کد خبر : 25620
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1395 - 12:26

اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی

استقرار نظام مدیریت دانش، پهنه بندی عرصه تولید، ساماندهی و پشتیبان دهستان ها، بهره گیری از بخش غیردولتی و مشارکت تحقیقات در کشاورزی از اهداف این طرح است.

استقرار نظام مدیریت دانش، پهنه بندی عرصه تولید، ساماندهی و پشتیبان دهستان ها، بهره گیری از بخش غیردولتی و مشارکت تحقیقات در کشاورزی از اهداف این طرح است.

طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در خراسان شمالی اجرا می شود

 مهران ابوالحسنی در کارگاه توجیهی اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در بجنورد اظهار کرد: در بیشتر کشورهای جهان نقش تعیین کننده ای را برای تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان سه مولفه توسعه پایدار قایل می شوند که وجود نظام های تحقیقاتی،آموزشی و ترویجی کارآمد ضرورتی اجتناب ناپذیر است که به واسطه این طرح قابل اجرا می باشد.
وی افزود: این طرح در سال گذشته به صورت پایلوت در چهار استان آذربایجان شرقی،اردبیل، کرمانشاه و گلستان شروع شد که در ادامه هشت استان آذرباییجان غربی، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، کرمان، گلستان، گیلان و مازندران نیز به صورت داوطلبانه به این مجموعه اضافه شدند.
وی در مورد اهداف این طرح گفت: استقرار نظام مدیریت دانش، پهنه بندی عرصه تولید، ساماندهی و پشتیبان دهستان ها، بهره گیری از بخش غیردولتی و مشارکت تحقیقات در کشاورزی از اهداف این طرح است.
ابوالحسنی اظهار کرد: امیدواریم با اجرای این طرح در استان کشاورزان بتوانند دانش و اطلاعات موردنیاز خود را به درستی و در زمان مناسب از کارشناسان ما در استان ها دریافت کنند.
وی ادامه داد: با فعال شدن مراکز تحقیقاتی و دانش محور کشاورزی در استان ها در قالب این طرح ،بهره وری کشاورزی هم افزایش پیدا می کند.
ابوالحسنی عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح ستاد ملی تشکیل شده است که بر این اساس ستاد استانی و شهرستانی آن هم باید در این استان تشکیل شود.
وی یادآورشد: این ستاد وظیفه دارد تا نظارت مستمر بر استقرار این طرح داشته باشد و بتواند کارشناسان این طرح را به خوبی ساماندهی و پشتیبانی نماید و همچنین لازم است تا اطلاع رسانی دقیقی هم در این زمینه صورت گیرد.
وی گفت: خراسان شمالی نخستین استان حوزه پنجم در منطقه ‌بندی بخش کشاورزی است که این طرح در آن اجرایی می‌شود و امید است با اجرایی شدن این طرح در این استان شاهد رونق کشاورزی به شکل نوین باشیم.
رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هم در این کارگاه آموزشی اظهار کرد: این استان سال گذشته درتولید برخی محصولات استراتژیک مثل گندم ،جو و کلزا توانسته است به شاخص های خوبی دست پیدا کند.
عبدالله یوسفی گفت: خوشبختانه با تولید ۳۲۰ هزارتن گندم و خرید ۲۵۶ هزار تن خرید گندم نسبت به سال گذشته رشد ۸۴ درصدی تولید گندم را در استان داشتیم.
وی افزود: امسال توانستیم برای اولین بار چغندر پائیزه را ۵۰۰ هکتار افزایش دهیم و همچنین سه هزارو ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده را در استان تولید کردیم که همه این توفیقات در حالی شکل گرفت که سطح کشت آبی ما نسبت به سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده بود.
وی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در استان شاهد بهره وری بیشتری از منابع آبی و تحقیقاتی را داشته باشیم.
استان خراسان شمالی با جمعیت ۹۳۶هزار نفری ۳۴۴ هزار عرصه کشاورزی دارد که سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی به ارزش ۲۳ هزار میلیارد ریال تولید می شود.
در استان خراسان شمالی ۸۲ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.