کد خبر : 1050
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 - 9:37

بی پولی در تحقیقات کشاورزی !

دهقان نیوز / مشکلات اعتباری و شرایط نامناسب تولید علمی باعث شده است که ارتباط بخش تحقیقات با بخش اجرایی کاهش پیدا کند و این مهم باعث عقب‌ماندگی توسعه کشور خواهد شد.

دهقان نیوز / مشکلات اعتباری و شرایط نامناسب تولید علمی باعث شده است که ارتباط بخش تحقیقات با بخش اجرایی کاهش پیدا کند و این مهم باعث عقب‌ماندگی توسعه کشور خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ضمن تاکید بر وجود محدودیت‌های اعتباری که در چند سال اخیر بر تحقیقات کشاورزی حاکم شده است، گفت: برخی قوانین و مقرارت مانع کار است و در عین حال محدودیت های اعتباری نیز در روند اجرای برنامه‌ریزی‌ها در زمانبندی مشخص، تاثیر منفی و مانع ایجاد می‌کند و این در حالی است که  زیرساخت‌های لازم برای توسعه و رسیدن به اهداف را در اختیار داریم.

حمیدرضا دری اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با توجه به مسائل و مشکلاتی که در سطح جامعه کشاورزی کشور و استان وجود دارد، دو برنامه کلی را در سطح استان و کشور برای فعالیت پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: این مرکز دو ایستگاه تخصصی از جمله ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین و ایستگاه تحقیقات انار ساوه را در حال فعالیت دارد که در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: از طریق ایستگاه‌های تخصصی برنامه‌های کشوری و بین‌المللی برنامه‌ریزی شده و از طریق واحدها، ایستگاه‌ها و بخش‌های دیگر مسائل داخلی استان پیگیری می‌شود.

دری افزایش تولیدات علمی با هدف حل مسائل و مشکلات بخش کشاورزی را از مهمترین اهداف این مرکز عنوان کرد و گفت: افزایش بهره‌وری آب نیز به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری در همه زمینه‌های تحقیقاتی این مرکز متمرکز شده است.

وی بیان کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح، بهبود کیفیت، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، بهینه کردن سیستم‌های کشت و کار و توسعه مکانیزاسیون از جمله مواردی است که در محور فعالیت‌های این مرکز مد نظر قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی، توسعه آموزش‌های فنی و علمی در سطح ملی و استانی در کنار توجه به امور پژوهشی را از جمله برنامه‌های این مرکز عنوان کرد.

دری با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی موفقیت‌های بسیار خوبی را در سال‌های اخیر کسب کرده است، ادامه داد: این موفقیت‌ها چه به لحاظ توسعه تحقیقات هدفمند و چه به لحاظ توسعه خدمات علمی و فناوری برای استان جایگاه ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: در توسعه پورتال و سایت آموزشی و تحقیقاتی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در بین کلیه مراکز تحقیقاتی با در اختیار داشتن پورتال کشوری، جایگاه سوم را دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به همایش‌های برگزار شده توسط این مرکز، گفت: امسال همایش ملی کاربرد فناوری نانو در کشاورزی  را برگزار کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در سطح ملی جایگاه خاصی را برای این مجموعه علمی ایجاد کرد.

وی ضمن اشاره به ایجاد ارتباطات گسترده در بخش اجرا و آموزش و توسعه برنامه‌های مشاوره‌ای و علمی، بیان کرد: این مرکز شاید به عنوان تنها مرکز تحقیقاتی و علمی کشور بوده که در سال‌های گذشته توانسته هفت رقم لوبیا را به کشور معرفی کند، از این تعداد سه رقم در سه سال اخیر ایجاد شده و امسال هم معرفی سه رقم جدید را در برنامه داریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: این روند را در مورد معرفی ارقام جدید انار هم پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این مرکز حضور فعالی در معرفی ارقام گندم دارد، گفت: تولید بذر و مدیریت تولید بذر از فعالیت‌های مهم این مرکز است و با توجه به شرایط، نیرو و پتانسیلی که این مرکز در اختیار دارد، ابعاد مختلفی از توسعه علمی چه به لحاظ فناوری و تولید و چه به لحاظ توسعه اطلاعات در فضای مجازی را مد نظر قرار می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: به عنوان مثال در پورتال مرکز واحد پرسش و پاسخ راه اندازی شده است و هر کاربر با مطرح کردن پرسش خود به صورت مکتوب ظرف ۲۴ ساعت می‌تواند از طریق این پورتال پاسخ خود را دریافت کند.

وی ضمن تاکید بر دستاوردهای این مرکز در زمینه آب، توضییح داد: این مرکز توانسته است با بهره‌گیری از روش‌های مهم و منحصر به فرد در بحث توزیع آب در مزرعه بویژه در محصولات بهاره مثل لوبیا مقدار آب مصرفی را از ۱۵ هزار متر مکعب، به پنج تا شش هزار مترمکعب کاهش دهد.

دری ادامه داد: با استفاده از روش‌های دیگر مانند استفاده ارقام زودرس و دارای تحمل در برابر خشکی مقدار آب مصرفی را حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ مترمکعب دیگر کاهش داده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: با توجه به اهمیت حبوبات و کاهش مصرف آب، این مرکز با ساماندهی، برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای برنامه به تحول بسیار بزرگی در کل کشور رسیده است و دستاوردهای آن مورد استقبال وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

دری برگزاری دوره‌های علمی، ملی و استانی را از دیگر فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: حدود دو ماه گذشته دوره ملی بهره‌وری آب در کشت لوبیا برگزار شد و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی از ۲۰ استان کشور در این دوره آموزشی شرکت داشتند، دوره بسیار پرباری بود و براساس آن توانستیم این فناوری را در همه مناطق کشور ترویج دهیم.

وی در ادامه توسعه بهره‌وری آب، استفاده از روش‌های جدیدتر و مدرن‌تر در مصرف آب را از برنامه‌های آینده این مرکز عنوان کرد و گفت: باید مصرف آب را به قدری کاهش دهیم که تولید محصولات با وجود کمبود آب در کشور، اقتصادی، به صرفه و قابل توجیه باشد.

دری تولید ارقام جدید و بهینه کردن مصرف کود و سم، توسعه ارتباطات با بخش اجرا و بهره‌برداران را، محور فعالیت‌های این مرکز دانست و اظهار کرد: بسیاری از دستاوردهای مهم در این مرکز داریم، اما رسیدن این دستاوردها به دست بهره‌برداران با کندی، به سختی و به شکل نامناسبی انجام می‌شود، براین اساس تلاش می‌کنیم با توسعه شوراهای مشترک با واحد اجرا مثل شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ارتباط‌مان را با بخش اجرا بیشتر کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: برنامه هدفمندی را در این مسیر طراحی کرده‌ایم که بتوانیم ارتباطات‌مان را برای بهره‌وری هر چه بیشتر دستاوردها توسعه دهیم.

وی گفت: اعتقاد داریم که مهمترین نهاده کشاورزی در واقع دانش فنی است، این دانش فنی است که می‌تواند نهاده‌ها را به حداقل و تولید را به حداکثر برساند.

دری خاطرنشان کرد: براساس دستاوردها و دانش فنی تولید شده در این مرکز بود که اگرچه مصرف آب را به یک سوم کاهش دادیم، اما نه تنها تولید کاهش نیافت بلکه یک و نیم برابر هم افزایش تولید داشتیم.

وی اظهار کرد: در زمینه لوبیا با استفاده از روش رایج سیستم های تولید به ازای هر مترمکعب آب ۲۰۰ گرم لوبیا تولید می‌شد، اما با برنامه‌ای که در این مرکز اجرا شد این عدد را به ازای هر مترمکعب آب به ۶۵۰ گرم افزایش دادیم و در حال حاضر هدف افزایش تولید این رقم به ازای هر مترمکعب آب، ۹۰۰ تا یک کیلوگرم لوبیاست.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: به دنبال تغییر و تحولاتی هستیم که بتوانیم شرایط تولید علمی را به شکلی منطبق با نیاز جامعه و نیاز روز کشاورزی فراهم کنیم.

دری تاکید کرد: مشکلات اعتباری و شرایط نامناسب تولید علمی باعث شده است که ارتباط بخش تحقیقات با بخش اجرایی کاهش پیدا کند و این مهم باعث عقب‌ماندگی توسعه کشور خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.