کد خبر : 2474
تاریخ انتشار : شنبه 19 دی 1394 - 0:39

تنها ۶ درصد فعالان کشاورزی مدرک دانشگاهی دارند !

دهقان نیوز / میزان دانش فنی بهره برداران بخش کشاورزی از علم تخصصی و تحصیلات دانشگاهی کمتر از ۶ درصد است که فقط یک درصد آنها در رشته های کشاورزی تحصیل می کنند.

دهقان نیوز:
[ad_1]

 

 

دهقان نیوز / میزان دانش فنی بهره برداران بخش کشاورزی از علم تخصصی و تحصیلات دانشگاهی کمتر از ۶ درصد است که فقط یک درصد آنها در رشته های کشاورزی تحصیل می کنند.

 

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا دکتر عبدالله یوسفی، در نشست تخصصی تشکل های بخش کشاورزی و تجلیل از تولید کنندگان برتر استان خراسان شمالی با اشاره به پایین بودن سطح سواد در واحدهای تولیدی، گفت: باید سازوکاری اندیشیده شود که از دانش موجود در علمی تر کردن واحدهای کشاورزی استفاده شود.
وی افزود: هم اکنون میزان دانش فنی بهره برداران بخش کشاورزی از علم تخصصی و تحصیلات دانشگاهی کمتر از ۶ درصد است که فقط یک درصد آنها در رشته های کشاورزی تحصیل می کنند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی در استان بیش از دو هزار و ۵۰۰ فارغ التحصیل عضو دارد که دارای مدارک لیسانس تا دکترا بوده و ۷۰ درصد آنها جویای کار هستند.
وی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی را بیش از ۸۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد تشکل و بهره بردار برای کشاورز نمونه ثبت نام کردند که در نهایت ۴۹ تشکل و کشاورز به عنوان نمونه برگزیده شوند.
دکتر یوسفی با اشاره به انتخاب یک کشاورز استان به عنوان نمونه کشوری، افزود: این کشاورز استان ۱۷۱ تن پیاز در هکتار برداشت داشته در حالی که میانگین کشوری ۳۴ تن در هکتار است.
وی میزان تولید گندم توسط تولید کننده نمونه کشوری را ۱۲ هزار و ۸۴۰ کیلو ذکر کرد و گفت: تولید کننده استان نیز ۱۱ هزار و ۳۱۷ کیلو برداشت گندم در هکتار داشته است.
وی افزود: میانگین کشوری سه هزار و ۷۵۰ کیلوگرم و میانگین جهانی دو هزار و ۲۳۰ کیلوگرم است.
دکتر یوسفی اظهار کرد: باید تلفیق منابع موثر بر تولید برای رسیدن به میانگین تولید این نمونه ها صورت گیرد.
وی گفت: کاهش فاصله بین میانگین تولید جامعه و تولید کننده برتر در افزایش تولید و ضریب خوداتکایی تولیدات اساسی محور اساسی برنامه اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: هم اکنون بیش از ۳۷ درصد اشتغال در بخش کشاورزی است و بیش از ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می دهد که نشان از اهمیت این بخش دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با وجود همه تنگناهای مالی با حمایت دولت در سال جاری اعتبارات تملک دارایی ۱۲ و ۷ دهم درصد رشد داشته و در سفر هیات دولت نیز ۶۰ میلیارد تومان برای توسعه آبیاری تحت فشار و سیستم های نوین آبیاری اختصاص یافت.
دکتر یوسفی توسعه، اشاعه و ترویج دانش در فعالیت های بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخش کشاورزی در کشور ما به لحاظ بهره برداران از کمبود دانش فنی رنج می برد.
مهندس حسن نامجو، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: اولویت بخش کشاورزی در بخش آب، خاک، زمین یا شیوه های مدرن نیست بلکه باید سطح دانش افزایش یابد.
وی افزود: باید سطح علوم و فنون پایه و اکولوژیک موثر در تولید را بالا برده و به کار گیریم چرا که در غیر این صورت مشکلات باقی می ماند.
مهندس نامجو خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به تلاش های موجود از ناحیه مسئولان و نهادهای متولی ولی باز هم درآمد کشاورزان با هزینه ها نمی خواند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.