کد خبر : 31749
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1396 - 9:03

توصیه های دکتر مسلمی به مدیران تشکل های کشاورزی

مسئولین امور تشکلها می بایست تغییرات در نگرش و رفتار را در صحنه اجرا ایجاد کنند.

مسئولین امور تشکلها می بایست تغییرات در نگرش و رفتار را در صحنه اجرا ایجاد کنند.

مدیرکل دفتر امور تشکل های کشاورزی در گردهمایی مسئولین امور تشکلهای کشاورزی استانها گفت: سخت ترین کار امور تشکلها در دست مسئولین امور تشکلهای استانهاست که ایجاد کننده تغییر هستند و می بایست تغییرات در نگرش و رفتار را در صحنه اجرا ایجاد کنند.

به گزارش دهقان نیوز، دکتر عبدالرضا مسلمی افزود: در انجام وظیفه ایجاد تغییر، همیشه این سوالات مدنظر است که چقدر تغییراتی که اتفاق می افتد را ما باعث و سبب آن می باشیم و تا چه حد می توانیم اثرات منفی این تغییرات را برای خود و جامعه هدفمان کنترل نماییم.

وی اظهار داشت: مهم این است که حوزه امور تشکلها ایجاد کننده یک ثروت و دارایی مهم به نام سرمایه اجتماعی است که عمل مهمی برای توسعه هر کشور محسوب می شود. اما شاخصهای سرمایه اجتماعی چیست؟ از بین شاخص های مختلف تأثیرگذار برای تعیین میزان این نوع سرمایه تعهد، اعتماد، انگیزه و میزان مشارکت از مهمترین موارد می باشند و هر چقدر میزان آنها بالاتر باشد آن سازمان، گروه یا جامعه از سرمایه اجتماعی بالاتری برخوردار است.

مدیر کل دفتر امور تشکل های کشاورزی در ادامه اضافه نمود: ما با دارایی سر و کار داریم که انعطاف و سیالیت زیادی دارد، ضمن اینکه کار کردن با منایع انسانی محدودیتها و مسائل زیادی را نیز دارد، همه این محدودیتها و مسائل واقعیت های جامعه ما می باشند، باید آنها را بپذیریم و در پی تغییر آنها بود، اگرچه این امر کار کردن در این حوزه را سخت می کند اما باید به دنبال راهکاریهایی برای ایجاد تغییر و تحول بود. بر این اساس عنصر یادگیری در سرفصل فعالیتها قرار دارد و ایجاد تغییر مؤثر و سازنده بدون یادگیری امکان پذیر نیست.

مسلمی تصریح کرد: در عرصه مشارکت در حوزه کشاورزی، شکاف تعلق خاطر یک عضو به تشکل باید کاهش یابد تا عضو در سایه خارج شدن از تشکل احساس ضرر و زیان نماید.

وی با بیان اینکه علیرغم چالشهایی که در حوزه مشارکت وجود دارد باز هم در نظام صنفی نزدیک به یک میلیون نفر اعتماد کردند و به این تشکل وارد شده اند و این سرمایه اجتماعی قابل توجهی است، افزود: برای اینکه این سرمایه اجتماعی حفظ شود باید شاخص هایی که برشمرده شد(تعهد، اعتماد، انگیزه، مشارکت) دایماً مورد توجه قرار گیرند و در افزایش آنها تلاش شود؛ با تشکیل کارگروههای تخصصی با بررسی مسائل و مشکلات و حفظ و افزایش این سرمایه های اجتماعی که ایجاد شده است باید بیش از پیش فکر کنیم و چاره بیندیشیم.

مدیر کل دفتر امور تشکل های کشاورزی تاکید کرد: مشارکت، ظرفیت مهمی برای توسعه و پایداری منابع است و مهمترین عامل در تئوریهای توسعه، مشارکت می باشد که بدون توجه به آن رسیدن به توسعه از نظر علمی امکان پذیر نیست، برای حفظ منابعی که کل آن در اختیار مردم است به مشارکت آنها نیاز است.

مسلمی در ادامه گفت: از طرف دیگر ایجاد ظرفیتهای مشارکتی باید کمک کننده  بخش های تخصصی و فنی برای اجرای برنامه ها و سیاست هایشان باشد و همگامی و همراهی لازم بین این بخش ها و تشکلها ایجاد شود. در این راستا افزایش سطح تعامل با بخش های تخصصی برای بهره گیری از ظرفیت مشارکتی ایجاد شده به نحو قابل توجهی می تواند مشارکت های ایجاد شده را هدفدار نماید و ما در حوزه امور تشکلها وظیفه داریم بویژه در سطوح اجرایی استان و شهرستان ارتباط و تعامل لازم را بین زیربخش های تخصصی و تشکلها ایجاد نماییم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.