کد خبر : 15108
تاریخ انتشار : جمعه 25 تیر 1395 - 19:34

آبیاری نوین ضرورتِ بخش کشاورزی / وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، آموزش محور باشند / ۱۲ هزار کارشناس حوزه آب داریم

دهقان نیوز / وزرات جهاد کشاورزی و نیرو باید بر محور آموزش تکیه کنند، چرا که در سال های گذشته پروژه های قابل توجهی در حوزه آب و خاک ایجاد شده که بالا بردن دانش بهره وران مهم ترین عامل در افزایش بهره وری به شمار می رود.

دهقان نیوز / وزرات جهاد کشاورزی و نیرو باید بر محور آموزش تکیه کنند، چرا که در سال های گذشته پروژه های قابل توجهی در حوزه آب و خاک ایجاد شده که بالا بردن دانش بهره وران مهم ترین عامل در افزایش بهره وری به شمار می رود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به سیستم های نوین آبیاری گفت: وزرات جهاد کشاورزی و نیرو باید بر محور آموزش تکیه کنند، چرا که در سال های گذشته پروژه های قابل توجهی در حوزه آب و خاک ایجاد شده که بالا بردن دانش بهره وران مهم ترین عامل در افزایش بهره وری به شمار می رود.

احمد کبیری افزود: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه ۴۰۰ هزار هکتار به سیستم های نوین آبیاری مجهز شوند اما باید گفت که برای تحقق چنین امری سرمایه قابل توجهی نیاز است چرا که ۸۵ درصد اعتبارات مورد نیاز بلاعوض به کشاورزان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

کبیری با اشاره به آموزش بهره وران بیان کرد: درواقع لازم است که بخشی از اعتبارات سیستم های نوین به آموزش بهره وران برای آشنایی با سیستم های نوین اختصاص یابد و در این راستا ۱۲ هزار کارشناس حوزه آب در سازمان نظام مهندسی می توانند بهره وران را با روش های نوین آشنا سازند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در چند سال گذشته سازمان نظام مهندسی برخی استان ها همکاری نزدیکی با بهره وران داشتند و از این رو لازم است در شرایطی که کشور دچار بحران بی آبی است این امر صورت گیرد.

وی با اشاره به تاثیر آموزش بهره وران بر بحران کم آبی بیان کرد: کشاورزانی که تا دیروز به روش های سنتی و غرقابی آبیاری مزارع خود را انجام می دادند اکنون باید با روش های آبیاری سیستم های جدید و طرز نگه داری آن آشنا شوند تا راندمان افزایش یابد.

کبیری با اشاره به اینکه به این مقوله باید به صورت جدی نگاه کرد، افزود: با انجام برنامه های آموزشی و به کارگیری مهندسان جوان طی یک برنامه پنج ساله راندمان آب از ۳۵ درصد به بالای ۴۵ درصد خواهد رسید و به همین خاطر باید برای تحقق این امر در پروژه های مختلف زراعت و باغات کار شود چرا که این امر کاهش مصرف آب  را به همراه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.