کد خبر : 1892
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 دی 1394 - 18:50

جنگلانه ؛ طرحی برای توسعه جنگل ها و حفظ طبیعت

دهقان نیوز / کاشت هر نهال در جای جای میهن اسلامی نوید بخش سرسبزی و طراوت در فردای سرزمین مان است که شادابی و پاکی را برای مان به ارمغان می آورد.

دهقان نیوز:
[ad_1]

دهقان نیوز / کاشت هر نهال در جای جای میهن اسلامی نوید بخش سرسبزی و طراوت در فردای سرزمین مان است که شادابی و پاکی را برای مان به ارمغان می آورد.

 

به گزارش دهقان نیوز، کاشت هر نهال در جای جای میهن اسلامی نوید بخش سرسبزی و طراوت در فردای سرزمین مان است که شادابی و پاکی را برای مان به ارمغان می آورد.
این روزها که زمستان شروع شده و زمین در تب و تاب استقبال از بهار روز بروز گرمتر می شود، با گذری کوتاه بر دل طبیعت و دیدن دانه های بلوط جوانه زده در پای درختان می توان دریافت که بهترین زمان برای کاشت این دانه های ذی قیمت است تا دوباره جنگل های زاگرس پربار و سرسبز شوند و توسعه آنها گسترش یابد.
نمی توان علاقمندی به طبیعت و شادابی درختان را در وجود خود منکر شد زیرا بقا و تداوم زندگی شاداب و با طراوت و تنفس در هوای پاک بسته به حیات درختان سبز و زیبا است که ریه زمین اند و دی اکسید کربن تولید ما را به اکسیژن مورد نیاز بدنمان تبدیل می کنند.
یک کارشناس ارشد منابع طبیعی گفت: جنگلانه می تواند به عزمی ملی در میان ما ایرانیان تبدیل شود تا در برابر جنگل های کشور و حفظ و توسعه آنها برای نسل آینده احساس مسئولیت کنیم و با فرهنگ سازی و توسعه جنگل کاری در اجرای آن سهیم باشیم.
زهرا کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جنگلانه نه شعاری نمادین و نه حرکتی متعلق به گروهی خاص است بلکه یک طرح ملی برای آبادانی و توسعه فضای سبز و شاداب در همه نقاط ایران است.
وی ادامه داد: از آنجایی که دمای زمین روز بروز بدلیل آینده های مختلف صنعتی و قطع بی رویه درختان و خشکسالی در حال افزایش است باید از هم اکنون به فکر چاره جویی برای حفظ اقلیم و آب و هوای منطقه خود باشیم.
وی اضافه کرد: بدون شک کاشت یک نهال، درخت تنومند فردا است که می تواند شادابی و سرسبزی و طراوت را برای ما به ارمغان بیاورد و با وجود آتش سوزی های متعدد، تخریب و قطع درختان و جنگل ها باید فرهنگ توسعه جنگل ها در کشور گسترش یابد لذا طرح جنگلانه می تواند شروع تازه ای برای گسترش جنگل ها در کشور منجر شود.
کریمی از همه طبیعت دوستان خواست که به صورت خودجوش در اجرای این طرح مشارکت کنند و با کاشت چند نهال در کوهستان های اطراف شهر جنگل های با طراوت فردا را نظاره گر باشند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این خصوص می گوید: تا زمانی که مردم نسبت به یک موضوع احساس تعلق و مسئولیت نداشته باشند نمی توان انتظار داشت که دولت به تنهایی از عهده حفظ آن بر آید.
صیدرضا احمدی اظهار کرد: توسعه جنگل ها و فرهنگ حفاظت و صیانت از آنها باید در بین مردم تبیین شود و بیش از هر زمان دیگری عزم ملی برای حراست از این موهبت های الهی به حرکت درآید.
وی افزود: مسئولان و کارشناسان منابع طبیعی با شروع طرح جنگلانه سعی در توسعه جنگل ها و آغاز راهی برای حفاظت از آنها شروع کرده اند.
وی با بیان اینکه بر این اساس طرح جنگلانه طراحی شده و امسال دومین سالی است که در مناطق مختلف کشور اجرا می شود، گفت: برنامه جنگل یاری مشارکتی ‘جنگلانه’ امسال در استان ایلام در منطقه چم آب شهرستان مهران برای دومین بار به اجرا در آمد.
احمدی با اشاره به اینکه در این طرح مساحتی معادل ۸ هکتار با مشارکت و حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای سازمان های مردم نهاد، نهال کاری شد، تاکید کرد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ اصله نهال سازگار با محیط از گونه های بومی منطقه در این منطقه غرس شده است.
وی هدف از اجرای این طرح را فرهنگ سازی و آموزش مشارکتی، به تصویر کشیدن نقش و جایگاه واقعی مردم به ویژه جوامع محلی در تازه داشتن و نگهداری از رویشگاه های جنگلی و مرتعی برشمرد.
احمدی گفت: این پروژه به طور کامل متکی به توان تشکل ها و سازمان های غیردولتی و جوامع محلی و علاقه مندان به طبیعت است و نوعی فرهنگ سازی در راستای حفاظت و صیانت و توسعه جنگل محسوب می شود.
وی در خصوص استقبال مردم از اجرای این طرح اظهار کرد: اجرای طرح جنگلانه در این سطح از مشارکت مردم شگفت انگیز بوده بود.
وی ادامه داد: حضور آحاد مردم از کودک، پیر، جوان، زن و مرد نشان از احساس مسئولیت و تعهد و درک بالای مردم نسبت به نقش و جایگاه خود برای کمک به دولت در حل آسیب ها و مشکلات وارده به جنگل ها و منابع طبیعی کشور است.
وی ابرای امیدواری کرد که تداوم اجرای این طرح همه ساله بتواند آغاز گر توسعه جنگل ها و حفظ سرسبزی و طبیعت بکر منطقه و کشور شود.
به گزارش ایرنا حدود ۸۷ درصد مساحت استان ایلام را عرصه های طبیعی و ملی تشکیل می دهد که بیش از ۶۴۰ هزار هکتار آن جنگل که عموما درختان بلوط هستند و یک میلیون ۲۰۰ هزار هکتار آن نیز مرتع است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.