کد خبر : 12901
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 خرداد 1395 - 19:39

توقع هزار میلیاردی بخش کشاورزی از رئیس جمهور

دهقان نیوز / توقع هزار میلیاردی بخش کشاورزی از رئیس جمهور / این تسهیلات را برای راه اندازی طرح‌های جدید و نیز تکمیل طرح های نیمه تمام و اجرایی کردن سد لازم داریم.

دهقان نیوز / توقع هزار میلیاردی بخش کشاورزی از رئیس جمهور / این تسهیلات را برای راه اندازی طرح‌های جدید و نیز تکمیل طرح های نیمه تمام و اجرایی کردن سد لازم داریم.

 

 علی اشرف شهبازی در هفته جهاد کشاورزی به خبرنگاران گفت: این تسهیلات را برای راه اندازی طرح‌های جدید و نیز تکمیل طرح های نیمه تمام و اجرایی کردن سد هواسان لازم داریم.
به گفته این مسئول در یکسال گذشته ۲۵۳ طرح در بخش هایی چون آب و خاک، امور دام، زراعت، صنایع تبدیلی، باغبانی و آبیاری تحت فشار در استان کرمانشاه اجرا شده که در مجموع ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار صرف آنها شده است.
شهبازی افزود: با به ثمر رسیدن این طرح ها ۴۰۸ شغل ایجاد شد.
وی در مورد اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی استان، گفت: در سال گذشته با همکاری کشاورزان برای تجهیز ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به این سیستم، اقدام کردیم و تا امروز موفق به اتمام چهار هزار و ۵۰۰ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار شده ایم.
به گفته شهبازی، مجموع سطوح مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار در استان کرمانشاه به ۶۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده و راندمان آبی نیز هم اینک بین ۶۵ تا ۸۵ درصد می باشد.

* رشد تولید محصولات کشاورزی با بارش های موثر امسال
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به رشد تولید محصولات این بخش اشاره کرد و نقش بارش های موثر و نیز اقدامات این سازمان بخصوص در مبارزه با آفات را از عوامل اصلی رشد تولیدات برشمرد.
شهبازی گفت: در کشت محصول گندم دارای رتبه سوم کشور هستیم و پیش بینی ما نیز تولید گندم بیش از یک میلیون تن محصول و خرید حدود ۹۰۰ هزار تن می باشد.
وی همچنین تولید جو در استان را در سال زراعی جاری، فراتر از ۴۰۰ هزار تن، تولید ذرت را در مرز ۱۳۰هزار تن و تولید کلزا را حدود سه هزار تن عنوان کرد.
براساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، انتظار است امسال تولید حبوبات در استان به حدود ۸۰ هزار تن تولید سیب زمینی به ۲۲۰ هزار تن، چغندر قند به ۶۲۰ هزار تن، تولید پیاز به ۱۲۸هزار تن و تولید گوجه فرنگی نیز به مرز ۳۱۸ هزار تن افزایش یابد.
شهبازی، نقش آفرینی بارز استان در دستیابی به خودکفایی گندم (تولید بیش از یک میلیوتن تن) را به دلیل اجرای برنامه هایی از قبیل رعایت نکات فنی در زمینه تاریخ کشت، استفاده از بذر مناسب، عمق کاشت مناسب و … برشمرد.
این مسوول همچنین رشد تولید محصول راهبردی جو و دست یابی به مقام اول کشور با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول را حاصل همکاری با نهادهای بین المللی در راستای افزایش سطح آگاهی و دانش فنی کارشناسان و کشاورزان استان دانست.
وی همچنین میزان تولید محصولات دامی استان را ۴۴۲ هزار و ۵۱۱ تن عنوان کرد و گفت: این میزان تولیدات از چهار میلیون و ۶۵۰ هزار راس جمعیت دامی استان حاصل شد.

* مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و امور اراضی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، شمار تراکتورهای فعال در استان را ۲۵ هزار و ۱۵۹ دستگاه و نیز کمباین های موجود را ۵۲۸ دستگاه عنوان کرد.
وی همچنین ادوات متصل به تراکتور را ۷۰ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: ۶۷۵ نفر با وجود این ماشین آلات در بخش کشاورزی استان دارای شغل می باشند.
وی در مورد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی استان کرمانشاه هم گفت: اکنون ۱۱۶ واحد با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن فرآوری در سال داریم.
وی ادامه داد: همه تلاش خود را بکار می گیریم که در سالهای آینده ظرفیت فرآوری را معادل ظرفیت تولیدات بخش کشاورزی استان که اکنون حدود چهار میلیون تن در سال است، ارتقا دهیم.
شهبازی همچنین از فعالیت های امور اراضی این سازمان در یکسال اخیر یاد کرد و نظارت بر سطوحی بیش از ۱۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزی را از جمله فعالیت های این مدیریت برشمرد.
وی افزود: در همین مدت ۳۱۷ هکتار از زمین های بدون سند را سنددار کردیم و سامانه پایش اراضی برای حفظ کاربری را در وسعتی حدود ۴۶۸ هکتار مستقر کرده ایم.
شهبازی همچنین از ۲۵۵ هزار و ۴۱۶ متر مربع قلع بنا که به گفته او معادل ۱۰۶ واحد مسکونی می باشد، خبر داد و روند تسخیر و تغییر کاربری زمین های کشاورزی را رو به کاهش ارزیابی کرد.
استان کرمانشاه دارای ۹۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی (حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن آبی است)، ۴۵ هزار هکتار انواع باغ مثمر و چهار و نیم میلیون راس دام سبک و سنگین است که به گفته کارشناسان، می تواند به قطبی در کشاورزی ایران با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ میلیون تن انواع محصولات این بخش تبدیل شود.
ناگفته نماند به دلیل ضعف صنایع تبدیلی، بخش اعظم محصولات تولیدی به صورت خام از استان خارج می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.