کد خبر : 39903
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1397 - 19:19

ضرورت توسعه صادرات دام سبک / صادرات زمینه ساز اشتغال است

صادرات موجب موجب اشتغالزایی و ایجاد انگیزه و رونق می باشد.

صادرات موجب حمایت بی چون و چرا از تولید دام سبک که توسط قشر ضعیف عشایری و روستایی تولید می گردد و موجب اشتغالزایی و ایجاد انگیزه و رونق در این بخش می باشد.

مدیرعامل مجمع هماهنگی و حمایتی تشکلهای کشاورزی گفت: بعد از توقف یکساله صادرات دام زنده(گوسفند) و واردات گوشت، قیمت آن برای مصرف کنندگان نه تنها پایین نیامده بلکه قیمت آن بالا هم رفته و با کمال تأسف کارشناسان دخیل در امر تنظیم بازار به جای ارائه راهکارهای مناسب در سیستم توزیع و جلوگیری از حلقه مفقوده ای که در این سیستم وجود دارد توپ را به زمین صادرات دام انداخته اند و تولید دام سبک را قربانی بی تدبیری های خود نموده اند.

سجاد سنجابی در گفتگو با دهقان نیوز اظهار داشت: این در حالی است که در بهترین وضعیت، صادرات دام سبک به حدود یک درصد تولید دام سبک کشور نمی رسد اما صادرات موجب حمایت بی چون و چرا از تولید دام سبک که توسط قشر ضعیف عشایری و روستایی تولید می گردد و موجب اشتغالزایی و ایجاد انگیزه و رونق در این بخش می باشد.

وی گفت: در مورخ ۲۵/۱۰/۹۶ دستورالعملی با این موضوع که در مقابل هر یک کیلو واردات گوشت، صادرکنندگان مجاز به صادرات یک کیلو دام زنده می باشند صادر شد. در حالی که مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از تولید داخلی نامید و تأکید ایشان برای ایجاد اشتغال بیشتر در سطح روستا و عشایر این دستورالعمل با حق واگذاری برگه( پروانه گمرکی) واردات از طرف واردکننده به صادرکننده به قیمت گزاف در اصل یک مشوق عالی برای تولید کننده خارجی تنظیم گردیده این در حالی است که کشورهای همسایه مانند ترکیه برای حمایت از تولید داخلی مشوق صادراتی به صادرکنندگانش پرداخت می کند.

سنجابی افزود: لذا انتظار دامداران کشور، شفاف سازی در خصوص واردات گوشت از تاریخ ۲۵/۱۰/۹۶ تا پایان سال می باشد تا معلوم شود امکان چه تعداد گوسفند برای صادرات در این فاصله زمانی هست و چون برگه واردات گوشت با قیمت بالایی در حال واگذاری می باشد امکان هر گونه سوء استفاده در این زمینه وجود دارد که در آن صورت معادله را به ضرر تولید بیشتر می کند. لذا در سال جاری که خشکسالی موجب شده که تولیدکنندگان زودتر از موعد کوچ خود را به ییلاق شروع کنند در صورت آزاد بودن صادرات بدون شرط واردات کمک قابل توجهی به تولیدکنندگان که نیاز مبرم به پول نقد دارند خواهد شد در غیر اینصورت مجبورند دام خود را در بازارهای داخلی از جمله یزد، تهران، قم و … با چک مدت دار به مدت ۴ الی ۵ ماهه بفروشند و برای جبران هزینه جاری خود به حذف تعدادی از دام های مولد خود برای مصارف علوفه و حمل و نقل و غیره تن بدهند که عواقب آن کمبود عرضه در سالهای پیش رو می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.