کد خبر : 9667
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 - 9:48

برخی دستگاه‌ها برای توسعه گلخانه‌ سخت‌گیری‌ می کنند / ۲۴ ساعته به متقاضیان، مجوز بهره برداری می دهیم

دهقان نیوز / تعلل برخی دستگاه‌ها و سخت‌گیری‌های بیش از حد ، مغایر با طرح توسعه گلخانه‌هاست. در حال حاضر سازمان‌های زیربخش وزارت کشور بعضاً به میزان هزینه احداث گلخانه عوارض می‌گیرند و بار سنگینی را به سرمایه‌گذار تحمیل می‌کنند.

دهقان نیوز / تعلل برخی دستگاه‌ها و سخت‌گیری‌های بیش از حد ، مغایر با طرح توسعه گلخانه‌هاست. در حال حاضر سازمان‌های زیربخش وزارت کشور بعضاً به میزان هزینه احداث گلخانه عوارض می‌گیرند و بار سنگینی را به سرمایه‌گذار تحمیل می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با تأکید بر اهمیت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور برای افزایش بهره‌وری گفت: با وجود پیشرفت در حوزه گلخانه‌ها، نگاه سنتی که بخش کشاورزی همیشه از آن رنج می‌برده است، در این حوزه نیز دیده می‌شود، این در حالی است که باید بتوانیم به مسائل علمی نگاه کنیم.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایانا، علیرضا بزرگی با اشاره به افزایش تولید در گلخانه‌ها نسبت به فضای باز و استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز در این عرصه افزود: هنوز با چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده و ظرفیت‌های موجود فاصله زیادی داریم.

وی با تأکید بر استفاده از متخصصان فن برای ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی و توسعه گلخانه‌ها، رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را انتقال یافته‌ها و کمک به استانداردسازی و مهندسی سازی بخش عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه برای رسیدن به این مهم اهرم‌های لازم اجرایی را نداشتیم و خلاءهای فراوانی در قانون تأسیس سازمان دیده می‌شد که فضای ورود متخصصان به عرصه را ناهمواره می‌کرد که توانستیم با بازنگری در قانون تأسیس و اصلاح سایر قوانین کمی از این ضعف را جبران کنیم.

نقصان مقررات ملی در حوزه کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با اشاره به نهادینه کردن تعدادی از قوانین برای حضور متخصصان در عرصه به همت دولت و مجلس و با پیگیری‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: متأسفانه با تمامی تلاش‌های صورت‌گرفته هنوز در حوزه کشاورزی با نقصان مقررات ملی روبه‌رو هستیم و نتوانستیم در بسیاری از بخش‌ها کاری انجام دهیم.

بزرگی تصریح کرد: در حوزه گلخانه‌ها به‌دلیل عدم وجود قوانین و مقررات مدون هر سرمایه‌گذاری به سلیقه شخصی و بضاعتش گلخانه احداث می‌کرد که برای جلوگیری از ادامه این روند “نظام‌نامه گلخانه” تهیه و مقررات و آیین‌نامه‌ها تدوین شد.

وی تدوین مقررات، ضوابط و دستورالعمل‌ها را به‌عنوان نخستین گام برای بهبود شرایط عنوان کرد و یادآور شد: این نظام‌نامه با کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و برای کمک به استانداردسازی گلخانه‌ها به تصویب رسید.

بزرگی با اشاره به اینکه رعایت این استانداردها برای بهره‌برداران الزامی است، تأکید کرد: از زمانی که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی متولی صدور مجوزها شد، در کنار مشاور و طراح، نقش سازنده‌ها نیز پررنگ شد و سازنده‌ها باید عضو سازمان و دارای رتبه و پروانه اشتغال باشند.

وی اظهار داشت: در صورتی که موارد خارج از سازمان حل شوند، سازمان در ۲۴ ساعت پروانه بهره‌برداران دارای مدارک کامل را صادر خواهد کرد.

بزرگی، نتیجه تدوین مجموع قوانین و مقررات ملی، ورود متخصصان به عرصه و حرکت به سمت مهندسی‌سازی را کمک به جذب، حفظ و ماندگاری سرمایه‌گذاران عنوان کرد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه کار فنی و بهره‌وری بالا منجر به جذب سرمایه‌گذار خواهد شد، گفت: تمامی این دستاوردها با حضور پررنگ سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کنار وزارت جهاد کشاورزی کمی از عقب‌افتادگی تاریخی ما را جبران کرده است، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به چشم‌اندازهای دیده‌شده پیش رو داریم.

بزرگی با اشاره به تأکید وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش دو هزار و ۵۰۰ هکتاری سالانه ظرفیت گلخانه‌ها در کشور افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان توانسته است طی سه ماه پایانی سال ۱۳۹۴ مجوز تأسیس ۵۰۰ هکتار گلخانه را صادر کند که با وجود احداث دو هزار هکتار گلخانه طی ۲۰ سال گذشته در استان، این سطح معادل یک‌چهارم کل گلخانه‌های استان تهران است و یک رکورد محسوب می‌شود.

وزارت نیرو تعرفه‌های هنگفتی از کشاورزان می‌گیرد

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران عمده مشکلات پیش روی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در مجموعه‌های خارج از وزارت جهاد کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: وزارت نیرو علاوه بر آنکه در پاسخگویی به استعلام‌ها زمان را می‌کشد، تعرفه‌های هنگفتی را در قالب‌های مختلف از کشاورزان می‌گیرد، این در حالی است که گلخانه‌ها بهره‌وری آب را افزایش می‌دهند و وزارت نیرو باید از این طرح استقبال کند.

وی تعلل برخی دستگاه‌ها و سخت‌گیری‌های بیش از حد را مغایر با طرح توسعه گلخانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر سازمان‌های زیربخش وزارت کشور همانند شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بعضاً به میزان هزینه احداث گلخانه عوارض می‌گیرند و بار سنگینی را به سرمایه‌گذار تحمیل می‌کنند، سرمایه‌گذاری که در ابتدای راه است و می‌تواند به چرخه اقتصادی کمک کند.

بزرگی تحمیل هزینه‌های چندصدمیلیونی و میلیاردی را در کنار کشتن زمان بهره‌برداران را از موانع توسعه کشت گلخانه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه جلسات برگزار شده با شوراهای شهر و شهرداری‌ها نتیجه‌ای دربر نداشته و نتوانسته‌ایم آنها را قانع کنیم که ادامه این روند و گرفتن عوارض از بهره‌برداران هیچ کمکی به تولید نخواهد کرد.

با سود ۱۶ درصد نمی‌توان انتظار صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابتی را داشت

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران از دیگر مشکلات موجود در این حوزه را سیستم بانکی برشمرد و خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی یک بانک تخصصی است، که سعی در رفع مشکلات و موانع نیز داشته است، اما یک بانک نمی‌تواند پاسخگوی سرمایه‌گذاری با چنین حجمی باشد، و با وجود آنکه تمامی بانک‌ها باید ۲۵ درصد تسهیلات خود را در اختیار بانک کشاورزی بگذارند، هیچ‌گاه در کشور شاهد چنین مشارکتی نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: با سود ۱۶ درصد نمی‌توان انتظار صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابتی را داشت، چون پرداخت عوارض و سودهای بانکی در کنار هم مانع از حضور بهره‌برداران در این عرصه خواهد شد.

بزرگی با بیان اینکه در کشور ما تولید مبتنی بر بازار نیست، تأکید کرد: در کشور در تمامی بخش‌های تولیدی گل‌های شاخه‌بریده، گیاهان زینتی و سبزی و صیفی با نظام بازار از هم گسیخته روبه‌رو هستیم و در پروسه پس از تولید ضعف شدید داریم و با قصه تکراری دلال‌ها روبه‌رو هستیم، به‌گونه‌ای که تولیدکننده در حین تولید با بازار پیچیده نهاده‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و بعد از طی پیچ و خم‌های پس از تولید نیز با کلاف سردرگم بازار روبه‌رو می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: اگر تمامی عوامل در شرایط مساعد در کنار هم قرار گیرند، شاهد توسعه کشت‌های گلخانه‌ای خواهیم بود که این امر نیازمند عزمی ملی و اقدامی مؤثر است، متأسفانه وجود نظام آموزش و ترویج ناکارآمد در کشور باعث عقب‌ماندگی ما شده و برنامه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آموزش هدفمند تولیدکنندگان و کارشناسان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.