کد خبر : 6441
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 فروردین 1395 - 8:13

باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار داد / سود کشاورزان از تولید، بیش از ۱۰ درصد نیست

دهقان نیوز / نرخ سود کشاورزان از تولید محصولات کشاورزی بیشتر از ۱۰ درصد نمی باشد و باید به همین میزان قرار داد تا بتوان در توسعه بخش کشاورزی گام های اساسی برداشت.

دهقان نیوز / نرخ سود کشاورزان از تولید محصولات کشاورزی بیشتر از ۱۰ درصد نمی باشد و باید به همین میزان قرار داد تا بتوان در توسعه بخش کشاورزی گام های اساسی برداشت.

افزون بر شش میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم رفته است.

اسماعیل اسفندیارپور افزود که از این مقدار دو میلیون و ۱۷۰ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی کشت دیم است.
وی خاطرنشان کرد بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی که در افق سال ۱۴۰۴ توسط وزارت جهاد کشاورزی طراحی و از سال ۹۳ شروع شده تلاش می شود که رشد ۱۳ درصدی سالانه تولید گندم حفظ شود تا ضریب خود اتکایی گندم تا ۹۰ درصد افزایش یابد و نان ایرانی در کشور تأمین شود.
اسفندیارپور افزود: پیش بینی می شود که امسال از بیش از شش میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم کشور ۱۲ تا ۱۲ و نیم میلیون تن گندم برداشت و از این میزان ۹ تا ۹ و نیم میلیون تن توسط دولت خریداری شود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۳ درصدی برخوردار می شود.
وی گفت: نیاز فعلی کشور به گندم ۱۳ و نیم میلیون تن است که با بهره گیری از توان موجود در کشور در دو سال آینده می توان نیاز کشور را به طور کامل تأمین کرد.
اسفندیار پور سرمایه گذاری مناسب را از ضروریات بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: برای بهره گیری از توان بخش کشاورزی باید امکانات لازم از جمله ماشین آلات برداشت و کمباین را با بهره گیری از نرخ بهره ای که بازپرداخت آن در توان کشاورزان باشد در اختیار آنان قرار داد تا محصول با کیفیت تولید شده در مزارع ، به صورت کامل برداشت و از افزایش ضایعات آن جلوگیری کرد.
وی گفت: اگر از ضایعات گندم در فرایند تولید از کاشت، داشت ، برداشت تا فراوری جلوگیری شود می توان غذای یکماه ۷۹ میلیون نفر جمعیت کشور را تأمین کرد.
مجری طرح محوری خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: نرخ سود کشاورزان از تولید محصولات کشاورزی بیشتر از ۱۰ درصد نمی باشد و باید به همین میزان قرار داد تا بتوان در توسعه بخش کشاورزی گام های اساسی برداشت.
وی تصریح کرد: با توسعه زراعت چغندر ، کلزا و پنبه در تناوب با گندم و بهره گیری از شیوه های آبیاری تحت فشار ، میکرو و موضعی که هم اکنون در سطح ۱۵ هزار هکتار از اراضی گندم کشور انجام می شود می توان به اهداف طراحی شده در طرح خوداتکایی گندم دست یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.