کد خبر : 19486
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهریور 1395 - 23:12

با صنایع تبدیلی می توان ضایعات کشاورزی را به ثروت تبدیل کرد / شکاف زیادی بین کشاورزان نمونه با سایر کشاورزان وجود دارد

مدل توسعه کشور ایجاد کارگاه های کوچک روستایی است

مدل توسعه کشور ایجاد کارگاه های کوچک روستایی است

سردار سرتیپ محمدرضا نقدی در جلسه بررسی و تصویب طرح ایجاد قطب صنایع تبدیلی محصول راهبردی زرشک در شهرستان مرزی درمیان افزود: برای توسعه و رونق در کشور باید کارگاه های کوچک ایجاد و حمایت شود.
به گفته وی سالانه پنج میلیون تن ضایعات محصولات کشاورزی کشور است می توان با ایجاد صنایع تبدیلی این میزان محصولات را به ثروت تبدیل کرد.
به گفته نقدی به دلیل فراوانی محصول در فصل برداشت، هر ساله شاهد افت قیمت برخی محصولات کشاورزی هستیم، گاها چیدن محصول از روی درخت برای بهره بردار صرفه اقتصادی ندارد.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: با ایجاد کارگاه های تولیدی، کشاورزان می توانند ارزش افزوده محصول خود را افزایش دهند و ضایعات محصول برای مردم تبدیل به پول و ثروت شود.
به گفته وی راه اندازی صنایع تبدیلی کوچک در روستاها برخی از هزینه های صنایع تبدیلی بزرگ را ندارد.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به موفقیت چین در راه اندازی صنایع تبدیلی کوچک، گفت: بیشتر ثروت چین ار محل تولیدات صنایع کوچک ایجاد می شود.
نقدی با بیان اینکه برخی اذعان دارند که مردم بیشتر به دنبال خرید محصول دارای برند ممتاز هستند، یادآور شد: به اعتقاد من اگر تولید یک محصول با کیفیت در شهرستانی دنبال شود، بعدا خود با فراوانی تبدیل به برند می شود.
وی از کشاورزان خواست مشکل فروش محصولات خود را نداشته باشند، بسیج با تبلیغات در رسانه های مختلف از تولید صنایع کوچک حمایت خواهد کرد.
وی یادآور شد: در راه اندازی صنایع تبدیلی کوچک مدل های موفقی در استان های مختلف در حال اجراست.
وی ارائه تسهیلات ارزان قیمت، کمک به بازاریابی و حل مشکلات بهداشتی را از جمله حمایت های بسیج از کشاورزان در ایجاد صنایع تبدیلی کوچک ذکرکرد.
وی گفت: در سفر به شهرستان درمیان راهکار برای ایجاد کارگاه های کوچک روستایی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی به خصوص محصول زرشک بررسی شد.
وی خشک کردن زرشک را یک اقدام اولیه دانست که نیاز است محصولات متنوعی از زرشک در کارگاه های کوچک و به صورت خانگی تولید شود.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: این سازمان حمایت خود را از طرح ها و صنایع تبدیلی کوچک انجام می دهد و در زمینه آموزش، مهارت افزایی و تسهیلات کمک می کند.
وی با بیان اینکه این سازمان در زمینه اقتصاد مقاومتی از چند سال قبل ورود پیدا کرده است، یادآور شد: بر اساس نظریه های علمی و کارشناسی ایجاد واحدهای تولیدی کوچک در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در سه سال گذشته با ایجاد کارگاهای اقتصاد مقاومتی ۲۳۵ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه با راه اندازی کارگاه های اقتصاد مقاومتی شاهد افزایش محصولات مختلف بودیم، بیان کرد: در تولید قارچ ۴۳ درصد، تولید ماهی ۱۹٫۷ درصد و در محصولات گلخانه ای شاهد ۵۰ درصد رشد در این مدت بوده ایم .
رئیس سازمان بسیج مستضعفین پیش بینی کرد: با اقدامات انجام شده تا افق سال ۱۴۰۴ برداشت برخی محصولات به دو برابر افزایش یابد.
به گفته وی شکاف زیادی بین کشاورزان نمونه با سایر کشاورزان وجود دارد، علت افزایش عملکرد کشاورزان نمونه، علم و دانش است.
وی به اجرای طرح بسیج همگام با کشاوز در کشور اشاره کرد و گفت: برای افزایش تولید برخی محصولات کشور، کتاب منتشر شده و اطلاعات توسط بسیجیان به کشاورزان در روستاها منتقل می شود.
وی اضافه کرد: طرح بسیج همگام با کشاورز در بسیاری از استان ها در حال اجراست.
وی اقتصاد مقاومتی را اقتصادی پایداری دانست که تحریم های مختلف کمترین اثر را بر آن داشته باشد.
سطح زیرکشت محصول زرشک شهرستان درمیان دو هزار و ۵۰۰ هکتار است که سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن زرشک خشک از این سطح برداشت می شود.
شهرستان درمیان با وسعت پنج هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع از شمال به شهرستان قاینات از جنوب به شهرستان سربیشه و از غرب به شهرستان بیرجند و شرق به طول۷۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.