کد خبر : 8256
تاریخ انتشار : شنبه 11 اردیبهشت 1395 - 17:59

اختلاط برنج ایرانی با برنج بی کیفیت خارجی به برنجکاران ضربه می زند

دهقان نیوز / برنج از محصول راهبردی در سید غذایی مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه است و اختلاط آن با برنج بی کیفیت خارجی به کشاورزان برنج کار و اقشار کم درآمد جامعه ضربه وارد می کند.

 

دهقان نیوز / برنج از محصول راهبردی در سید غذایی مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه است و اختلاط آن با برنج بی کیفیت خارجی به کشاورزان برنج کار و اقشار کم درآمد جامعه ضربه وارد می کند.

 

دلاورحیدرپور خواهان برخورد با کار سودجویان در بازار در راستای حمایت از تولید برنج داخلی شد.
وی افزود : برنج از محصول راهبردی در سید غذایی مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه است و اختلاط آن با برنج بی کیفیت خارجی به کشاورزان برنج کار و اقشار کم درآمد جامعه ضربه وارد می کند.
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران با اشاره به التهاب بازار برنج و فشار مصاعف این بازار بر بدنه بهره برداران این بخش گفت : برنج در استان های شمالی کشور با وجود بحران منابع آب در کشور در حال تولید است و باید دولت در شرایط بحرانی موجود از زراعت این محصول در استان های مازندران و گیلان به عنوان قطب تولید و تامین برنج کشور حمایت کند.
به گفته وی در سال زراعی گذشته ۲۰ هزارهکتار از اراضی شالیزاری مازندران به دلیل کمبود آب در معرض خشکسالی قرار گرفت.
حیدرپور افزود : با محدود شدن کشت برنج در استان های شمالی کشور، با حمایت همه جانبه دولت از کشاورزان در مازندران و گیلان، کشاورزان قادر به تامین نیاز کشور خواهند بود.
وی مهمترین برنامه جهادکشاورزی استان را حفظ سطح زیرکشت برنج در این استان و جلوگیری از تبدیل و تغییر کاربری این اراضی به باغ شد.
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران علت اصلی افزایش تغییر کاربری اراضی شالیزاری در این خطه شمال کشور را ناشی از پایین بودن قیمت برنج در بازار در مقایسه با قیمت تمام شده نهایی دانست.
کمبود بذراصلاحی برنج در مازندران
حیدرپور گفت که در سال زراعی جاری ۷۳۰ تن بذر اصلاحی برنج بین برنج کاران استان توزیع شد که به نسبت نیاز کشاورزان ، بذر اصلاحی ناکافی است.
وی از موسسه تحقیقات برنج در کشور خواست تا با خالص سازی ارقام بومی بذر اصلاحی تولید و در اختیار کشاورزان قرار دهد.
مدیرکل جهادکشاورزی پایین بودن کیفیت بذرهای اصلاحی را علت اصلی استقبال نشدن دریافت این بذرها از سوی کشاورزان برنج کار مازندرانی اعلام کرد.
وی با اشاره به کمبود آب اجرای طرح کشت با آبیاری تناوبی را مهمترین برنامه جهادکشاورزی استان در سال زراعی جاری اعلام کرد و گفت: امسال ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان با آبیاری تناوبی کشت می شود.
۲۲۰ هزار هکتار از اراضی زراعی مازندران زیرکشت برنج قرار دارد که سالانه ۹۰۰ هزار تن برنج از این مزارع برداشت و به بازار عرضه می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.