کد خبر : 39500
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1396 - 9:37

انتخابات تعاونی های تولید کشاورزی اصلاح می شود + اظهارات مدیرعامل تعاون روستایی

اتحادیه ها در مورد انواع محصولات کشاورزی میدان داری کنند.

انتخابات تعاونی های تولید کشاورزی در سال ۹۷ اصلاح اساسی می شود/ شورای کارشناسان انتخابی استان ها ایجاد می شود

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در جمع مدیران سازمان های تعاون روستایی استان ها جهت گیری ها و اصلاحات این سازمان در سال ۹۷ را تبیین و اعلام کرد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، علی اوسط هاشمی در ابتدای نشست مشترک با مدیران ستادی و استانی سازمان تعاون روستایی اشاره به اینکه بدون تردید سازمان تعاون روستایی طی دوران فعالیت ۴ دهه فعالیت با فراز و نشیب های زیادی مواجه شده است، به تبیین ۳ رویکرد کلان سازمان تعاون روستایی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: ایجاد هولدینگ بازرگانی داخلی و خارجی در سازمان تعاون روستایی، یکی از رویکردهایی است که با همکاری اتاق های بازرگانی و ثبت سفارش در سازمان های تعاون روستایی استان هاامکان پذیر است.

وی تصریح کرد: اتحادیه های استانی می توانند در مورد انواع محصولات کشاورزی با خلاقیت و پشتکار میدان داری کنند و در قالب طرح های خلاقانه و جسورانه، نقش بخش خصوصی را با کارکردی موثر ایفا کنند.

البته در تسریع عمل به این رویکرد، فراهم کردن الزامات صادرات شامل بسته بندی و ارزش افزایی و فرآوری محصولات خام؛ تاکید ویژه مدیرعامل این سازمان برای سال آینده بود که به گفته وی منجر به اقتصادی کردن تولیدات کشاورزی می شود .

بهبود مدیریت نظام های بهره برداری؛ رویکرد دوم مورد تاکید مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران برای سال ۹۷ بود که اوسط هاشمی با تشریح اهمیت این مهم، نهادینه سازی آن را واجب بر شمرد و تصریح کرد: مدیران هر استان با همکاری اتحادیه های تولیدی استانی و کارگروه های آب و … باید به سمت بزرگ کردن مزارع پیش بروند و در این زمینه با فرهنگ سازی تغییر لازم را ایجاد کنند و در این زمینه از روش الگوسازی و برگزاری دوره های آموزشی اصولی استفاده کنند.

 وی نهادینه سازی نظام بهره برداری در سومین دهه خشکسالی کشور را امری ضروری برشمرد و اضافه کرد: شرط ماندن روستایی در روستا تغییری است که در آن به سود کشاورز ارزش اقتصادی ایجاد شود و چسبندگی لازم را برای ادامه فعالیت آن ها در روستاها تضمین کند.

اوسط هاشمی در این میان با اشاره به اعتبارات ویژه تخصیص یافته به شش تا هفت استان کشور اشاره کرد که اگر یک درصد آن برای نظام بهره برداری اختصاص یابد که با آن می توان تحولاتی بزرگ و الگویی را محقق کرد.

تحول در نظام تعاونی ها؛ سومین رویکرد مدیرعامل سازمان تعاون روستایی برای سال پیش رو بود که در جمع مدیران استانی این سازمان مطرح شد. اوسط هاشمی با بیان این که سهم تحولات تکنولوژی و دانش بنیان و این قبیل عناصر مهم در ایجاد تفاوت میان تعاونی های تولیدی و روستایی کجاست، اضافه کرد: در سال آینده به هیچ وجه بدون انتخابات، ادامه فعالیت هیات مدیره تعاونی ها تمدید نخواهد شد و این نکته که شرط رسیدن به دموکراسی رفتار مدنی است، این حق را برای تعاونی ها ایجاد می کند که خودشان در سرنوشت خودشان مشارکت و دخالت کنند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با اعلام این که نظام انتخابات در تشکل های کشاورزی و روستایی در سال آینده به سود جوانگرایی مدیریت و همچنین حضور بیشتر زنان در هیات  اصلاح خواهد شد، گفت: می توان تدبیری اتخاذ کرد تا ۳۰ درصد اعضای هیات مدیره تشکل ها را کارآفرینان تشکیل دهند یا ۳۰ درصد اعضای هیات مدیره دارای تحصیلات بالاتر از لیسانس باشند. کاهش سن تولید کنندگان هم یکی دیگر از نکاتی است که باید مشمول تحولات نظام تعاونی های تولیدی باشد. کما اینکه هم اکنون بیشتر تولید کنندگان کشاورزی بالای ۵۵ و ۶۰ ساله هستند؛ در حالی که طبق نظام مدیریت برنامه پنج ساله باید حداقل سن مدیران  ۵ سال کم شود و سهم مدیران زن نیز باید ۳۰ درصد ارتقا یابد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به اهمیت تعامل تعاون روستایی استان ها با خانه کشاورز، نظام مهندسی  کشاورزی، نظام صنفی، مجمع خبرگان و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تاکید کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال آینده شورای کارشناسان سازمان تعاون روستایی راه اندازی خواهد شد و در این زمینه مدیران سازمان های تعاون روستایی استان ها باید تدبیری اتخاذ کنند که از هر استان ۲ کارشناس بر اساس انتخابات استانی، به شورای مرکزی معرفی شود.

هاشمی با بیان این که مدیران تعاون روستایی استان ها نباید هیچ دخالتی در انتخاب این کارشناسان داشته باشند، گفت: در ستاد مرکزی هم ۱۰ نفر انتخاب خواهند شد تا در جلسات سالانه دوبار با مدیریت سازمان تعاون روستایی از دیدگاه ها و راهکارهای پیشنهادی و انتقادات  کارشناسی آن ها استفاده شود.

به گفته مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران، این اقدام می تواند موجب کشف استعدادهای پنهان و ایجاد جریانی پویا و سازنده به نفع کشاورزان و روستاییان کشور شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.