کد خبر : 30605
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 فروردین 1396 - 19:11

آغاز خرید تضمینی گندم

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در سال جاری خبر داد و پیش بینی کرد، امسال ۱۱ میلیون تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در سال جاری خبر داد و پیش بینی کرد، امسال ۱۱ میلیون تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود حجتی امروز در جمع خبرنگاران در محل وزارت جهاد کشاورزی، در مورد صادرات گوشت فاسد از برزیل به برخی کشورها گفت: در کشتارگاه های طرف قراردادما در برزیل یک دامپزشک به عنوان ناظر بهداشتی و یک روحانی به عنوان ناظر شرعی بر ذبح، حضور دارد و این مساله مربوط به کشتارگاه طرف قرارداد ما نبوده است.

 

وی ادامه داد: سه ماه پیش هم یک کشتارگاه برزیلی از نظر دامپزشکی ما مشکل داشت که کار را با آنها متوقف کردیم.

 

وزیر جهاد کشاورزی در مورد خرید تضمینی گندم هم گفت: از روز گذشته خرید تضمینی گندم در کشور آغاز شده است و پیش بینی خرید ۱۱ میلیون تن گندم در سال جاری را داریم و باید روی صادرات گندم هم فکر کنیم.

 

وی در مورد تامین متابع خرید تضمینی گندم هم گفت: ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش گندم به نانوایی ها و کارخانجات آرد به دست می آید، در عین حال ۸۲۰۰ میلیار تومان در بودجه برای خرید تضمینی گندم‌ پیش بینی شده و مابقی از طریق بانکها تامین می‌شود.

 

حجتی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود کارخانه قند ورامین به دلیل واردات بی‌رویه شکر تعطیل شده و تعداد زیادی کارگر در این راستا بیکار شده‌اند، با رد این موضوع گفت: زمانی کارخانه قند ورامین کارخانه‌ای بوده که چغندر قند را تحویل می‌گرفته و شکر تحویل می‌داده، اما با اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داد، برخی کارخانه‌ها به این نتیجه رسیدند که شکر زرد را وارد کرده تصفیه و سفید کنند و وارد بازار نمایند. ما به سه چهار کارخانه قند گفتیم خط چغندری خود را راه بیندازید، چرا که ما نمی‌توانیم منافع ملی و کشور را زیر سوال ببریم و دنبال این هم نیستیم که فرآیند تولید را کوتاه کنیم.

 

وی با اشاره به توجه به تولید و اشتغال در کشور، گفت:‌ هر وقت فرآیند تولید را بیشتر طولانی کنیم، هم اشتغال ایجاد کرده‌ایم و هم نیازمان را در داخل تولید می‌کنیم، مانند آنکه یک زمانی عده‌ای روغن خام را وارد می‌کردند و در داخل تصفیه می‌شد، اما در سال ۹۵، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه روغنی وارد کشور کردیم تا روغن‌کشی در این کشور پا بگیرد و اکنون نیز دنبال آن هستیم که دانه را در کشور تولید کنیم.

 

* برخی به نام تولید، واردات شکر می‌کنند

 

حجتی خطاب به آنهایی که منافع‌شان به واردات شکر گره خورده، گفت:‌ حاضرم به همین کارخانه قند ورامین برای کوتاه‌مدت شکر خام بدهم، تا تصفیه کرده و برای صادرات فعالیت کند، تا یک راهکار جدید پیدا کنند، اما آنهایی که دنبال واردات شکر هستند تا جای چغندر قند را بگیرد، باید بگویم چنین چیزی امکان ندارد و برخی دنبال این هستند که به نام تولیدکننده شکر وارد بازار کنند.

 

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه  چرا طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا  جایگزین خرید تضمینی نمی‌شود، گفت: حساسیت ویژه‌ای روی گندم داریم، چرا که خود من بورس کالای کشاورزی را در دوره قبل در سازمان تعاون روستایی و در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل دادم که در یک مدتی تعطیل شد و از دو سال پیش دوباره آن را احیا کردیم.

 

حجتی تصریح کرد: اما باید قبول کرد در مورد گندم موضوع کمی سخت و حساس است و اکنون پیش‌نویس آئین‌نامه عرضه گندم در بورس کالا در کمیسیون اقتصادی دولت است.

 

وی ادامه داد: ما نگران آن هستیم که گندم‌کاران با تغییر نحوه خرید تضمینی گندم آسیب ببینند و دنبال ساز و کاری هستیم که این آسیب به حداقل برسد و امسال یک عرضه حداقلی خرید تضمینی گندم را در بورس کالا خواهیم داشت. چرا که طرح قیمت خرید تضمینی در بورس کالا برای ذرت و جو نتیجه خوبی داده است.

 

وی همچنین به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور هم اشاره کرد و گفت:‌به دلیل طرح مراتع و تخریب آن توسط دام سبک و چرای دام عشایری به دنبال کاهش میزان دام سبک در کشور هستیم و می‌خواهیم تولید آن را به صورت بسته و نیمه‌بسته در بیاوریم. مضاف بر آن نژادهای جدیدی که دوقلوزا و بی‌دنبه هستند، یا نژادهای تلفیقی با نژاد خارجی را در دستور کار داریم.

 

وزیر جهاد کشاورزی به توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت:‌بیش از ۱۴۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور شناسایی شده و امروز کشورهایی همچون آلمان و فرانسه پای ثابت عطر گل محمدی و پیش‌خرید آن هستند اما مشکل ما محدودیت در نهال است.

 

وی در مورد وضعیت تولید گوشت مرغ در کشور هم گفت:‌در سال ۹۲ و زمانی که من آمدم قیمت مرغ ۶۷۰۰ تومان بود امروز با وجود تورم و افزایش هزینه کارگری پس از ۴ سال روی ۷ هزار تومان نگه داشته‌ایم. با آنکه آنفولاآنزای حاد پرندگان در سال‌های گذشته آسیب‌هایی را به صنعت طیور کشور وارد کرد، اما با افتخار می‌توان گفت یک کیلو مرغ هم وارد نکرده‌ایم بلکه بیشتر صادرکننده بوده‌ایم.

 

وی همچنین از صادرات ۷۵۰ هزار تن شیر در ۱۱ ماهه سال ۹۵ خبر داد و گفت: در دو سال پیش هیچ یک از شرکت‌های لبنی نمی‌توانستند محصولات خود را به روسیه صادر کنند اما ما تمام قوانین سخت‌گیرانه روسیه را پست سر گذاشته‌ایم و اکنون نه شرکت لبنی ما به صورت رسمی مجوز صادر به روسیه را دریافت کرده انواع پنیر، شیرخشک و مواد لبنی به روسیه صادر می‌شود.

 

حجتی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مصرف سموم کشاورزی حتی در گلخانه‌ها هم به صورت بی‌رویه اتفاق می‌افتد و چه نظارتی در این راستا اعمال کرده‌اید، خاطر نشان کرد: یک زمانی هر چیزی را در چین و هند تبدیل به سموم می‌کردند و ما آن را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم و کشاورز بیچاره هر چقدر از سموم استفاده می‌کرد، نتیجه جز طغیان آفات نمی‌دید.این سم خوب و بی‌خطر در اختیار کشاورزان قرار دهیم، چرا که سم با تکنولوژی ۵۰ – ۶۰ سال پیش اثری ندارد در مورد گلخانه‌ها نیز به دلیل کنترل همه موارد این چنین موضوعی صحت ندارد و سازمان حفظ نباتات به دنبال ایجاد کد ۱۶ رقمی تا مزرعه است تا هر کسی به راحتی هر سمی را در اختیار کشاورز قرار ندهد.

 

وی ادامه داد: یک زمانی هر کسی به خودش اجازه داده بود برای سم مصرفی کشاورزان نسخه بپیچید ولی از ۴ هزار فروشگاه غیرمجاز سم که با ۳۵۰۰ مورد آن برخورد شده و تعداد آنها به ۵۰۰ فروشگاه غیرمجاز کاهش یافته است، چرا که ما به دنبال مجوزدار کردن سم‌فروشی‌ها و برقراری آموزش‌های دوره‌ای هستیم.

 

وزیر جهاد کشاورزی در مورد خسارت مرکبات باغات مازندران و واردات پرتقال برای تنظیم شب عید همه سوالات زیادی از سوی خبرنگاران در این زمینه از وی شد اینگونه توضیح داد هر چند سرمازدگی آذر ماه که در پیش‌بینی‌های ما وجود نداشت، شخصا از باغات مازندران بازدید کردم و متوجه شدیم که شرق مازندران بیشترین خسارت را دیده تا جایی که تا اسفند ماه که در بازار شمال حضور داشتیم کمتر پرتقال سالمی در شرق مازندران وجود داشت اما وضعیت در  غرب مازندران بهتر بود. در نهایت ۱۰ تا ۱۴ هزار تن پرتقال از شمال کشور خریداری کردیم که جوابگوی نیاز ۵۰ تا ۶۰ هزار تنی شب عید ما نبود و در نهایت با مجوز دولت اقدام به واردات پرتقال کردیم.

 

وی در مورد علت ندادن مجوز واردات به بخش خصوصی هم گفت: دیدیم اگر به یکی مجوز بدهیم و به یکی ندهیم می‌گویند رانت ایجاد شده پس گفتیم بهتر است به یکی از شرکت‌های وابسته وزارت جهاد کشاورزی مجوز بدهیم تا به عنوان کارگزار دولت و برای تنظیم بازار پرتقال مورد نیاز را در حد ضرورت وارد کنند.

 

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد توسعه کشت فراسرزمینی با توجه به کم‌آبی کشور نیز اینگونه توضیح داد: که برخی کشورها زمین‌های خود را به صورت اجاره ۴۹ ساله می‌دهند و گرجستان در شمال ایران تنها کشوری است که مالکیت زمین را هم می‌دهد. برای همین در  حوزه کشت فراسرزمینی برای ۲٫۵ میلیون هکتار اراضی صحبت‌هایی انجام شده که یک میلیون هکتار منجر به عقد قرراداد شده است و عمده کشورهای طرف قرارداد قزاقستان و روسیه است همچنین ۳۰ هزار هکتار در گرجستان برای کشت فراسرزمینی تملک شده و در برزیل هم ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار به صورت مالکیتی اخذ شده است.

 

خبرنگاران از حجتی در مورد علت افزایش بی‌سر و صدای قیمت شیر در تعطیلات عید پرسیدند که او هم با صراحت گفت:‌قیمت در بازار به من ربطی ندارد و مسئولیت ما تأمین و تولید عمده محصولات کشاورزی است و اینکه صنعت لبنیات محصولش را به چه قیمتی می‌فروشد، باز هم به من ربطی ندارد و مسئول آن سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.