کد خبر : 711
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آبان 1394 - 14:07

اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در پایگاههای بسیج

دهقان نیوز / شش هزار و ۳۰۰ پایگاه در اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز شناسنامه دار شدند.

دهقان نیوز / شش هزار و ۳۰۰ پایگاه در اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز شناسنامه دار شدند.

رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی از فعالیت هشت هزار پایگاه بسیج مهندسی در کشور خبر داد و گفت: تاکنون از این تعداد شش هزار و ۳۰۰ پایگاه در اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز شناسنامه دار شدند.

به گزارش دهقان نیوز، محمد رضا جهانسوز افزود: اجرای این طرح در افزایش حجم تولید محصول کشاورزی نقش بسزایی دارد که از سال ۹۳ به اجرا گذاشته شد.

وی عنوان کرد: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، سازمان بسیج مهندسان کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه تاکنون گام های خوبی برداشته است.

جهانسوز گفت: بیش از ۷۰ درصد دشت های کشور از نظر برداشت آب ممنوعه اعلام شده یا بحرانی است که به همین دلیل میزان فرسایش خاک بسیار بالاست و ایران از نظر فرسایش خاک در ردیف کشور های نخست قرار دارد .

رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به گردش پنج درصد سرمایه ملی کشور در بخش کشاورزی، اظهار کرد: این در حالی است که بیش از ۲۰ درصد اشتغال مربوط به این بخش است.

جهانسوز ادامه داد: متاسفانه میزان بهره وری در بخش کشاورزی ایران بسیار پایین است و بسیاری از اقلام با قیمت بسیار اندک در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار می گیرد.

این مسئول با بیان اینکه باید یارانه هدفمند در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد، عنوان کرد: کشاورز امروز، تولید کننده خیلی خوشحالی نیست، باید برای رفع نگرانی او فکری کرد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخل، افزود: بخش کشاورزی ایران در چند سال گذشته به دلیل حجم بالای واردات مواد غذایی و محصول کشاورزی متحمل خسارت های فراوانی شده است.

رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اهمیت چرخه امنیت غذایی در سلامت جامعه تاکید کرد: چند سال قبل شرایط به گونه ای بود میزان واردات به ۱۳ میلیارد دلار رسید و با توجه به هزینه بالای تولید در این بخش و تاکید مقام معظم رهبری به مصرف تولید داخلی، طرح بسیج همگام با کشاورز تهیه و اجرایی شد.

جهانسوز در ادامه از تدوین کتاب گندم با هدف معرفی کاشت ، داشت و برداشت مناسب محصول خبر داد و افزود: در این کتاب پروژه های طرح بسیج همگام با کشاورز نوشته و دسته بندی شد و کتاب برای رشد علمی و نظری کارشناسان، کشاورزان و بهره برداران در امر تولید گندم در دست چاپ است.

به تعبیر وی، گندم ناموس کشاورزان ایران و شاه کلید بخش کشاورزی است که عده ای اعتقاد به واردات محصول کشاورزی از خارج دارند و از وجود چنین دیدگاهی نیز انتقاد کرد .

جهانسوز به خودکفایی تولید گندم در سال های ۸۳ تا ۸۶ در ایران اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ هزار تن گندم در سال ۸۶ به خارج صادر شد و یک سال بعد کشور با خشکسالی رو به رو شد و بعد از دو سال توانستیم مجددا به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

وی مقرون به صرفه بودن و تولیدکافی، حفاظت و حمایت از محیط زیست و توجه به مسائل امنیت غذایی را سه شاخص اصلی پایداری در تولید کشاورزی ذکر کرد و گفت: امروز باید راهبرد کشاورزی تدوین شود و فعالیت هایی که منجر به از بین رفتن خاک و سفره آب های زیرزمینی می شود، کشاورزی پایداری نیست که باید در این ارتباط فکر اساسی شود. ک ۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.