کد خبر : 5247
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اسفند 1394 - 11:23

اجرای طرح کاداستر لازمه حفاظت از اراضی ملی است

دهقان نیوز / اجرای این طرح یکی از اولویت های هفتگانه حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل برای پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و زمین خواری در سال ۹۴ بود.

دهقان نیوز / اجرای این طرح یکی از اولویت های هفتگانه حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل برای پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و زمین خواری در سال ۹۴ بود.

 

داریوش سعیدی در یک نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی افزود: اجرای این طرح یکی از اولویت های هفتگانه حوزه معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل برای پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و زمین خواری در سال ۹۴ بود.
وی طرح کاداستر را نظامی با هدف تعیین محدوده مالکیتی به همراه اطلاعات حقوقی مربوط به هر ملک تعریف کرد و گفت: از نظر فدراسیون بین المللی نقشه برداری، حد نگاری و کاداستر به سیستم تنظیم شده وضعیت املاک یک منطقه اطلاق می شود بطوریکه تمام اطلاعات، میزان، محدوه و وضعیت جغرافیایی آن ملک در روی نقشه مشخص می شود.
سعیدی، هدف از اجرای این طرح را تضمین و تثبیت قطعی مالکیت دولتی، تقویت مدیریت و نظارت دولت بر املاک ملی و دولتی، شناسایی و برخورد با متجاوزان و جلوگیری از زمین خواری، توسعه مدیریت علمی و فنی در پایش منابع طبیعی، پیشگیری از رانت اطلاعاتی و اجرای زیرساخت آمایش سرزمین برای تضمین سرمایه گذاری در اراضی ملی و دولتی برشمرد.
وی از انتخاب استان اصفهان بعنوان اولین محل اجرای طرح حدنگاری یا کاداستر خبر داد و گفت: اولین اقدام در این راستا را در سال ۹۲ در شهرستان مبارکه با مساحت ۱۱۰ هزار هکتار انجام دادیم و بعد از آن ۱۳۰ هزار هکتار در گلپایگان شناسایی که ۶۰ هکتار آن تاکنون حدنگاری شده است.
وی افزود: همچنین این طرح در ۶۰ هزار هکتار از اراضی تیران و کرون و ۵۵ هزار هکتار از اراضی سمیرم نیز انجام شده است.
سعیدی گفت: برای اجرای اهداف برنامه ششم توسعه می توانیم سالیانه حدود ۶۰۰ هزار هکتار حدنگاری و نقشه برداری کنیم که خود این کار نیز در گرو تامین اعتبارات ملی و استانی است.

**بیشتر سطح استان اصفهان را مراتع تشکیل می دهد**
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز از وجود ۶٫۳ میلیون هکتار مرتع در سطح استان خبر داد و افزود: ۴۳ هزار بهره بردار مرتع در استان وجود دارند که این مراتع از صدها سال پیش بین خود مردم عرف بندی شده است.
عبدالرضا مهاجر از واگذاری یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار از این مراتع در قالب طرح های مرتعداری برای ایجاد انگیزه بین بهره داران خبر داد و آخرین ظرفیت اعلام شده برای چرای دام در این مراتع را ۱٫۵ میلیون واحد دامی اعلام کرد و گفت: ارزش علوفه ای مراتع استان هر سال حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: درواقع مراتع ۱۷ خاصیت دارد که از یکی از آنها ارزش علوفه ای است.
مهاجر ادامه داد: ۲۸۰ میلیارد تومان ارزش گوشت سالم و ارگانیکی است که دام های تغذیه کننده از این مراتع بدست می آید.
وی اعلام کرد: حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان اصفهان را اراضی بیابانی تشکیل می دهد که این سطح معادل ۳۰ درصد از کل اراضی استان است.
وی تصریح کرد: ۱۰ درصد از خشکی های جهان و ۲۰ درصد از مساحت کشور ایران را بیابان تشکیل می دهد و این آمار نگران کننده ای است.
وی افزود: با توجه به اینکه مرتع یک فرصت و بیابان تهدید محسوب می شود و نیازمند اختصاص اعتبار برای پیشگیری از بیابانزایی و همچنین بیابان زدایی و تثبیت خاک و شن های روان است که از سه منبع ملی، استانی و ستاد بحران تامین می شود.
مهاجر ادامه داد: میزان اعتباری که امسال برای این منظور هزینه شده ۷٫۶ میلیارد تومان است که عمده پروژه برای این هدف نهالکاری است و بالغ بر یکهزار و ۶۰۰ هکتار نهالکاری در منطقه شرقی استان بویژه منطقه سگزی انجام شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان با کمبود جنگل مواجه است، گفت: برای توسعه جنگل در استان یک میلیارد و ۳۴ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.
وی با اشاره به مبحث احیای رویشگاه های محصولات فرعی بیان کرد: دو هزار گونه گیاهی در استان اصفهان موجود است که با کل گونه های گیاهی قاره اروپا برابری می کند و حدود ۳۰۰ گونه از آنها، گیاهان دارویی، صنعتی و خوراکی است.
مهاجر، ارزش این محصولات فرعی را ۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد.
وی از وجود ۳۵۰ هزار اصله نهال درخت آماده توزیع در این اداره خبر داد و افزود: بمناسبت هفته منابع طبیعی این نهال ها بطور رایگان در اختیار ادارات، نهادها و مردم قرار می گیرد.
بیابان های استان اصفهان شامل اراضی کویری، تپه های ماسه ای، پهنه های ماسه ای،دَق رسی، اراضی شور و نمکزار و اراضی بدون پوشش با بیرون زدگی سنگی با مساحت سه میلیون و ۲۰۰ هکتار واقع در شهرستان های آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، خور و بیابانک، کاشان، نایین و نطنز است.
از این مقدار مساحت حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن جنگل های دست کاشت تاغ است که در۳۰ تا ۴۰ سال قبل در حاشیه شهرها، روستاها و راه های مواصلاتی بمنظور جلوگیری از پیشروی کویر توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اجرا شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.