کد خبر : 8546
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 - 21:49

دیواری کوتاه تر از کشاورزی پیدا نمی کنند ! / دولت نباید به کشاورزان منت بگذارد

دهقان نیوز / رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی نسبت به سخنان وزیر اقتصاد در مورد پرداخت مالیات توسط کشاورزان واکنش نشان داد.

دهقان نیوز / رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی نسبت به سخنان وزیر اقتصاد در مورد پرداخت مالیات توسط کشاورزان واکنش نشان داد.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی گفت: در کشور ما برخی مسئولین، دیواری کوتاه تر از کشاورزی پیدا نمیکنند.

سید حسین موسوی نژاد به دهقان نیوز گفت: متاسفانه طی هفته های اخیر شاهد مصاحبه هایی از جانب وزیر اقتصاد در رسانه ها بوده ایم که در اقدامی غیرکارشناسانه، اعلام نمود که کشاورزان نیز می بایست مانند دیگر مشاغل جامعه، مالیات پرداخت نمایند!! که این سخنان یا بدلیل اطلاعات آماری نادرستی است که در اختیار ایشان قرار گرفته است و یا بدلیل  تمکن مالی بالای  کشاورزانی که با ایشان نسبت فامیلی دارند ایشان به این گمان رسیده اند و به ایراد چنین سخنانی پرداخته اند که در هر دو مورد ، صورت مسئله جهت نتیجه گیری به پرداخت مالیات از سمت کشاورزان به دولت کاملا  اشتباه می باشد.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که متاسفانه با روی کار آمدن هر دولت،  وعده هایی به کشاورزان  داده شده و می شود که علاوه بر این وعده ها، در حال حاضر نقدهای کوبنده ای به دولت قبل نسبت داده شده  و حداقل انتظار این است که این نقادان خودشان مرتکب اشتباهات گذشته نشوند، چرا که این تناقض های رفتاری، بعضا موجب بدبین شدن کشاورزان نسبت به مسئولین امر می گردد و از طرفی باید این نکته را یادآور شوم که سخنان اخیر وزیر اقتصاد نیز به سردرگمی های کشاورزان دامن زده به طوریکه  بعد از مصاحبه ایشان و ارائه صحبتهایی مبنی بر دریافت مالیات از بخش کشاورزی، جو نارضایتی  شدیدی در بین کشاورزان بوجود آمده است.

موسوی نژاد  تصریح کرد: اینگونه سخنان ، مناسب شأن کشاورزانی که در چنین شرایط اقتصادی، دست از تولید برنداشته اند تا نیاز غذایی یک ملت را تامین کنند نیست. کشاورزانی که جزو پایه های مهم اقتصادی کشور به شمار می آیند و چه در دوران دفاع مقدس، چه در زمان تحریم های سخت و ظالمانه دیگر کشورها ، هرگز از پا ننشستند. وقتی به دقت به موضوع بنگریم متوجه خواهیم شد که در تمامی این سالها بیش از کمکهای دولت به کشاورزان ، این کشاورزان هستند که به دولت کمک می کنند و در حال حاضر چندین برابر مبلغی که دیگر صنوف به نام مالیات پرداخت می کنند  به طور غیر مستقیم به دولت کمک مالی می دهند به عبارتی دیگر باید بگوئیم که دولت نباید به کشاورزان منت بگذارد که مالیات پرداخت نمی کنند و در اصل این کشاورزان هستند که باید به دولت باید منت بگذارند که در این شرایط اقتصادی همچنان به کار تولید ادامه می دهند.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: عموما مالیات در جایی پرداخت می شود که درآمدی هم وجود داشته باشد. درخواست ما به عنوان نماینده کشاورزان از دولت این است که قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را در فضایی کاملا کارشناسانه با حضور نماینده قانونی کشاورزان یعنی نظام صنفی کشاورزی محاسبه نموده و بعد ادعای دریافت مالیات نماید. البته به نظر می رسد این زمزمه های مسئولین اقتصادی کشور تدبیری باشد برای چانه زنی در مورد عدم افزایش معقول قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری.

سید حسین موسوی نژاد عنوان کرد: با تمام تفاسیر فوق، باید گفت که  مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و صحبت هایی که در مورد صنعت کشاورزی ایراد می فرمایند، همواره بر این نکته تاکید دارند که “مواظب باشید کشاورزی تحقیر نشود، کشاورزی بسیار حائز اهمیت و دارای عزت است” و امام خمینی نیز در مورد کشاورزی فرموده اند: “ایران کشوری است که باید کشاورزی آن اساس همه کارها باشد” و با ید به این نکته نیز توجه داشت که مجلس شورای اسلامی نیز از ابتدای انقلاب اسلامی با درک موقعیت حساس و حیاتی صنعت کشاورزی برای کشور ایران در اقدامی شایسته، مالیات بخش کشاورزی را صفر اعلام نموده است . البته بخشودگی مالیاتی فعالیتهای کشاورزی مطلب تازه ای نیست و حتی در زمان حکومت پیامبر اکرم  (ص) و امامان معصوم ، مالیات و خراجی از کشاورزان دریافت نمی شد. ما می توانیم با نگاهی کارشناسانه به کشورهای دارای کشاورزی پیشرفته به این نتیجه برسیم که  نه تنها کشاورزان از پرداخت مالیات در چنین کشورهایی معاف هستند بلکه از برخی امکانات دولتی نیز بصورت رایگان بهره مندند؛ ولی متاسفانه در کشور ما برخی مسئولین، دیواری کوتاه تر از کشاورزی پیدا نمی کنند.

موسوی نژاد خاطر نشان کرد: در خواست ما از مسئولین محترم دولتی این نکته است که به جایی افزایش درآمدهای دولت به هر شکل ممکن، دنبال کاهش هزینه های دولت باشند و با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یعنی واگذاری امور اجرایی غیر حاکمیتی به بخش خصوصی – یعنی خود مردم- هر چه سریعتر بدنه دولت را کوچک نموده تا در نتیجه هزینه ها کاهش پیدا کند. ما انتظار داریم مسئولین دولتی، با در نظر گرفتن اهمیت صنعت کشاورزی در کشور، سخنانی نگویند که موجب به خطر افتادن امنیت غذایی جامعه شده و اندک  امید باقی مانده کشاورزان را ناامید کند. اینگونه رفتارها، موجبات دلسردی قشر زحمتکش کشاورز را فراهم می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.