کد خبر : 27226
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1395 - 9:26

جزییات بودجه ۹۶ بخش کشاورزی

دولت لایحه بودجه سال آینده کل کشور را برای تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

جزییات بودجه۹۶ بخش کشاورزی/رشد ۲۱٫۴ میلیارد ریالی و مهلت سه ساله بازپرداخت وام

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا،  دولت لایحه بودجه سال آینده کل کشور را برای تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
مبلغ پیشنهادی دولت برای بودجه، ۱۰ میلیون و ۸۴۹ هزار و ۳۹۲ میلیارد و ۹۳۴ میلیون ریال (۱۰ بیلیارد و ۸۴۹ هزار و ۳۹۲ میلیارد و ۹۳۴ میلیون ریال) و سهم وزارت جهاد کشاورزی ۳۳ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال است.
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ سهم وزارت جهادکشاورزی از کل بودجه کشور ۱۲ هزار و ۴۴۹ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال پیشنهاد شده بود که در مقایسه با بودجه سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۲۰ درصد رشد داشت.
براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور نیز سهم وزارت جهادکشاورزی از کل بودجه ۱۰ هزار و ۸۶۱ میلیارد و ۶۴ میلیون ریال بود که نسبت به بودجه سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۹٫۱ درصد افزایش یافت.
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد در بودجه سال ۱۳۹۶، بیش از ۸۲۹ میلیارد ریال به سازمان امور عشایری، ۱۲۹ میلیارد ریال به موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصادی کشاورزی و نزدیک به ۴۲۱ میلیارد ریال به سازمان حفظ نباتات اختصاص یافت.
همچنین بودجه سازمان چای بیش از ۸۲ میلیارد ریال، سازمان امور اراضی ۶۶۳ میلیارد ریال، سازمان شیلات ۹۹۱ میلیارد ریال و شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور نزدیک چهار میلیارد ریال پیشنهاد شد.
در این لایحه ۲۲۰ میلیارد ریال به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، ۵۴ میلیارد ریال به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، ۹ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال به موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و بیش از ۳۲۶ میلیارد ریال به شرکت شهرک های کشاورزی تعلق گرفت.
همچنین طبق تبصره ۱۳، برای پرداخت سهم دولت و تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.
بنابراین همه بانک های کشور شامل دولتی، غیردولتی و موسسه های مالی و صندوق های حمایتی که به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده اند، موظفند بازپرداخت وام های اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی را که از خشکسالی، سرمازدگی، آفات و بیماریهای همه گیر، حوادث غیرمترقبه یا آتش سوزی غیرعمدی خسارت دیده اند با تایید کارگروهی متشکل از نمایندگان جهادکشاورزی شهرستان، بانک، صندوق بیمه کشاورزی شهرستان و فرمانداری شهرستان مشروط به تامین بار مالی اضافی از محل اعتبارات ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و اعتبارات پیش بینی نشده قانون بودجه به مدت سه سال امهال کنند.
در لایحه بودجه سال ۹۶ درآمد حاصل از فروش کالاهای کشاورزی ۲۹۸ میلیارد ریال، درآمد حاصل از نظارت شرعی ذبح و صید ۷۰ میلیارد ریال و درآمد حاصل از اخذ مابه التفاوت از کالاهای وارداتی کشاورزی هفت هزار میلیارد ریال است.
درآمد حاصل از اخذ عوارض از محل واردات میوه، سبزیجات و سموم کشاورزی ۵۵ میلیارد ریال، درآمد حاصل از اخذ عوارض از واردات گوشت قرمز و مرغ ۳۰۰ میلیارد ریال و درآمد حاصل از اخذ مابه التفاوت از روغن خام و دانه های روغنی و شکر واردتی سه هزار میلیارد ریال تعیین شد.
بر این اساس تعرفه‌های درآمدی بخش کشاورزی از واردات سموم و محصولات مختلف کشاورزی تا کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌های وارد کننده محصولات پروتئینی به صورت جداگانه مشخص شده است.
درآمد حاصل از اخذ عوارض واردات سموم و داروهای دامپزشکی آماده مصرف و واکسن‌های طیور سازمان دامپزشکی به گونه‌ای در نظر گرفته شده که نرخ تعرفه برای موارد مشابه تولید داخل پنج درصد و برای موارد غیرمشابه تولید داخل دو درصد در نظر گرفته شده است.
همچنین تعرفه دولت برای کشتار دام سنگین ۱۲ هزار ریال، کشتار دام سبک ۱۴۰۰ ریال و کشتار طیور ۶۰ ریال پیشنهاد شد.
براساس این لایحه، نرخ تعرفه برای واردات هر کیلوگرم گوشت قرمز دو هزار و ۷۵۰ ریال و برای گوشت مرغ یک هزار و ۱۰۰ ریال، هر کیلوگرم انواع میوه و سبزی ۷۰۰ ریال، هر لیتر سم آماده کشاورزی ۱۴ هزار و ۶۴۰ ریال و هر لیتر سموم تکنیکال وارداتی هفت هزار و ۳۲۰ ریال در نظر گرفته شده است.
درآمد دولت حاصل از اخذ مابه‌التفاوت از واردات روغن خام، دانه‌های روغنی و شکر به گونه‌ای است که نرخ تعرفه برای هر کیلوگرم روغن خام ۲ هزار ریال و برای هر کیلوگرم انواع دانه‌های روغنی ۵۰۰ ریال و شکر ۵۰۰ ریال پیش بینی شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.