کد خبر : 4933
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اسفند 1394 - 19:39

اعطای تسهیلات به عشایر کشور

دهقان نیوز / ردیف های ملی برای مطالعات و عملیات ساماندهی عشایر هزینه می شود و تاکنون ارائه خدمات به کوچندگان در سطح ملی تعریف نشده است.

دهقان نیوز / ردیف های ملی برای مطالعات و عملیات ساماندهی عشایر هزینه می شود و تاکنون ارائه خدمات به کوچندگان در سطح ملی تعریف نشده است.

 

 قندالی در شورای عشایری استان کرمان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در کمک به عشایر اقدام بزرگی انجام داده، افزود: دولت ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای تامین آب عشایر هزینه کرده است.
وی اظهار کرد: برای تامین آب مورد نیاز عشایر می توان یک چاه اختصاص داد تا از هزینه های آبرسانی سیار در این بخش کاسته شود.
رئیس سازمان امور عشایر از توزیع آب به وسیله تانکر در بین عشایر خبر داد و گفت: درصدد کاهش اتکا به آبرسانی با تانکر و استفاده از شبکه بندی تامین آب برای عشایر هستیم.
وی بیان کرد: معدن مس خاتون آباد نیز مشکلاتی را برای عشایر ایجاد کرده که باید در این زمینه به گونه ای اقدام شود که هم کارخانه فعال باشد و هم از بروز مشکلات ناشی از فعالیت آن پیشگیری شود.
قندالی به ردیف های استانی و ملی تامین مالی برای عشایر اشاره کرد و افزود: ردیف های ملی برای مطالعات و عملیات ساماندهی عشایر هزینه می شود و تاکنون ارائه خدمات به کوچندگان در سطح ملی تعریف نشده است.
رئیس سازمان امور عشایر اظهار کرد: ۱۵۱ میلیارد ریال تسهیلات طی سال جاری در جنوب کرمان و ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز در شمال این استان به عشایر اختصاص یافته است.
وی تاکید کرد: مسائل مربوط به بهداشت و درمان، سوادآموزی، دانش، مهارت، فرهنگ و مذهب در حوزه عشایر کشور به صورت جدی پیگیری می شود.
رئیس سازمان امور عشایری گفت: طرح جامع مهارت، سواد و دانش عشایر سال گذشته مصوب و در این سند نقش همه دستگاه ها تبیین شد.
وی با اشاره به اینکه طرح فرهنگی و مذهبی عشایر نیز در کشور تدوین شده و بزودی اجرایی می شود؛ گفت: طرح بهداشت و درمان عشایر نیز در دست تدوین است.
قندالی یادآور شد: برنامه راهبردی عشایر در کشور به صورت افق استانی و چشم انداز ملی تدوین شده است که در استان کرمان باید براساس ظرفیت های استانی در راستای اجرای این برنامه اقدام شود.
وی به بیمه اجتماعی آتیه عشایر نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون ۵۰ هزار خانوار عشایری بیمه شده اند و در این رابطه در استان کرمان بسیار خوب عمل شده است.
وی گفت: سالانه برای هر خانوار عشایری نیاز به ۳۶ سیلندر گاز مایع است که اگر این کار با جدیت دنبال شود از قطع درختچه های زیادی جلوگیری می شود.
وی تاکید کرد: برای استفاده از انرژی های نو در کشور در حوزه عشایری از سال گذشته برنامه ریزی شده است.
قندالی گفت: آیین نامه ملی عشایر میثاق مسئولان برای کمک به این قشر است که تاکنون بیش از ۲۰ درصد از ظرفیت آن استفاده نشده است.
۵۹ درصد قلمرو کشور در اختیار عشایر است، ۳۵ درصد صنایع دستی، ۲۵ درصد تولید مواد پروتئینی و ۲۸ درصد دام سبک کشور مربوط به این قشر است.
هزار و ۵۶۴ خانوار عشایری شامل ۱۰۹ هزار و ۴۳۹ نفر در استان کرمان فعالیت می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.