکاری همه جانبه به این بخش است تا بتواند رونق را به این بازار برگرداند.
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان درباره تولید ماهی درقفس گفت : از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم تاکنون برای تولید ۳۵هزارتن ماهی در قفس دراین استان موافقت اصولی صادر شده که به تدریج با گرفتن مجوز از سوی دیگر سازمانها وارد چرخه تولید می شوند.
علی کریمی افزود: در دو سال گذشته با صدورمجوزتولید و تکثیر ۳۵میلیون عدد بچه ماهی و موافقیت با واردات ۵۰۰هزار قطعه بچه ماهی؛ طرح تولید ماهی در قفس با ظرفیت ۲۰۰تن در سطح این استان در روستای گرزه ازتوابع بندرلنگه به مرحله تولید رسیده است.
وی تصریح کرد: مرحله نخست از طرح تولید سالانه پنج هزارتن ماهی دریایی درقفس نیز درروستای یادشده با ذخیره سازی بیش از ۱۲میلیون قطعه بچه ماهی آماده بهره برداری است که احتمالا ۲۳بهمن ماه (امسال)با حضوروزیرجهاد کشاورزی افتتاح می شود.
وی خاطرنشان ساخت: این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات صندوق حمایت توسعه ملی با عاملیت بانک کشاورزی با استفاده ازجدید ترین فن آوری های روز دنیا(شرکت های نروژی) اجرا شده که زمینه اشتغال مستقیم ۳۰ نفررا فراهم کرده است.
معاون شیلات هرمزگان با اشاره به سابقه همکاری شرکتهای نروژی با شرکتهای ایرانی اظهار داشت: نروژ از کشورهای پیشرو در زمینه پرورش ماهی در قفس است که از طرح های بخش خصوصی ما در این زمینه استقبال کرده که امیدواریم بتوانیم از تجارب آنها حداکثر استفاده را ببریم.
این مقام مسئول در اداره کل شیلات هرمزگان از طرح تولید دو هزارو ۵۰۰تنی ماهی در قفس در قشم بعنوان یکی دیگر از طرح های بخش خصوصی نام برد که هم اکنون در مرحله ساخت و نصب قفس ها قرار دارد.
کریمی ا ضافه کرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور تولید ۴۰هزارتن ماهی با استفاد از شیوه پرورش در قفس، درآبهای ساحلی این استان پیش بینی شده که در صورت استقبال بخش خصوصی این رقم قابل افزایش است.
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان از همکاری سازمانهای ذیربط در صدورمجوز و همچنین تامین نقدینگی مورد نیازبخش خصوصی ازمحل صندوق توسعه ملی بعنوان پیش نیازهای اصلی برای سرعت دادن به اجرای طرح های تولید ماهی درقفس دراین استان نام برد.
به گفته وی در دو سال گذشته تاکنون سه شرکت مجری طرح های پرورش و تولید ماهی در قفس برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند که تنها اندکی از مبلغ مورد درخواست به آنها پرداخت شده است.
وی از پروش ماهی در قفس بعنوان مناسب ترین راه حل برای کاهش فشاربرذخایر و افزایش تولید آبزیان در سطح ملی نام برد وگفت: با توجه به برنامه های اعلام شده از سوی سازمان شیلات ایران ۹۰هزارتن از یکصد هزارتن برنامه تولید پیش بینی شده به هرمزگان اختصاص دارد.
کریمی با اشاره به قابلیت های طبیعی هرمزگان از کوهستک و جزایرلارک، هنگام، قشم، فارو، کیش، هندورابی ، بندرچارک، روستاهای گرزه، حسینه، شیرویه، مقام در لنگه و همچنین بندرجواد الائمه درپارسیان بعنوان مناسبت ترین مناطق شناسایی شده برای اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس (درآبهای ساحلی)نام برد.
این درحالی است که قائم مقام رئیس سازمان شیلات ایران و مجری طرح پرورش ماهی در قفس پیش بینی کرد تا سال آینده (۹۵) میزان تولید ماهی در قفس (پنج سایت)کشور به ۳۵هزارتن افزایش یابد.
سیف الله حقیقی با اعلام آغاز مرحله تجاری پرورش ماهیان دریایی در قفس گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۲۰۰هزارتن درسال افزایش می یابد.
وی ابراز داشت: از ۲۸ سایت پرورش ماهی پیش بینی شده، ۲۰ سایت آن در استانهای ساحلی جنوب با محوریت هرمزگان و هشت سایت نیز در شمال کشور ایجاد می شود.
مجری طرح پرورش ماهی درقفس شیلات ایران ازماهی ‘سی باس’ از خانواده سنگسر ماهیان در آبهای جنوب و ماهی آزاد و خاویار بعنوان گونه های پرورشی در شمال کشور نام برد.
به گفته قائم مقام سازمان شیلات ایران در این طرح لارو ماهی با وزن بین پنج تا ۲۰ گرم از حوضچه به تورهای استخرمانند در دریا انتقال داده میشوند که پس از طی دوره پرورش و رسیدن به وزن ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم صید و به بازار مصرف (داخل و خارج) عرضه می شوند.
مسئولان هرمزگان ازتولید ماهی درقفس بعنوان یکی ازطرح های درآمدزا و اشتغالزایی بالا نام می برند که می تواند نقش بسزایی دراجرای سیاست های دولت تدبیروامید مبنی بر’دریامحوربودن طرحها’ دراین استان داشته باشد.
مدیرکل شیلات هرمزگان نیز بیان داشت: تحقق سیاست های دولت در خصوص تولید ۹۰هزارتن ماهی در قفس دراین استان نیاز به همکاری بین بخشی ( محیط زیست، بنادر و دریانوردی، منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین دریابانی ناجا) دارد.
سید پرویزمحبی با اشاره به اهمیت طرح پرورش ماهی دریایی در قفس آبهای آزاد تاکید کرد: حذف بخش زیادی از کاغذبازی های مرسوم اداری و برخی سخت گیری های نابجا می تواند کمک بزرگی به ازمیان برداشتن موانع پیش روی سرمایه گذاران (داخلی و خا رجی) و سرعت بخشیدن به طرح های ارائه شده از سوی آنان گردد.
وی ازجذب سرمایه گذارداخلی و خارجی، پیگیری مداوم و ارتباط با آنان جهت رفع مشکلات، صدور مجوزهای جدید در کمترین زمان و معرفی به ارگانهای مسئول برای تعیین مقدمات دیگر شامل نقطه های دریایی و خشکی محل اجرای طرح و همچنین توسعه فعالیت ها با سرعت دادن به صدورمجوزهای قانونی بعنوان بخشی از راهکارهای اصلی اداره کل شیلات هرمزگان دراین زمینه نام برد.
استاندارهرمزگان دراین زمینه اظهار کرد: دولت یازدهم نیز برای اجرای طرح تولید ماهی دریایی درقفس (آبهای دریا) اهمیت بالایی قائل است طوریکه قرار است (۲۳بهمن ماه) پروژه پنج هزارتنی ‘شرکت نیکسا’ با حضور وزیرجهاد کشاورزی افتتاح شود.
جاسم جادری یکی از ویژگی های برنامه ششم توسعه دراستانهای ساحلی جنوب به دریامحوربودن طرح ها اشاره کرد و گفت: شیلات بعنوان مهم ترین و کم هزینه ترین محور توسعه هرمزگان ازجایگاه ویژه ای برخوردار است.
استان هرزگان با صید۲۲۰ هزارتن درسال به عنوان رتبه اول صید آبزیان دریایی کشور دراخیتار دارد و این درحالی است که هرمزگان از لحاظ صید(درهشت سال گذشته) ، تعداد بنادرصیادی (۲۲ بندر)، تعاونی های صیادی(۷۴تعاونی)، تعداد صیادان حرفه ای(حدود۳۰هزارنفر) و همچنین مراکز امورصیادی رتبه اول کشور را دربین استانهای ساحلی دارد.
هرمزگان با یکهزارو ۴۰۰کیلومتر ساحل شامل ۹۰۰کیلومتر نوارساحلی (سرزمین اصلی با خلیج فارس و دریای عمان) و همچنین ۵۰۰کیلومتر سواحل جزایر چهارده گانه بعنوان یکی از استانهای ساحلی منحصربفرد محسوب می شود.ک/۴
گزارش از رضا گیلانی خبرنگار ایرنا هرمزگان
۶۱۴۹/۶۰۴۸ /۱۵۳۹

انتهای پیام /*

[ad_2]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.