کد خبر : 14170
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1395 - 19:10

تنها ۲۰ درصد کشاورزان عضو نظام صنفی هستند ! / مدیران بپذیرند که توسعه کشاورزی بدون ساماندهی نظام صنفی امکانپذیر نیست

دهقان نیوز / با وجود اهمیت و نقش تشکل های صنفی در مدیریت، ساماندهی و نظم بخشی امور کشاورزی و حمایت از حقوق این بخش، تا کنون تنها ۲۰ درصد کشاورزان استان عضو نظام صنفی کشاورزی شده اند.

 

 

دهقان نیوز / با وجود اهمیت و نقش تشکل های صنفی در مدیریت، ساماندهی و نظم بخشی امور کشاورزی و حمایت از حقوق این بخش، تا کنون تنها ۲۰ درصد کشاورزان استان عضو نظام صنفی کشاورزی شده اند.

 

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: با وجود اهمیت و نقش تشکل های صنفی در مدیریت، ساماندهی و نظم بخشی امور کشاورزی و حمایت از حقوق این بخش، تا کنون تنها ۲۰ درصد کشاورزان استان عضو نظام صنفی کشاورزی شده اند.

 

رضا نامنی با بیان اینکه اکنون ۷۱ هزار نفر از کشاورزان استان عضو سازمان نظام صنفی کشاورزی هستند، افزود: این میزان نسبت به جمعیت ۳۵۴ هزار نفری بهره برداران این بخش خیلی قابل توجه نیست، با این وجود استان نسبت به کشور در این حوزه پیشرو است.
وی با تاکید بر اینکه این روند باید شتاب بیشتری بگیرد، گفت: تقویت و توسعه فعالیت های این تشکل صنفی به کاهش تصدی گری دولت در بخش کشاورزی می انجامد ضمن آنکه می تواند به عنوان بازوی توانمند دولت عمل کند.
وی افزود: بهره برداران بخش کشاورزی در قالب یک تشکیلات صنفی قوی و توانمند می توانند با تکیه بر توانایی تولیدی و فنی، مهارت ها و ایده های کارساز و اثربخش خود ضمن تعامل مناسب با دولت، نسبت به تأمین و پیگیری منافع و حقوق افراد شاغل در بخش کشاورزی اقدام کنند.
وی عنوان کرد: نظام صنفی کشاورزی به عنوان یک نهاد اجتماعی و صنفی، دارای اهداف مختلفی از جمله دفاع از حقوق و منافع صنفی کشاورزان و بهره برداران بخش و نیز آحاد جامعه به عنوان مصرف کنندگان و تعامل و همراهی با دولت در تحقق اهداف و سیاست های توسعه ای کشور و پیگیری امور مربوط به محصولات کشاورزان از قبل تولید تا بازار است.
وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان و بهره برداران کشاورزی با تاخیری طولانی و تاریخی نسبت به سایر مشاغل و حرف در راه اندازی تشکل های صنفی خود ورود کرده اند، باید با جدیت بیشتری برای عضویت و همراهی با این تشکل ها گام بردارند.
نامنی گفت: باید همه مدیران بخش کشاورزی و دولتی در سطوح مختلف بپذیرند که امروزه اجرای برنامه های رشد و توسعه ای در بخش کشاورزی شامل تحقیقات و آموزش تا تامین و تدارک نهاده ها، پشتیبانی تولید، تبدیل و فرآوری و بازاررسانی، بدون سازماندهی صنفی افراد ذینفع امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: در عین حال تداوم و پایداری امور کشاورزی بیشتر متوجه خود بهره برداران است که باید برای تامین منافع صنفی خود متشکل شوند.
وی عنوان کرد : به منظور حمایت و توانمندسازی نظام صنفی کشاورزی در اجرای وظایف و ماموریت های محوله باید تلاش شود ضمن بهره گیری از امکانات لازم برای تقویت فنی وعلمی این تشکل ها، زمینه حضور فعال و موثر آنها در مجامع، شوراها، جلسات و کارگروه های تخصصی مرتبط به بخش کشاورزی فراهم شود.
وی مشارکت ندادن تشکل های صنفی در مباحث مختلف بخش کشاورزی اعم از تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها را موجب عدم همکاری و حمایت مورد انتظار بخش دولتی خواند و خواستار همراهی سایر نهادهای دولتی در رفع این چالش ها شد.
تشکل نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده، اکنون در ۲۹ شهرستان استان ۷۱ هزار و ۷۶۶ عضو دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.