کد خبر : 19790
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهریور 1395 - 18:24

راه نجات کشاورزی از زبان معاون وزیر جهاد کشاورزی

برای مدیریت آب باید آبیاری هوشمند انجام دهیم که باید از بخش تحقیقات این مطالعات آغاز شود.

نجات کشاورزی کشور نیازمند نسخه های جدید به نژادی است

عباس کشاورز در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور که در موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزار شد به نقش تحقیقات در کشاورزی اشاره کرد و افزود: همچنین در بخش به زراعی باید تحقیقات برای ارقام جدید و برای یافته های جدید به صورت جامع تر مشترک با کسانی آب را اندازه گیری می کنند انجام شود.
وی با اشاره به اینکه بایستی میزان مصرف آب در محصولات را با رطوبت خاک و مزرعه سنجید، اظهار داشت: برای مدیریت آب باید آبیاری هوشمند انجام دهیم که باید از بخش تحقیقات این مطالعات آغاز شود.
وی با اشاره به تغییرات مثبت در کشت غلات و پیش بینی آینده ای خوب در کشت این محصولات، گفت: نقش موسسه تحقیقات اصلاح بذر به خصوص در سه چهار سال اخیر به صورت جدی در بخش تحقیقات دیده شده است.
کشاورز یکی از مسایل مبتلا به در کشاورزی را مساله تغییر اقلیم دانست و افزود: دولت در موضوع تولید گازهای گلخانه ای و نقش کشاورزی در آن تعهد داشته و تلاش جدی می طلبد زیرا بر این تصور هستیم که فقط صنعت آلوده کننده است ولی تحقیقات نشان داده که فعالیت های کشاورزی نیز بر آلودگی هوا تاثیر گذار است به خصوص در مکان هایی که کشاورزی متراکم داشته و گیاهان خیلی توان جذب co2 را ندارند.
وی اظهار داشت: کشور نیز در کنفرانس پاریس بر کنترل گازهای گلخانه ای تعهد داده و دولت هم آن را پذیرفته است که عملیاتی شدن این امر نیازمند تحقیقات است و این موسسه تحقیقاتی در این امر بسیار تاثیر گذار است.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی یک بحث فراموش شده و مغفولی در بخش کشاورزی را مقوله سیستم های زراعی هستند که سیستم ها زراعی خلاءش در بخش کشاورزی کاملا احساس می شود.
وی گفت: بخش تحقیقاتی این مقوله در موسسه اصلاح و بذر مستقر شده ولی علیرغم احساس خلاء شدید آن، بعید است به نتیجه برسد.
کشاورز یکی از مشکلات در بخش زراعت و کشاورزی را محدودیت محیطی برای این امر دانست و افزود: اگر شرایط موجود و محدودیت ها را قبول کنیم بایستی برای داشتن یک کشاورزی پایدار و مناسب در خور این خاک و آب اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: من شرایط را از دست رفته نمی دانم در حالیکه نگرانی هم در مورد سرنوشت آب و ناپایداری کشاورزی دارم ولی فضا را در حدی می دانم که اگر تعامل کنیم و اگر پیشنهادات و تجربیاتی که همه به آن عمل کرده اند وفادار باشیم می شود کشاورزی خوبی داشت و نگران جدی آب در تقاضای کشاورزی نباشیم.
وی گفت: اتفاقات خوبی در حال وقوع است به طوریکه بهره وری آب کشور به ۱٫۲ کیلوگرم بر مترمکعب رسیده که عدد خوبی است در حالیکه این عدد در سه سال گذشته کمتر از ۹ دهم بر متر مکعب بوده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تحقق طرح های اقتصاد مقاومتی که دستور کار جدی دولت و نظام است به دلیل سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رسیدن به این هدف نیازمند خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک است و اکنون در وضعیتی هستیم که در هشت مورد از ۹ استراتژیک کشاورزی واردات داریم که این هشت محصول ۹۴ درصد محصولات کشاورزی را تشکیل می دهد.
وی بیان داشت : برای رسیدن به این مهم باید نگرش هایمان، رفتارهایمان و نسخه هایمان را عوض کنیم.
کشاورز گفت: اراده نظام و دولت بر تعادل بخشی و کمک به پایداری سرزمین برای ما تکالیف جدیدی تعریف می کند که نسخه های خیلی ریزتری تحقیقات باید ارایه دهد.
وی یکی از مشکلات ارایه دستور العمل صرفه جویی ۱۱ درصدی سالانه در آب کشاورزی دانست و افزود:
به جز با تحقیقات با هیچ روشی نمی شود این کار را کرد و این ادامه خواهد اشت.
وی گفت: هم اکنون ۱۲۰ میلیارد از ذخیره آب زیرزمینی کشور را خورده ایم ، باید کمک به پایداری آن کنیم و با چیزی جز کشاورزی نمی توان به این هدف رسید.
این مسئول با اشاره به اهمیت موضوع بهره وری مناسب از آب کشاورزی اظهار داشت: زندگی در خیلی از مناطق کشور به کشاورزی بستگی دارد که لزوم بهره وری و صرفه جویی مناسب و استفاده از ارقام مناسب برای این امر را می طلبد.
وی یکی از محصولات آب بر را کشت گیاهان علوفه ای عنوان کرد و افزود: اکنون کشت گیاهان علوفه ای در خیلی از استان ها کاهش و یا از دست رفته در حالیکه برخی تولیدات همچون تولیدات دامی به کشت این محصولات بستگی دارد که هم اکنون طرح کشت گیاهان منطبق با دامپروری در دست بررسی و تحقیق است.
گردهمایی سالانه غلات به مدت دو روز در موسسه اصلاح بذر ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.