کد خبر : 11874
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 خرداد 1395 - 0:57

ریزش گندم در مزرعه ؛ معضلی برای کشاورزان

دهقان نیوز / درصد بالایی از محصول به دلیل فرسوده بودن کمباین بر زمین می ریزد و روزی کشاورز و خانواده اش را کاهش می دهد.

دهقان نیوز / درصد بالایی از محصول به دلیل فرسوده بودن کمباین بر زمین می ریزد و روزی کشاورز و خانواده اش را کاهش می دهد.

 

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا کشاورزان عادت دارند هنگام برداشت محصول از مزرعه خود به دنبال کمباین حرکت کنند تا وضعیت خوشه های دور نشده و ریزش آن را بررسی کنند و دیدن دانه های ریخته شده گندم بر زمین ناشی از فرسودگی کمباین ها، شیرینی برداشت را با حسرت همراه می کند.
بسیاری از کشاورزان در نخستین واکنش ها نسبت به برداشت محصول مزرعه خود به ریزش گندم اشاره می کنند و می گویند درصد بالایی از محصول به دلیل فرسوده بودن کمباین بر زمین می ریزد و روزی کشاورز و خانواده اش را کاهش می دهد.
اما اوج حسرت کشاورزان گلستان هنگامی است که پس از برداشت در اولین باران، دانه های گندم و جو ریخته شده در مزرعه سبز می شود ،درحالی که زمین باید برای کشت بعدی شخم زده شود.
یکی از کشاورزان گنبدی در این باره گفت: ریزش گندم در مزرعه معضلی برای کشاورزان استان به شمار می رود و هرساله بخشی از محصول را باید نادیده بگیرند.
جمشید چناشکی افزود: یکی از علت های ریزش محصول در مزرعه، استفاده از کمباین های فرسوده و از رده خارج و نبود شرایط برای جایگزینی آن است.
یکی از کمباین داران گلستانی نیز گفت: سن بالا و بهسازی نشدن کمباین ها یکی از علت های اصلی ریزش محصول هنگام برداشت در مزرعه است که حجم ریزش محصول را افزایش می دهد.
سید حسن حسینی افزود: کمباین دار برای بهسازی و نوسازی این وسیله و ممانعت از ریزش محصول هنگام برداشت نیاز مبرم به حمایت دولت دارد ، هر چند حمایت جدی در این بخش انجام نمی شود.
به گفته وی کمباین دار هر سال بخشی از درآمد خود را برای بهسازی کمباین اختصاص می دهد ،ولی با توجه به هزینه بالای بهسازی، درآمد پیش بینی شده ، کفاف نمی دهد.
وی افزود: برای بهسازی کمباین باید بیش از ۱۰۰ میلیون ریال آورده داشت که فراهم کردن آن از سوی کمباین دار مقدور نیست و بانک ها هم فقط سود را بالا می برند و سرمایه خود را به این بخش کمتر اختصاص می دهند.
حسینی خواستار حمایت جدی دولت از این قشر با ارایه تسهیلات ارزان قیمت شد تا با بهسازی یا نوسازی کمباین از تکرار ریزش هر ساله محصول در مزرعه ممانعت به عمل آید.
رییس اداره فناوری و مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برگزاری دوره های آموزشی برای ۴۴ نفر از کارشناسان به منظور راهنمایی کمباین داران و تنظیم و کاربرد صحیح دستگاه و بهسازی آن خبر داده بود.
عید محمد فاروقی افزود: این کارشناسان در ۱۴ شهرستان استان مستقر هستند و قبل از برداشت محصول از مزرعه با بررسی کامل کمباین، کارت معاینه فنی برای آن صادر می شود.
به گفته وی در هر سال زراعی دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰دستگاه کمباین در این استان برای برداشت محصول اراضی به ویژه محصولات کشت های پاییزه شامل گندم، جو و کلزا مورد استفاده قرار می گیرد که فعالیت این دستگاه ها در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی افزون بر یک ماه است.
وی افزود: این کمباین ها برای برداشت محصول از سطح ۴۸۰ هزار هکتار و به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن فعالیت دارند.
فاروقی در خصوص بهسازی کمباین ها گفت: از سال ۸۷ تاکنون اعتباری بابت تسهیلات برای بازسازی و بهسازی کمباین ها پرداخت نشده است.
به گفته هر سال فقط بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه کمباین در استان از سوی صاحبان آنها بازسازی و بهسازی می شود.
وی اعتبار موردنیاز برای بازسازی و بهسازی هر دستگاه کمباین را بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: انتظار است که اعتبارات ملی و استانی برای بهسازی کمباین ها در نظر گرفته شود.
رییس اداره فناوری و مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان تاکید کرد که بهسازی کمباین ها در راستای ممانعت از ریزش محصول هنگام برداشت ضروری است تا از هدر رفت بخش زیادی از محصول جلوگیری شود.
فاروقی افزود: اکنون از بین کمباین های استان ۵۰ درصد بیش از ۲۰ سال عمر، ۲۸ درصد بین ۱۳ تا ۲۰ سال عمر و ۲۱ درصد زیر ۱۳ سال عمر دارند که این مساله ریزش و هدر رفت محصول به هنگام برداشت را افزایش می دهد.
وی افزایش بی رویه قیمت ماشین آلات کشاورزی از جمله کمباین، کارمزد بالای تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی، کمبود سرمایه گذار را از جمله موانع در کاهش ریزش محصول در مزرعه برشمرد.
به گفته وی در سال زراعی در استان گلستان برآورد می شود برداشت گندم از مزرعه، چهار درصد محصول به میزان ۴۸ هزار تن ریزش داشته باشد.
فاروقی افزود: اگر حداقل سه درصد از ریزش گندم در مزرعه ناشی از رقم بذر، آفت، برداشت با کمباین و حمل از مزرعه تا مرکز خرید کنترل شود می توان از محل درآمد آن که ۴۷٫۵ میلیارد تومان می شود، ۸۰ دستگاه کمباین سنگین مدرن یا ۳۵۰ دستگاه کمباین داخلی خرید کرد یا همه کمباین های فرسوده استان را بهسازی نمود.
سهراب سهرابی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز چند روز قبل در نشست شورای کشاورزی گنبدکاووس ارزش ریالی ریزش محصول های پاییزه استان شامل گندم، جو و کلزا را معادل یک هزار و ۷۷۰میلیارد ریال ذکر کرده و گفته بود: حدود۱۰درصد از تولید محصول های کشاورزی استان قبل از برداشت،حین برداشت و زمان حمل و انبارداری دور ریخته می شود.
استان گلستان واقع در شمال کشور دارای ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.