کد خبر : 21533
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1395 - 11:01

دغدغه مدیران وزارت جهاد کشاورزی از زبان یک مسئول

نظام مدیریت دانش در تولید کشاورزی از جمله نهادهایی است که باید به آن توجه شده و در ادبیات سازمانی هم گسترش داده شود.

پایداری نظام نوین ترویج کشاورزی از دغدغه های مدیران وزارتخانه است

محمد رضا شاه پسند در گردهمایی سالیانه کشت پائیزه محصول زراعی استان گلستان، گفت: اکنون پایداری نظام نوین ترویج در عرصه کشاورزی بسیار خوب طراحی شده و لازم است بیش از گذشته برای عملیاتی کردن آن پی گیری صورت گیرد.
به گفته وی اجرای طرح مزبور در چهار استان کشور عملیاتی شده که تاکنون ۲۵ درصد از اجرای آن سهم استان گلستان بوده که جای قدردانی از مشارکت مسوولان و کارشناسان جهادکشاورزی گلستان در به نتیجه رساندن نظام نوین ترویج دارد.
وی با بیان این که پایداری نظام نوین ترویج بسته به انسجام سازمانی است، افزود: این مهم با بازدید هایی که از عملیاتی شدن آن در گلستان انجام شده، مشهود است و این انسجام برای تداوم نظام نوین ترویج در استان وجود دارد.
شاه پسند اضافه کرد: علت مهم موفقیت استان گلستان در اجرای نظام نوین ترویج، وجود همگرایی میان بخش های مرتبط است.
وی گفت: لازم است سایر استان های کشور در عملیاتی کردن نظام نوین ترویج در استان های خود از موفقیت مسوولان و کارشناسان جهادکشاورزی استان گلستان الگو بگیرند.

*نظام مدیریت دانش در تولید کشاورزی گسترش یابد
مشاور و قائم مقام معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: نظام مدیریت دانش در تولید کشاورزی از جمله نهادهایی است که باید به آن توجه شده و در ادبیات سازمانی هم گسترش داده شود.
وی افزود: لازم است از ظرفیت های بخش غیردولتی دارای توانمندی در گسترش نظام مدیریت دانش در راستای اهداف وزارتخانه در تولید محصول های کشاورزی، استفاده بهینه شود.
وی گفت: باید موازی کاری میان دستگاه ها را که به ضرر اهداف وزارتخانه در استفاده بهینه از ظرفیت ها برای افزایش راندمان تولید در بخش کشاورزی محسوب می شود، کنار گذاشت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به افتخارات تولیدات کشاورزی استان به ویژه در گندم طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: این مهم با مدیریت و پی گیری کارشناسان، اطلاع رسانی به موقع قبل از کشت؛ کاشت، داشت و برداشت، کنترل آفت و بیماری ها و مقابله با علف های هرز به دست آمده و تصادفی هم نیست.
مختار مهاجر افزود: بارندگی تنها عامل افزایش تولید گندم در سال زراعی جاری نبوده است زیرا در سال زراعی ۷۴ – ۷۳ همین بارندگی در گلستان باعث خسارت به کشتزارها و کاهش تولید شد.
وی گفت: کشاورزان گلستان رکورد تاریخی را در تولید گندم در سال زراعی جاری با تولید افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول رقم زدند که این مقدار در سابقه کشاورزی استان وجود نداشته است.
به گفته وی افزایش گندم خریداری شده از کشاورزان گلستان در چند سال زراعی اخیر و به ویژه ۹۱، ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۲۶۰ ، ۴۶۴، ۶۱۰ و ۸۹۱ هزار تن بوده است.
وی همچنین از همکاری و مدیریت شرکت غله و تعاون روستایی گلستان در مدیریت خرید محصول های زراعی پائیزه شامل گندم، جو و کلزا در سال زراعی ۹۵ – ۹۴ قدردانی کرد.
*سیاستگذاری کشاورزی گلستان در سال زراعی آتی کشت متناوب است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین گفت که سیاست گذاری کشاورزی این استان برای سال زراعی جاری اجرای کشت متناوب برای کلزا، پنبه و چغندرقند است.
وی افزود: با توجه به این که ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در گلستان وجود دارد و ۵۵۰ هزار هکتار آن به کشت پائیزه اختصاص دارد لازم است در سطح یک چهارم آن تناوب کشت اجرا شود.
وی گفت: امسال اولویت نخست تناوب کشت در سطح ۶۰ هزار هکتار به دانه روغنی کلزا، اولویت دوم در سطح ۳۰ هزار هکتار به کشت پنبه و اولویت سوم در سطح دو هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت چغندر قند اختصاص داده شده است.
مهاجر افزود: اجرای تناوب کشت در زمین های کشاورزی استان می تواند افزایش تولید در سطح و بهبود خاک را به ارمغان آورد.
به گزارش ایرنا استان مرزی گلستان در شمال ایران و کرانه شرقی دریای خزر با افزون بر۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های تولید محصولات زراعی و باغی کشور محسوب می شود.
تقریبا نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در روستاها سکونت داشته و به حرفه کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.