کد خبر : 7553
تاریخ انتشار : جمعه 3 اردیبهشت 1395 - 10:40

حمل و نقل نامناسب موجب فساد پرتقال ها شد + عکس

دهقان نیوز / حمل و نقل نامناسب موجب فساد پرتقال ها شد. به دلایل استفاده از کامیون عادی (بدون یخچال) در زمان حمل و نقل دچار ضایعات شده بود.

دهقان نیوز / حمل و نقل نامناسب موجب فساد پرتقال ها شد.

 

نوذر نگهداری درباره طرح ذخیره سازی میوه شب عید که تا ۱۷ فرودین ماه ادامه داشت نیز گفت: در این طرح محصول پرتقال کمتر از ۱۰ درصد افت و ضایعات داشت اما بخشی از ذخیره سازی احتیاطی استان تهران که توسط شرکت جاهد تامین و در اختیار اتحادیه باغداران مازندران قرار گرفته بود، به دلایل استفاده از کامیون عادی (بدون یخچال) در زمان حمل ونقل دچار ضایعات شده بود.
وی یادآورشد: وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل بازار شب عید و ایام نوروز و جلوگیری از التهاب بازار، در زمان برداشت توسط شبکه های تعاونی های روستایی اقدام به خریداری بیش از ۴۰ هزار تن پرتقال کرد.
وی ادامه داد: این محصول در استان های مقصد، ذخیره سازی شد تا با کمبود و التهاب بازار سال گذشته مواجه نشوبم زیرا در سال های گذشته محصول در مراکز برداشت و تولید ذخیره می شد که در ایام پایانی سال و پیک ترافیک، با مشکل حمل و نقل مواجه می شد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های باغداران ایران با بیان اینکه میوه شب عید و ایام نوروز با کیفیت بالا و قیمت خوبی در بین مردم توزیع شد و تولیدکنندگان و مردم راضی بودند، افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی اقدام به ذخیره سازی این محصول نمی کردند دلالان دوباره در بازار التهاب ایجاد می کردند؛ این موضوع باعث شد که منافع حباب گونه عده زیادی از این دلالان که سال ها از این محل منفعت های ویژه و رانت می بردند، از بین برود.
به گفته وی، سالیانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن پرتقال در کشور تولید می شود که ذخیره سازی شب عید کمتر از ۲ درصد کل آن را به خود اختصاص داد.
نگهداری، تولید سیب درختی سالیانه کشور را سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: همچنین ذخیره سازی سیب برای شب عید و ایام نوروز ۲۰ هزار تن بود که کمتر از یک درصد مجموع تولید است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغداران ایران با یادآوری اینکه پارسال با کمبود تولید پرتقال در اثر سرما و یخبندان روبرو بودیم، اضافه کرد: بخشی از نگهداری این میوه به نحوه خربد و ذخیره سازی آن برمی گردد.
وی گفت: اتحادیه باغداران کشور حدود ۲ هزار تن محصول استان تهران را تامین کرده بود که به دلیل به کارگیری کامیون های یخچال دار مناسب، از افت کمتر از سه درصد برخوردار بود.
وی ادامه داد: در عین حال کل محصول باقیمانده از ۱۷ فروردین ماه امسال، به بخش خصوصی و تعدادی از تعاونی ها واگذار شد و هیچ میوه ای در انبارهای شبکه های تعاون روستایی کشور باقی نماند.
وی تصریح کرد که امحای پرتقال های فاسد هیچ ارتباطی به سازمان تعاون روستایی ندارد.

** دلیل گران شدن پرتقال در روزهای اخیر
نگهداری، درباره افزایش نرخ پرتقال در روزهای اخیر نیز گفت: به دلیل سردی هوا، محصولات سردرختی دیرتر به بازار عرضه شد و محصولاتی همچون هندوانه، خربزه و دستمبو تا زمانی که هوا سرد باشد، کشش مصرف ندارد و تقاضای مصرف برای مصرف سیب و پرتقال بیشتر می شود؛ همین امر سبب افزایش قیمت این محصولات شده است؛ البته نرخ کنونی پرتقال و سیب درختی منطقی است.
این مقام مسئول افزود: یک دلیل دیگر این گرانی، مدت زمان نگهداری پرتقال تامسون شمال است زیرا حداکثر عمر مفید این محصول تا اواسط فروردین ماه است و باید تا پایان اسفند سال ۹۴ و اواسط فرودین ماه امسال، این محصول به بازار عرضه و مصرف می شد.
نگهداری با بیان اینکه پرتقال والنسیای جنوب محصول تولیدی استان های کرمان، جیرفت، فارس، خوزستان و هرمزگان است، گفت: این محصول ۳۰ درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص می دهد که تا پایان خردادماه امسال قابلیت مصرف دارد.
وی اظهارداشت: میوه پرتقال باید در دمای بین پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد حمل و نقل و در دمای پنج درجه سانتیگراد در سردخانه نگهداری شود تا با افت و ضایعات کمتری مواجه شود.
وی گفت: با این حال، طرح ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید و ایام نوروز توسط وزارت جهاد کشاورزی و مباشران آن به خوبی انجام شد و زیرا در این طرح شرکت تعاونی های نماینده دولت، پرتقال را در زمان برداشت با قیمتی بین ۲۱ هزار ریال تا ۲۳ هزار ریال از کشاورزان خریداری کردند و همین امر باعث شد تا بخش خصوصی نتواند به مبلغ ۱۳ هزار ریال خریداری کند که همین امر موجب حمایت از تولیدکننده داخلی و باغداران شد.
به گفته وی، همچنین در زمان توزیع نیز حاشیه های بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی بررسی شد و این محصول با یک قیمت بسیار پایین تر از بازار و مناسب به دست مصرف کنندگان رسید؛ بنابراین این طرح در حجم کوچک، تاثیر فوق العاده ای روی بازار داشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های کشاورزی باغداران افزود: براین باورم که انتشار برخی اخبار و گزارش های غیر واقعی، نباید تلاش های بی وقفه وزارت جهاد کشاورزی را در طرح ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید زیرسوال ببرد.
ذخیره‌سازی میوه شب عید سال ۱۳۹۴ از جمله پرتقال توسط وزارت جهاد کشاورزی و با مباشرت سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام شد.
به گفته محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، حدود ۴۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد که به دلیل بی تجربگی، ۱۰ هزار تن آن فاسد و به دور ریخته شد.
در کشور سالیانه بین ۴٫۵ تا پنج میلیون تن مرکبات تولید می شود که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن آن پرتقال است.
به تازگی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، با وجود آزادسازی واردات ۱۰ گروه کالایی( کالاهای لوکس و غیر ضروری که شامل انواع میوه می‌شود) با مصوبه هیات وزیران، واردات انواع میوه بر مبنای ماده ۱۶ قانون افزایش بهره وری، همچنان ممنوع است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.