کد خبر : 26132
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1395 - 21:49

اصلاح الگوی کشت و آبیاری نوین ؛ نجات بخش کشاورزی

حمایت از الگوی کشت محصولات کم آب با هدف حفظ و مدیریت منابع آب در دستور کار قرار دارد.

حمایت از الگوی کشت محصولات کم آب با هدف حفظ و مدیریت منابع آب در دستور کار قرار دارد.

اصلاح الگوی کشت و آبیاری نوین، نجات بخش کشاورزی آران و بیدگل

به گزارش ایرنا، شهرستان آران و بیدگل در حاشیه کویر مرکزی ایران سالیانی است به دلیل خشکسالی و گرمای بی سابقه هوا در وضعیت هشدار کمبود آب قرار گرفته است و این در حالیست که کشت محصولات پرآب و آبیاری سنتی به زعم تلاش های جهاد کشاورزی شهرستان همچنان ادامه دارد.
به گفته کارشناسان، کشاورزی با ۹۲ درصد بزرگترین و مهم ترین مصرف کننده آب در کشور به شمار می رود و بیش از ۸۰ درصد اتلاف منابع آب به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری در این بخش به هدر می رود.
تعدادی از کارشناسان معتقدند مدیریت منابع آب کشور در شرایط فعلی مدیریت مناسبی نیست و موجب شده تا طی سال های اخیر شاهد کاهش منابع آب های زیرزمینی و به دنبال آن کمبود آب باشیم.
امروزه کشاورزی در آران و بیدگل به علت محدودیت منابع آبی با چالشی جدی مواجه شده است که حل این موضوع عزم و همکاری کشاورزان این خطه کویری را می طلبد تا بتوان جلوی هدر رفت آب را تا جای ممکن گرفت.

** استفاده از روش های نوین آبیاری ضروری است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل با اشاره به این که تغییر الگوی کشت و استفاده از روش ‌های نوین آبیاری به منظور مقابله با بحران کم‌ آبی در این شهرستان ضروری است گفت: حمایت از الگوی کشت محصولات کم آب با هدف حفظ و مدیریت منابع آب در این شهرستان در دستور کار قرار دارد.
حسین فتاحی بر ضرورت هر چه سریع تر تغییر الگوی کشت تاکید کرد و افزود: اقدام به ترویج کشت محصولات با نیاز آبی کم و استاندارهای صادراتی، کشاورزی را رونق می دهد و توصیه ما به کشاورزان در این زمینه این است که گرایش به کشت محصولات آب بر نداشته باشند.
وی با اشاره به این که منابع آبی موجود برای روش‌ های آبیاری سنتی در اراضی زراعی و باغ ها کفایت نمی ‌کند تصریح کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان آران و بیدگل در این زمینه اقدام به تجهیز ۶۶۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به آبیاری تحت فشار هم چنین ۳۰۰ کیلومتر لوله گذاری کرده است.
فتاحی با اشاره به این که در راستای تغییر الگوی کشت در این شهرستان تا کنون بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی به کشت انواع گیاهان دارویی تغییر کشت داده شده اند افزود: مصرف کم آب هم چنین ارزش افزوده، بازار مناسب و صادراتی بودن از جمله دلایل کشت محصولات دارویی است.
وی گفت: زعفران، گل محمدی، کاسنی، شوید، بابونه و نعنا از جمله گیاهان دارویی هستند که کشت می شوند و زعفران و گل محمدی در اولویت برنامه تغییر الگوی کشت در این شهرستان قرار دارد.

** کشت پسته و زعفران جایگزین مناسبی برای محصولات پر آب هستند
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آران و بیدگل نیز اظهار داشت: اقلیم کویری، ماهیت گرم و خشک و وقوع خشکسالی های اخیر در این شهرستان شرایط محدود کننده ای برای رشد گیاهان زراعی و باغی ایجاد کرده است و از این رو لزوم رسیدن به الگوی مناسب کشت که نیاز آبی کم، سازگاری با اقلیم آب و خاک و به خصوص شوری و تنش رطوبتی و گرمایی مصرف آب را دارا باشد ضروری است.
هادی یغماییان افزود: کشت پسته و زعفران بعنوان محصولی استراتژیک با نیاز آبی کم می تواند جایگزین خوبی برای کشت محصولات با مصرف آبی بالا باشد.
وی بیان کرد: در بین محصولات زراعی کشت گیاهانی با طول عمر کوتاهتر، نیاز آبی کمتر و بازار مناسب به جای کشت های پرمصرف آبی مانند صیفی جات و پنبه در کشت های بهاره و نیز کشت گیاه کنجد در دستور کار اداره جهاد کشاورزی شهرستان قرار دارد.
یغماییان گفت: تکنیک های در اختیار قرار دادن آب در مواقع لازم در منطقه ریشه، آبیاری قطره ای و استفاده از پوشش مناسب در کنار گیاه به منظور کاهش تبخیر آب نیز می تواند از جمله راهکارهای مناسب باشد.
با توجه به این که بیشترین حجم آب در بخش کشاورزی مصرف می‌ شود و بحران آب در کشور و آران و بیدگل را شاهد هستیم، برنامه ‌ریزی برای ترویج محصولاتی که آب کمتری مصرف کنند و تغییر روش‌ های آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار برای جلوگیری از هدر رفت آب ضروری است.
اصلاح شیوه‌های آبیاری، کاهش سطح زیرکشت، اصلاح الگوهای کشت، ممنوعیت کاشت برخی گونه ‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی از مهم ترین راهکارها برای رفع تاثیرات مخرب خشکسالی بر کشاورزی آران و بیدگل خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.